Gå til innhold

Protein: Myse vs kasein


Helle G

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bytte ut proteinpulveret jeg har brukt en god stund nå, men er litt usikker på forholdet myse og kasein man bør gå for.

Pr dags dato bruker jeg ProZyme fra TN, som har et 50/50-forhold når det gjelder innhold av myseproteiner og kaseinproteiner. Har egentlig vært fornøyd med dette, men nå har jeg ikke sjangs til å få det ned mer - løser seg dårlig og smaker dritt.

Videre ser jeg at det ikke er så mye å velge mellom når det kommer til ett proteinpulver med proteiner fra både myse og kasein - heller enten "kun" myse eller kun kasein..

Har derfor noen spørsmål til dere som har lest dere opp litt mer på detaljene enn hva jeg har gjort :-)

- Jeg trener ~2 timer hver dag, kun styrke. Har i meg proteinshake rett etter trening, ikke noe ellers om dagene. Ikke på treningsfrie dager heller. Da er det vel myse som er greiest, ettersom det tas opp raskere i kroppen?

Hva godt gjør det meg å eventuelt starte med en shake kasein før leggetid (eller andre tidspunkt..)?

- Hvor mye skal jeg ha i meg? Mener å ha hørt at kroppen ikke greier å ta opp mer enn om lag 25g "om gangen" uansett. I følge RYP'en (treningsprogrammet fra TN) skal jeg ha totalt 104g protein om dagen - tror ikke jeg får i meg så mye pr dag i utgangspunktet..

Har brukt 25g ProZyme etter trening og har vært fit for fight neste dag, sliter sjelden med slitne og trøtte muskler. Hvis jeg går over til kun myse istedet for myse/kasein, skal jeg da fremdeles ta 25g? Vil ikke ha i meg for mye om det gir uønsket effekt :-) hehe..

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kroppen klarer å ta opp mer enn 25 g proteiner. Det er en myte som går at kroppen bare kan ta opp maks 40g proteiner pr måltid, men som sagt, myte...

Tror kanskje du overtenker det litt. Du merker trolig ingen forskjell. Myse har et litt raskere opptak enn kasein som du sier, men forskjellen er nok mye mindre enn folk tror, spesielt for hobbybrukere. Vil du ha en god kilde til kasein før sengetid, spis en boks med cottage cheese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv myoprotein (MyRevolution.no) eller activate elite gold (norkost.no) som begge har 50/50 kasein/whey. Begge sender også ut smaksprøver hvis du sender en mail og ber om det. Myoprotein er det jeg har prøvd som blandet seg best ut. Begge synes jeg er gode på smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. - Jeg trener ~2 timer hver dag, kun styrke. Har i meg proteinshake rett etter trening, ikke noe ellers om dagene. Ikke på treningsfrie dager heller. Da er det vel myse som er greiest, ettersom det tas opp raskere i kroppen?

2. Hva godt gjør det meg å eventuelt starte med en shake kasein før leggetid (eller andre tidspunkt..)?

3. Hvor mye skal jeg ha i meg?

4. Mener å ha hørt at kroppen ikke greier å ta opp mer enn om lag 25g "om gangen" uansett. I følge RYP'en (treningsprogrammet fra TN) skal jeg ha totalt 104g protein om dagen - tror ikke jeg får i meg så mye pr dag i utgangspunktet..

5. Har brukt 25g ProZyme etter trening og har vært fit for fight neste dag, sliter sjelden med slitne og trøtte muskler. Hvis jeg går over til kun myse istedet for myse/kasein, skal jeg da fremdeles ta 25g?

6. Vil ikke ha i meg for mye om det gir uønsket effekt :) hehe..

1. Hvor fort det tas opp etter trening er ikke viktig.

2. Om du tar kasein før leggetid eller etter middag betyr heller ikke noe. Det som er vesentlig er hvor mye proteiner du får i deg totalt sett i løpet av dagen.

3. 2-3 gram proteiner per kg kroppsvekt daglig

4. Nei, det er en myte. http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

5. Om du bør ta 10 gram eller 70 gram kommer an på hvor mye proteiner du får i deg ellers i løpet av dagen. Det er ikke antall gram proteiner der og da som betyr noe, men inntaket totalt sett over en lengre periode.

6. Det trenger du ikke være redd for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får gode svar her, og vil føye til en ting:

Om du får i deg tilstrekkelig med protein hver dag, og mesteparten av dette kommer fra gode kilder (kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, pulver), så spiller det veldig liten rolle hvorvidt pulveret ditt er myse eller kasein eller en blanding. Finn deg er proteinpulver med en smak du liker. Det er en fordel om du også kan bruke det til å f.eks. blande i naturellyoghurt/kesam uten at det smaker dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor fort det tas opp etter trening er ikke viktig.

