Gå til innhold

Må få bedre kosthold!


Christopher Kvalvåg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En multivitamin-kapsel daglig er en enkel og grei måte å sikre at du ikke får vitamin- eller mineral-mangel.

Legg til noen spiseskjeer tran så får du omega-3 og D-vitamin også - begge er utvilsomt viktige.

Utover det er det viktig med nok proteiner og et passende kaloriinntak. Proteinsjokoladene inneholder vel ikke så mye proteiner i forhold til fett og sukker? Proteinpulver gir deg mer proteiner for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oki. Så moralen er egentlig å spise vitaminer og kanskje kjøpe en bøtte med proteinpulver...

Når det kommer til proteinpulver så har jeg hørt litt forskjellig fra folk om at de drikker shaken før, under og etter trening. Og de har stort sett gode forklaringer på hvorfor det er lurt å drikke det når de gjør det. Hvilke erfaringer har dere rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 2-3 dager i uka på CrossFit og sliter litt med å holde et skikkelig og godt kosthold. Har dere noen enkle og gode tips til hva man må/bør minimum ha til trening for å være sikker på at kroppen får nok ernæring?

Hva mener dere om proteinshake/sjokolader og slike typer tilskudd?

Sliter du med å få i deg nok mat ?

Lag hjemmelaget pizza med mye kjøtt og grønt :)

Drikk tran og melk :)

Ja, oki. Så moralen er egentlig å spise vitaminer og kanskje kjøpe en bøtte med proteinpulver...

Når det kommer til proteinpulver så har jeg hørt litt forskjellig fra folk om at de drikker shaken før, under og etter trening. Og de har stort sett gode forklaringer på hvorfor det er lurt å drikke det når de gjør det. Hvilke erfaringer har dere rundt det?

Joda er mye rart man hører :)

Om det er lenge siden jeg fikk i meg næring ( typ 4-5 timer) tar jeg en shake før trening. (1 skoop)

Er det lenge til maten er klar etter trening, tar jeg en ny shake (1 skoop)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oki. Så moralen er egentlig å spise vitaminer og kanskje kjøpe en bøtte med proteinpulver...

Når det kommer til proteinpulver så har jeg hørt litt forskjellig fra folk om at de drikker shaken før, under og etter trening. Og de har stort sett gode forklaringer på hvorfor det er lurt å drikke det når de gjør det. Hvilke erfaringer har dere rundt det?

Det er i hvert fall det jeg bruker av tilskudd selv. Multivitamin, proteinpulver og tran. Også kreatin da. Men det er bare tilskuddene - maten utgjør jo hovedparten av kostholdet. Hvis du spiser nok kjøtt o.l. trenger du egentlig ikke proteinpulver heller. Spiser du mye salat, frukt, egg og grønnsaker trenger du ikke multivitaminer heller. Men folk flest spiser ikke så variert, så da er det greit å være på den sikre siden.

Proteinshake før, under og etter trening? Haha, litt av noen bro's du har til venner :).

Hvis du ikke har spist på mange timer ville jeg tatt proteinshaken før trening. Hvis du derimot har spist normalt og ikke trener før frokost kan du drikke proteinshaken når som helst. Det er langtidsinntaket som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan :)

Dette med kosthold og trening er ganske individuelt. Mye kommer an på hva du ønsker å oppnå med treninga. Det viktigste er at du har et sundt og variert kosthold. Spise mye grønnsaker, slik at du får i deg mest mulig naturlige vitaminer og mineraler. Substitutter kan være en "ekstra" greie i tillegg, men ikke la det være hovedinntaket ditt av vitaminer. Riktig som det nevnes over her at tran er bare positivt med tanke på omega-3. Omega-6 er også viktig. Når det kommer til proteintilskudd er nok proteinshake bra å ta slik at du får i deg nok proteiner, om ikke kostholdet ditt dekker det. Mengden proteiner du har behov for er også individuelt, men mellom 2-3 gram pr. kilo kroppsvekt er sånn generelt for styrke. Med et moderat aktivitetsnivå vil nok behovet være rundt 1 gram pr. kilo kroppsvekt.

Generelt så burde dagens inntak av proteiner, vitaminer, karbohydrater, kalorier, fett og alt annen komme via maten.

Lykke til :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proteinshake før, under og etter trening? Haha, litt av noen bro's du har til venner :).
Jeg mente at jeg har hørt om folk som mener enten før eller etter, men også folk som bruker under trening :p

Takker for mye svar! Skal sette meg ned å se litt mer på hva jeg gjør ut av det. Veldig greit å få noen innspill fra andre!

Jo mer spesifikt du spør, desto lettere blir det å svare.
Skal huske på det til neste innlegg Chris!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...