Gå til innhold

Vending av grep før militærpress


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter hvert som jeg har begynt å løfte mer vekt i stående militærpress med stang, har jeg lagt merke til at det har blitt vanskelig å få stanga opp i riktig posisjon over brystet. Der jeg trener har jeg ikke noe egnet stativ jeg kan løfte stanga fra, og derfor er jeg nødt til å løfte stanga fra gulvet opp til brystet før første militærpressløft. Nå har jeg kommet til det punktet der jeg ikke klarer å løfte mer vekt i dette forhåndsløftet, selv om jeg sannsynligvis klarer å løfte mer vekt i militærpressøvelsen. Det svake punktet er i øyeblikket der jeg må vende grepet rundt stanga. For å unngå å være avhengig av hjelp med å vende grepet, er jeg nødt til å lære meg bedre teknikk i dette løftet.

Er det noen som vet om noen gode videoer og/eller artikler om teknikk for denne typen løft? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig ikke knebøystativ der du trener? Bytt gym! ;)

Jeg forstår det sånn at du løfter vekten opp til brystet med mixed grep? Da blir det jo veldig vrient.

Knebøystativ har vi, men det er plassert på et plan med for liten avstand mellom gulv og tak til at man kan gjøre militærpress. For å finne et sted med større avstand til taket, må jeg gå ned en smal trapp, og da er det enklere å gjøre militærpressøvelsen med første løft direkte fra gulvet.

Jeg vet ikke hva "mixed grep" betyr, men utgangs- og sluttposisjonene mine er de samme som i videoeksemplene dine. Faktisk har jeg gjort mye likt som i videoeksemplene, men jeg har ikke gjort bevegelsen like raskt, av frykt for ubalanse og skader. Jeg skal forsøke å gjøre bevegelsen raskere ved neste anledning.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det var til hjelp :)

Det å "rykke" vektene opp og møte dem med skuldrene gjør at du slipper å "bicepscurle" vektene opp, og er den letteste måten å få en vektstang fra bakken og opp til skuldrene. Men ja, det krever jo mer balanse og koordinasjon enn å ta stanga ut av et stativ ;)

Du får se på det som en mulighet til å lære powercleans (styrkevending), det er jo en super øvelse i seg selv.

Mixed grep betyr at du har den ene hånda med håndlaten mot deg og den andre fra deg (pronert og supinert grep). Trodde det du mente var at du måtte snu (vende) den ene hånda for å få begge hendene likt etter at du hadde løfta stanga, men skjønner nå at jeg gjetta feil. :p

Hva var det egentlig du mente med "vende grepet rundt stanga"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå forsøkt å løfte stanga i en raskere bevegelse, og det hjalp atskillig. Jeg hadde heller ingen problemer med balansen, så nå skal det militærpresses uten assistanse. :D Og jeg skal absolutt prøve meg på styrkevending. :thumbsup:

Hvis du sammenligner forhåndsvisningsbildet av hver av videoene dine (posisjon ved gulvet og posisjon over brystet), ser du at håndleddene er ulikt vinklet. I posisjonen ved gulvet er håndflatene på oversiden av stanga, men i posisjonen over brystet er håndflatene i stedet på undersiden av stanga. Det var rotasjonsbevegelsen av håndleddene mellom disse to posisjonene jeg siktet til da jeg snakket om å "vende grepet". Jeg har hørt andre snakke omtale dette som "vending" av grepet, så jeg tenkte at det kanskje var et utbredt begrep. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Vil heller ikke si at 8 rep på 50 kg er dårlig :) Har sett gutter som sliter med 40 kg der jeg trener ( selv om de tar ut fra knebøystativ :p )

Har hatt samme problem som deg med å få opp vekter fra gulvet, gikk greit helt til 30 kg, da begynte det å bli litt tungt for min del, og mye kraft gikk tapt bare i få stanga i rett posisjon. Så nå benytter jeg knebøystativ når det er ledig :D

Hørtes merkelig ut den løsningen dere har med knebøystativ der det er så lavt under taket at man ikke kan ta militærpress, du får sitte på kne og ta press dersom du løfter mye tyngre vekter hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...