Gå til innhold

Kardio med belastningsskade?


linn_k

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste året har jeg vært plaget med en belastningsskade i kneet grunnet for mye løping på tredemølle før kroppen hadde forutsetninger for å vende seg til det. Jeg har alltid vært glad i å jogge, og ikke vært tålmodig nok med å hvile kneet etter skaden. Med en gang det har virket bedre, har jeg tatt meg en joggetur og det har ressultert i et dårligere kne. I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg bare har ødelagt for meg selv, og at jeg nå fremover skal satse på andre treningsformer enn jogging.

Nå følger jeg "release your potential"-programmet til Tech Nutrion, og har tre styrkeøkter i uken samt tre intervalløkter. Jeg tenkte først jeg skulle gjøre dette på sykkel, men jeg synes spinning er litt for kjedelig. Merkelig nok synes jeg ellipsemaskinen er mye gøyere, og jeg lurer på om noen har erfaringer med 4x4 på den? Det er jo vanskeligere å få opp pulsen, og det hadde jo vært mye bedre på tredemøllen med tanke på puls, men av hensyn til kneet tenkte jeg at jeg skulle prøve dette. Og er det i det hele tatt godkjent som intervalltrening? Kjenner det i kneet etter en intervalltrening på ellipsemaskin, men mindre enn ved løping. Har lyst å gjøre det rette og være snill mot kneet mitt, men jeg blir rett og slett stresset av å ikke få tatt meg ut skikkelig med høy puls noen ganger i uken.

Flott hvis noen har tips til løperkne/belastningskade i kneet. Jeg har hovne slimposer rundt kneet, det er alltid varmere enn det andre kneet, og enkelte dager kan det "stivne" etter jeg har sittet i ro. Legen sier jeg bare må være forsiktig og trene variert - noe av grunnen for at jeg begynte å trene regelmessig styrke for 6 uker siden. Hun mener en eventuell operasjon har for stor infeksjonsrisiko så lenge jeg ikke har kjempevondt - og det har jeg ikke så lenge jeg ikke jogger.

I styrkeprogrammet har jeg beinøvelser som knebøy og leg-curl. Prøver å være forsiktig med knebøyen og lære meg riktig teknikk før jeg øker vektene. Tenkte også jeg skulle inkorporere bulgariske utfall på en bosuball/ustø matte etter anbefalinger fra en treningsvenninne. Noen som har synspunkter eller erfaringer rundt dette? Burde jeg ta en pause fra all kardio?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger absolutt ikke å ta pause fra all cardio, men det som gjør vondt - ja. Om du kjenner smerter når du løper skal du ikke løpe, så enkelt er det! Svømming, ellipse eller sykkel kan erstatte. Jeg synes også spinning er dørgende kjedelig, men med den rette spinningsinstruktøren kanskje? Men når jeg syklet når jeg slet mye med kneet så syklet jeg tunge intervaller alene over kort tid, og da var det litt mer tålelig, fordi jeg visste det snart var over :)

Nå trener jeg mye tabata med styrkeøvelser for å få opp pulsen og det er ikke så verst kondisjonstrening om du bare drar det langt nok! Du kan jo prøve det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst å si noe om hvordan du utfører det? Er ikke så kjent med det, men synes å ha lest at det handler om å gjøre øvelser i feks 30 sekunder med 10 sekunders hvile før det er nytt sett og etterpå ny øvelse?

Svetter forsåvidt godt under styrkeøktene mine, kjører ofte en annen muskelgruppe i pausene mellom settene, så blir bra sliten.

Vil ned i fettprosent, og da har jeg lest at 4 x4 intervaller kan være effektive. En annen løsning hadde kanskje vært å kutte ned på kcal-inntaket (ikke proteiner selvsagt!) og hvile kneet litt.

Skal forsøke ellipsemaskinen litt til, men hvis det ikke bli bedre blir det nok en måneds hvile. Hvis jeg klarer. Jo, jeg skal klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig klarer du det! :)

Tabata er 20sek x en øvelse, 10sek pause også gjennomfører du den øvelsen 6-8 ganger. Deretter gjør du tilsvarende med en ny øvelse. Så kan du ta så mange du vil og orker, også litt utifra om du har trent noe annet først.

Jeg tror kanskje du først skal fokusere på å bli bedre, før du begir deg ut på for tøffe økter, og når du kjenner at det er vondt, så slutt med det du gjør og prøv noe annet. Lov meg det? Skaden min er endelig bra etter fullstendig løpestopp en periode, og nå kan jeg løpe igjen uten problemer.

Redusering av fettprosent går på et godt kosthold med et moderat underskudd (mange anbefaler litt underskudd på hviledager og litt overskudd på treningsdager!) og styrketrening, og kardio er ikke en viktig faktor her. Mange kutter den helt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal teste ut noen spinningstimer igjen, har likt det en gang i tiden.

Ja, jeg stopper alltid når det gjør vondt. Men problemet med ellipse er at jeg ikke har fått vondt mens jeg holder på, men av og til på kvelden og neste dag. Siden jeg er ganske så aktiv, og går mye i hverdagen og på tur, så er det vanskelig å vite hva som er årsaken. Det er jo godt mulig det er en blanding av alt. Også må jeg bare få frem at det ikke er vondt-vondt, det er mer ømt/varmt/irriterende og at jeg kjenner at noe er i feil. Men jeg skal love å bli flinkere, og kanskje en dag kan jeg som deg; jogge igjen!

Mener du jeg kunne fått samme ressultatene med underskudd og styrketrening, enn underskudd og en kombinasjon av styrke og kardio? I det RYP-programmet legger de sånn vekt på kardio at jeg tenkte det var veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange klarer seg helt uten kardio og går likevel ned i fettprosent! Det er på kjøkkenet arbeidet gjøres ;) Så ja, absolutt, jeg mener det er mulig, og nå som du er skadet er det en mulighet du bør prøve ut også! Så kan du heller løpe igjen når du er bedre. Men litt hverdagsaktivitet skader naturligvis ikke, men det er ikke nødvendig med masse kondisjon.

Fokuser på å bli bedre først, jobb med kosthold og styrken, og ta vare på deg selv :) Så kan du begynne med ordentlig kondisjonstrening igjen når du er klar for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok helt rett i det. Blir så innmari sulten av all denne styrketreningen, som jo sikkert er en konsekvens av at hvileforbrenningen har økt. Synes av en eller annen grunn det er lettere å holde i sjakk med kondisjonstrening i tillegg. Men det er nok bare psykisk, så jeg har noe å jobbe med. Liker jo utfordringer, så dette skal gå!

Takk for tips snille du :)

Kosthold, kosthold, styrketrening, kosthold. Go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke øker jo muskelmassen som = økt forbrenning, så du har rett i at hvileforbrenningen har økt :)

Jeg synes roing også er en fin form å trene kardio på, og er det jeg gjør nå som jeg er skadet (i foten riktignok, men). Synes sykling er uendelig kjedelig selv, men det er veldig bra å drive med når man er skadet i kneet.. Du kan jo prøve å sykle i kanskje 10 min etter/før styrkeøktene evt?Jeg går på fysioterapi, og der lærer vi at man gjerne skal bruke sykling som oppvarming før styrke :)

Ellers er det vel bare viktig å ha fokus på god teknikk i bøy osv, som du jo sier at du har.. Veldig bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...