Gå til innhold

Kostholdshjelp!


Angelish

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå starte å trene styrketrening og bli stor og sterk. Neida.. ;) Men vil ihvertfall stramme opp og få mer definerte muskler. Og da vet jeg jo selvsagt at kostholdet spiller en stor rolle.

Jeg har prøvd å lese meg fram men det står så mye forskjellig at jeg blir mer forvirra enn klok.....

Er det noen snille folk her som kunne hjulpet meg litt og veiledet meg inn på rett vei?

Hva bør jeg spise til hva måltid osv?

Jeg er 27 år, 169cm og 80kg. :oops: (dumme graviditet).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bestemme deg hvilken type kosthold du ønsker å følge. Du må også avgjøre hvor mange måltider du ønsker, om du trives med store eller små måltider.

Om du ønsker å følge et lavkarbokosthold, kan denne artikkelen hjelpe deg i gang: http://fitnessbloggen.no/lavkarbo-prinsipper/

Ønsker du å spise mer etter de nasjonale retningslinjene (eller andre prinsipper), så kan du selvfølgelig få hjelp med dette også.

Den enkleste måten å få hjelp på, er hvis du først bestemmer det for hvilken kostholdsretning som passer best for deg og din hverdag. Deretter skriver du opp hvordan du spiser på en vanlig dag med ditt nåværende kosthold, så kan jeg (eller noen andre) komme med innspill på hva du kan endre for å nærme deg et godt kosthold som passer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du vite hvor mye du forbrenner. Med din alder, høyde og vekt kan du regne med å forbrenne rundt av 2 400 kcal om dagen dersom du trener 3-4 ganger i uka. Dette er dog kun et grovt estimat, og må muligens justeres etterhvert. (bruker http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php og Harris Benedict multiplisering for å finne dette).

For å gå ned i fettmasse må du spise på kaloriunderskudd. Hvor stort underskudd er avhengig av hvor "dårlig tid" du har, men 1 700 - 1 900 kcal om dagen ville kanskje vært en god start for deg.

For å bevare muskelmassen er det viktig at du får i deg mye proteiner - magert kjøtt (kylling, svin, indrefilet, hvit fisk), Cottage cheese, melk osv.

Ellers kan det være en grei regel å spise litt mer på treningsdager enn på hviledager, og gjerne mer karbohydrater/mindre fett på treningsdager og færre karbohydrater/mer fett på hviledager.

Dette er i hvertfall en start, om enn ikke så fryktelig detaljert. Håper i hvertfall det var tydelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta å skrive ned hva jeg spiser ilpet av dagene, så blir det som Vegard sier lettere for dere å peke meg inn på rett spor.

Jeg får ikke startet å trene før om 2 uker, for idag skal jeg laseroperere øynene (grøss) og har 2 ukers treningsforbud.

Men jeg gleder meg til å komme igang både med trening og med et skikkelig kosthold. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...