Takk for svar! :)

Angående opptak av protein umiddelbart etter trening - Jan Hoff har sagt ved flere anledninger at innen den første halvtimen har du stort opptak, og de første 10 minuttene etter avsluttet trening absolutt størst.

TechNutrition har også publisert dette [https://www.tn.no/drivkraft/artikler/utholdenhetstrening-blir-25-mer-effektiv-med-protein], hvor de sier at

I flere forskningspublikasjoner er det vist at tilskudd av cirka 30g protein umiddelbart etter styrketrening kan gi en økning av treningsresponsen på 25% sammenlignet med å vente i 2 timer med proteintilskudd eller måltid.

Hvor fant du ut hvorvidt det har noe å si når man har proteininntaket sitt i forbindelse med trening og økt effekt? Slipper jeg å stresse med det ette trening så rekker jeg meg hjem og kan blande med melk.. Regner med det gjør underverker for ethvert proteinpulver :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er på et veldig høyt nivå og gjør alt annet optimalt, så kan du nok ha noe å hente på måltidstiming, altså protein rett etter trening osv. Om dette ikke er deg, så vil dette ha minimalt å si.

Om du har spist en del protein tidligere på dagen, så vil du fremdeles ha protein tilgjengelig i magesekk/tarm etter trening som vil absorberes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Angående opptak av protein umiddelbart etter trening - Jan Hoff har sagt ved flere anledninger at innen den første halvtimen har du stort opptak, og de første 10 minuttene etter avsluttet trening absolutt størst.

TechNutrition har også publisert dette [https://www.tn.no/drivkraft/artikler/utholdenhetstrening-blir-25-mer-effektiv-med-protein], hvor de sier at

I flere forskningspublikasjoner er det vist at tilskudd av cirka 30g protein umiddelbart etter styrketrening kan gi en økning av treningsresponsen på 25% sammenlignet med å vente i 2 timer med proteintilskudd eller måltid.

Hvor fant du ut hvorvidt det har noe å si når man har proteininntaket sitt i forbindelse med trening og økt effekt? Slipper jeg å stresse med det ette trening så rekker jeg meg hjem og kan blande med melk.. Regner med det gjør underverker for ethvert proteinpulver :p

Målte den studien treningsresponsen over lengre tid, eller etter kort tid? Hvis det er det sistnevnte så ligger forklaringen der ;). 25 % høres jo vilt mye ut, så det må ha vært etter bare noen få timer. Hvis du skal finne forskjellene på proteininntak 30 min etter trening kontra 2 timer etter, og foretar disse målingene etter f. eks. 4 timer så vil selvfølgelig 30 min se "bedre ut" ettersom man har 90 min forsprang. Men hvis man hadde målt etter ett eller to døgn (som er det som betyr noe), kan jeg ikke tenke meg at det er vesentlige forskjeller ettersom alt av proteiner tas opp til slutt uansett. Derfor tror jeg Hoff har tatt studien utav sammenhengen...

Hvis du trener fastende og venter med å spise noen timer etter trening, økes den anabolske responsen på det første måltidet betraktelig som en slags kompensasjon for de timene uten tilgang på aminosyrer. Så det ser ut som om kroppen regulerer dette fint på egenhånd.

"So do I suggest everyone start training fasted from now on? Of course not. Remember, it is still not known if the net effect of fasted state training will lead to more favorable results in the long run." - http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html

Derfor anbefales det å ta BCAA, evt. proteinpulver hvis du ikke har spist før trening.

"The first law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing.

The second law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing."

- Alan Aragon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :-)

Hvilket nivå jeg er på er jeg selv usikker på.. Jeg er ganske sløv med å følge med på hva jeg spiser - har dog begynt å holde mer fokus på det, men teller ikke kalorier. Det går i brødskiver til frokost, og ellers er det egg, tunfisk, kylling/karbonadedeig til middag.. Nutrilett bar og bananer om jeg må hive i meg noe kjapt. Drikker mye melk og vann.

Kroppsmessig er jeg 160 og 51kg, og er ganske ribba på kroppen. Føler allikevel at jeg har mer å gå på, vil gjerne få større muskler og også få ned fettprosenten fremover mot sommeren. Først og fremst øke i muskelmasse. Da vil vel proteinshake à 30g være greit tilskudd?

Til nå føler jeg at jeg har stagnert når det kommer til å øke rent kosmetisk sett muskelmassen.. Er derfor så usikker på om det løpet jeg kjører faktisk funker..

Når det kommer til spising før trening så er det som oftest en time før trening maten går ned, da et ganske lett måltid. Så er det protein etter, og så kan det fort gå noen timer til neste måltid eller middag, da :p

Vil jeg få et stort utbytte av å begynne å telle mer detaljert innholdet i maten jeg har i meg? Og jeg må vel holde et kaloriunderskudd for å bli mere markert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...