Gå til innhold

Styrketrening ettefulgt av løping, matinntak?


Storoe

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å ta en proteinshake umiddelbart etter endt styrketrening, og hiver i meg noe mat så fort jeg kommer hjem. Men om jeg skal løpe etter styrke, hva er mest optimalt:

Proteinshake før eller etter løpinga, raske karbohydrate før eller etter løpinga?

Sistenevnte kommer vel også ann på hvor hardt du kjører på styrketreninga om du burde fylle opp med noe før du løper.

Men hva er best for å vedlikeholde/bygge muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å stresse med det der, det er langtidsinntaket som betyr noe.

Det eneste er at hvis du ikke har spist tidligere på dagen så bør du ta deg litt proteinpulver eller lignende før du løfter vekter. Men hvis du har spist før trening så er det ikke så mye å tenke på. Spis og drikk når det passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCAA går ikke igjennom leveren og magesekken og blir dermed tatt opp fort i blodet. Er det lenger enn 3-4 timer siden sist måltid kan det lønne seg med 10g BCAA for å stimulere proteinsyntesen. Proteinene i kylling/proteinpulver/egg er peptidbundet, dvs de er bundet til andre aminosyrer og du må fordøye og løse dem opp, mens BCAA i pulverform behøver ikke fordøying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BCAA går ikke igjennom leveren og magesekken og blir dermed tatt opp fort i blodet. Er det lenger enn 3-4 timer siden sist måltid kan det lønne seg med 10g BCAA for å stimulere proteinsyntesen. Proteinene i kylling/proteinpulver/egg er peptidbundet, dvs de er bundet til andre aminosyrer og du må fordøye og løse dem opp, mens BCAA i pulverform behøver ikke fordøying.

Proteinpulver og kylling stimulerer også proteinsyntesen. Ser ikke at det skal være nødvendig for vanlige folk å investere i aminosyrer når det finnes billigere alternativ. Hvis man skal trene fastende, så greit nok, men... Aminosyrene fra både kylling og BCAA tas opp av kroppen til slutt, så jeg kan ikke se at opptakshastigheten er så veldig relevant ettersom det viktigste er det som skjer over lengre tid.

"The first law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing.

The second law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing."

- Alan Aragon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver og kylling stimulerer også proteinsyntesen. Ser ikke at det skal være nødvendig for vanlige folk å investere i aminosyrer når det finnes billigere alternativ. Hvis man skal trene fastende, så greit nok, men... Aminosyrene fra både kylling og BCAA tas opp av kroppen til slutt, så jeg kan ikke se at opptakshastigheten er så veldig relevant ettersom det viktigste er det som skjer over lengre tid.

"The first law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing.

The second law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing."

- Alan Aragon

"Even if there are amino acids going in, as we’ve shown before a steady influx of amino acids is not sufficient to keep protein synthesis elevated, BCAAs are going to spike it even more which will increase BCAA oxidation in muscle, replenish ATP and keep protein synthesis going."

- Layne Norton

Ellers er jeg enig med det du sier. Du må tenke langsiktig dersom du skal få resultater, og da er det makrosammenhengen som er av mest betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Even if there are amino acids going in, as we’ve shown before a steady influx of amino acids is not sufficient to keep protein synthesis elevated, BCAAs are going to spike it even more which will increase BCAA oxidation in muscle, replenish ATP and keep protein synthesis going."

- Layne Norton

Ellers er jeg enig med det du sier. Du må tenke langsiktig dersom du skal få resultater, og da er det makrosammenhengen som er av mest betydning.

Sjekk Aragon's svar til Layne:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/intervju-med-layne-norton.5321/#post-202722

Og i starten her gjør de litt narr av det (Leucine, Xtend, BCAA). Tolk det som du vil :).

http://www.youtube.com/watch?v=BMc0_s-M08I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Aragon's svar til Layne:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/intervju-med-layne-norton.5321/#post-202722

Og i starten her gjør de litt narr av det (Leucine, Xtend, BCAA). Tolk det som du vil :).

http://www.youtube.com/watch?v=BMc0_s-M08I

Akkurat. Når alt kommer til alt så har det ikke noen spesiell betydning i det lange løp om du spiser 2 måltider per dag eller 4-5-6 måltider per dag så lenge du får i deg de kaloriene du vil ha. Er mye vi fremdeles ikke vet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tar opp denne igjen, for det er fortsatt noen som er uklart for meg.

Ja, jeg leser det er inntaket i det lengre løp som betyr noe. Men vil det ikke gå utover muskelmassen om jeg løper etter styrketrening, eller vil det kun ta fra fettet? Så var det jo dette med å innta protein innen 30 min etter endt trening, så jeg skal droppe den tanken etter styrketreninga og vente til jeg er ferdig med løpinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler deg i stand til å løpe etter styrketrening såå er det vel bare å gjøre det ? Kroppen tåler det helt fint - bare det ikke er hver dag. Så lenge du spiser nok og regelmessig til vanlig, så har kroppen som regel nok å gå på. Om du skal løpe mer enn en time, eller veldig hardt kan du jo heller vurdere noe energiintak.

For meg funker det å vanne ut litt eplejuice ! Eller sportsdrikk. Drikk lite og ofte, ellers blir det fort mageubehag ;) Ellers er det også mye god muslibarer/energibarer å velge mellom. del den opp og fordel utover økten, eller etter behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...