Gå til innhold

Styrke vs kroppsvekt


KristineH

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke "mål" kvinner skal oppnå i benk-bøy-mark i forhold til kroppsvekt? For menn er det 1,5xkroppsvekt i benk osv osv - men hva skal kvinner oppnå som ca max etter jevn, målrettet trening etter noen år (altså, er en relativ "skal", alle er forskjellige)? Hadde vært kjekt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt noe om at menn skal oppnå 1,5x i kroppsvekt i benk, eller andre tall for den del.

Du sikter til en mål for å se om progresjonen tilsvarer normalen? Det tror jeg ikke finnes. Det nærmeste du kommer er personlige historier om hva folk har oppnådde etter ett visst antall år. Det er flere faktorer som påvirker utenom ren tid. Deriblant kosthold, vilje til å gjennomføre, styrkeprogram, genetikk og mange småting...

Kjæresten min f.eks. benket egen kroppsvekt etter 6~ mnd, men tror ikke det er normalen?

---

Bottom line: Jeg ville bare satt langsiktige og kortsiktige mål for treningen, framfor å sammenligne deg med hva du forventer andre skal klare. Kortsiktig kan være å øke 2,5 kg i benk hver mnd, mens langsiktig kan være å løfte kroppsvekten innen jul-11 eller sommeren-12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - en relativ "skal"!

Jeg mener at det finnes slike mål som indikerer hva man realistisk kan strekke seg etter, selvsagt med individuelle forskjeller. Mener å ha lest det i en amerikansk(?) nettartikkel postet av noen her, men finner det ikke igjen. For min del har jeg konkrete mål - 100kg i mark, 100kg i bøy, 50kg i benk, klare 5 pull-ups uten spot. De tre første klarer jeg innen et par måneder om jeg fortsetter progresjonen. Progresjon fra gang til gang er som du sier å alltid øke i øvelsene jeg utfører (som regel 2,5kg i beinøvelsene) og å alltid ha perfekt teknikk. Jeg bare lurer på hvordan dette passer inn i forhold til disse relative målene som jeg vet finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det! Fra http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html:

Respective goals for women:

For women in the 115-155-lb range, the corresponding advanced strength goals are 0.9 x body weight bench, 1.1 x body weight chin-up, 1.5 x body weight squat and 1.8 x body weight deadlift. Relative to men, women have much less muscle mass around the chest area and shoulder girdle (men have much higher androgen-receptor density in this particular area), but the lower body is comparativly strong to the upper body.

A 135-lb woman that has been training consistently for 5-10 years should then be expected to:

Bench press 120-125 lbs.

Do 4-5 chin-ups with body weight or do one with an extra 10-15 lbs hanging from her waist.

Squat 200-205 lbs.

Deadlift 225-230 lbs.

So where do you fall in regards to these goals? If you've met them, you've received a reasonable return on the time you've invested in your training and it's safe to say that you do not suffer from fuckarounditis - even if you have some of the symptoms, remember that it's not fucking around if what you're doing is working for you.

If you have not met them, then something is amiss. And if you can't do 8 good chin-ups or struggle with being able to bench press your body weight after a decade of working out....something is horribly amiss.

Dette betyr at jeg nesten har oppnådd de målene man kan strekke seg etter, i følge denne artikkelen. Og det på 6 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - jeg er ganske overveldet selv over hva kroppen klarer!

Nå vet jeg ikke hva jeg veier, men jeg går ut fra at det kanskje er 55kg, kanskje mindre? Men hvis det er 55kg, så skal jeg ta (i følge Berkhan)...

  • 50kg i benk
  • 82,5kg i bøy
  • 99kg i mark

I dag tar jeg...

  • 45kg i benk (er hårfint unna å klare 47,5 - argh!)
  • 80kg i bøy
  • 90kg i mark

Ikke så galt det, vil jeg påstå?

(Chins klarer jeg 2 på egenhånd på en god dag, må ha spot på de resterende...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant.

Og; jeg bør skyndte meg ned i vekt:whistling: For nå fikk jeg tall som er litt way to high, rundt 70 kg i benkpress. Eh, ja.

Men; når jeg har klart å komme meg til mitt tall så ser det litt annerledes ut. Da er det "kun" 63 kg i benkpress:p (Med andre ord så mangler jeg kun 38 kg:blush:)

Om 1 år ...kanskje jeg er nærmere disse tallene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tøft! Tydeligvis rå i kne, selv om jeg føler meg sterkere i mark :) Uansett, dette er en god motivasjonshjelp - jeg skal nå advanced i alle øvelser som mitt neste mål. Det er jo ikke uoverkommelig! Hah! Stoked! Og alt dette på 1 time trening 2 ganger i uken. :D

Som Kristine Weber (ikke at jeg sammenligner meg med henne på noe annet vis, altså!) så har jeg gått fra en mistrøstig dansejente til en sterk superkvinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...