Gå til innhold

Trene tungt med kloss og uten stopp for å bli sterkere i benk med stopp??


Christine Pusen

Anbefalte innlegg

Er det andre som gjør dette? Jeg synes det fungerer bra så langt, men aner ikke hvordan det er på sikt. Særlig benk på kloss gjør meg istand til å løfte tyngre vekter, kroppen venner seg til det. Løfter jeg mye lette vekter virker det som kroppen glemmer ut hvordan de tunge vektene er..

Makser ikke mye, men har prøvd å kjøre endel på ca RPE 8,5-9,5 i et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med kloss er hensikten å begrense ROM og da er det ikke rart man kan ha tyngre vekter med kortere arbeidsvei. Man vil forbrede seg psykisk samt nervesystemet ved å holde tyngre vekter, men skal man bli sterk i benkpress med stopp, må man trene benkpress med stopp, utrolig nok!

Grunnen til at du tjener på det kan være at du har vært sterkere i bunnen av løftet og når du har fått styrket toppen bedre klarer du å locke ut tyngre vekter. Dietmar programmene er laget med en variasjon for at du skal styrke ulike deler av løftet. Man må selv vite hvor man har sine svakheter i et løft og deretter styrke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svakest i bunn
:)
Har kjørt Dietmaroppkjøring til nå, men endret litt nå de siste ukene pga jeg ville kjøre litt tyngre vekter, og ikke ha så mange utstyrsøkter.. Ble litt lei av å løfte maks 37,5 kg i benk ( ofte mye mindre ) Med stopp klarer jeg 1x45 mens jeg klarer 5x45 uten stopp. Tok fint 5x40 kg med stopp sist jeg kjørte benk med stopp. Virker som dess mer vekter jeg har på uten stopp, dess lettere blir det å ta lettere vekter med stopp.

Og kjører jeg kloss med enda tyngre vekter klarer jeg fint mer reps på benk uten stopp med nesten maks..

Mine svakheter er rygg og bryst, så prøver å styrke disse. Er sterkest i ermer og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løfter du med spenn eller flatere stil? Om du er svak i bunn kan det hjelpe veldig å trene benkpress med beina i været. Særlig dersom du løfter med spenn. Det dette gjør er at brystet ligger lavere fordi du ikke får spent deg opp på samme måte, og dermed øker du ROM. Benkpress med stopp, med beina i været. Dette bør gjøre underverker, også for resten av løftet siden du får mer fart ifra bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Om du er svakest i bunn, så er det nok best å trene med fullt ROM som en annen sa, men jeg vil legge til at å legge litt ekstra fokus på lats og øvrerygg trening vil nok hjelpe det å + at det forebygger potensielle skulderskader som kan komme med mye pressing.

Du får ha lykke til med å bygge en massiv benk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...