Gå til innhold

Ønsker litt tilbakemeldinger på kosthold


løpelyta

Anbefalte innlegg

Ønsker litt tilbakemelding på kosthold jeg. Målet mitt med treningen er å bli sterkere og mer utholden - jogge lengre og raskere, og løfte tyngre. Ikke mye vektnedgang, men hadde ikke dødd om jeg mistet 4-5 kilo, selv om det ikke er noe jeg har fokus på. Jeg tenker det kommer litt av seg selv etterhvert, eller at jeg ser det når formen blir bedre. Jeg er 172 og ca 66-67 kg. Når jeg trente aktivt karate veide jeg 58, men dette var før jeg ble 18 og fikk hofter :p Jeg er 22 nå.

Uansett, typisk dag:

Frokost: 2 brødskiver med gulost/1 egg på, eller 3-4 knekkebrød

Lunsj: Cottage Cheese med et oppkuttet eple og kanel, eller en god salat, eller brød/knekkebrød

Mellommåltid(er): Nøtter, gulrøtter, en skive

Middag: 2 ggr i uka kjøttdeig (pasta, pizza, nachos, lasagne), 2-3 ganger fisk, 2-3 ggr kyllingfileter. Fisk og kyllingfilet er med mye grønnsaker, og enten ris eller potet.

Kveldsmat: Knekkebrød, brød, salat, CC.

Det er uaktuelt å kutte pasta, brød og ris for meg, bare så det er sagt :) Brødet er grovt, jeg spiser fiberpasta og grovest mulig produkter. Knekkebrød baker jeg selv.

Jeg har vært veldig kresen, men er mye bedre nå. Jeg spiste ikke grønnsaker før, levde omtrent på pasta når jeg var yngre. Men jeg kan alltid utfordre meg selv mer!

Tar heller ingen tilskudd annet enn jern og d-vitamin, for manglene min. Av og til omega3.

Er det noen snille her som kan se noen åpenbare mangler eller noe jeg burde få mer av i kosten min? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis målet ditt først og fremst er å komme i bedre form er det jo bare å trene :-)

Synes ikke kostholdet ditt ser avskrekkende ut, men kanskje du ville ha nytte av å finne ut hva kaloribehovet ditt er, og så justere mengdene etter det (eller gjerne litt under)? http://www.facebook.com/fitnessbloggen/app_125997777506575

Hvis du er nysgjerrig på hva kostholdet ditt egentlig innebærer i form av energi og næringstoffer burde du teste ut http://www.diett.no

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke så mye om hvor mye/hva du trener, men du har jo angrepet problematikken i riktig ende ved å se på kostholdet først. Abs are made in the kitchen :-)

Generelt kan det være en idé å øke andelen styrketrening. Strammere kropp, bedre holdning, sterkere skjelett - what's not to like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn dagens måltider, og det ble 1300-1400 kcal. Og da tok jeg i. Sukk, bare å spise mer her ja!

Jeg trener meg opp til sentrumsløp og muligens maraton til høsten, så det blir mye jogging. Akkurat nå har jeg beinhinnebet, så har en liten pause der. Men det er i prinsippet to intervalløkter, og to langturer i uka.

Når jeg trener styrke, har jeg enten en to-splitt (overkropp/underkropp) eller helkropps-program, avhengig av hvordan uka ser ut. Enten 4 økter med 2-splitt, eller 2 økter med helkropps-program. Markløft, knebøy, beinpress, nordic hamstrings, benkpress når jeg trener med noen, nedtrekk, ettarmsroing, armhevinger på kne, planken, arnold press, og masse øvelser på overkroppen jeg ikke aner navnet på *flau*.

Målet er å bli sterkere, og se sterke ut - strammere kropp, bedre holdning. Jeg sliter dog med øvelser for korsrygg, har ikke funnet noen jeg finner spesielt godt.

Jeg øker gjerne andelen styrke, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det egentlig :) Flere øvelser, flere dager i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger du vanligvis på 13-1400kcal? Høres lite ut for en som er så aktiv som deg :-)

Et råtips er å logge alt på diett.no i en uke, altså ALT du spiser og drikker (bortsett fra vann, kaffe, zero-type brus etc). Da får du en veldig god oversikt og gjerne også en aha-opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg har noe samme utgangspunkt som deg i forhold til både mål og sånn ca kropp. ( er ca 8 cm kortere og ca 8 kg lettere bare.) Jeg ligger på samme inntak av kcal som deg , og noen dager er det enda verre. Så fikk litt sjokk da jeg sjekket kcal forbruket for å si det sånn.. Med hjelp av proteinpulver har jeg tro på at jeg skal få kontroll på inntaket:)

Jeg lurer på hvor stor andel av kosten som bør være protein, fett og karbohydrater? Og det blir vel ett såkalt vedlikeholdskosthold ettersom jeg heller ikke føler vekten er problemet, mer hvor det overflødige fettet sitter.. som er bare på magen:( Vet du? Eller kanskje noen andre vil svare litt sånn raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...