Gå til innhold

Som de aller fleste andre.... knebøy


Gjest

Anbefalte innlegg

Tar imot all kritikk og tilbakemelding vedrørende knebøyteknikken min. Er muligens litt dårlig konstruert for knebøy med mine 190cm, men med Rippetoes "low-bar" stil føler jeg det går ganske mye bedre enn før.

Denne filmen er fra et sett på 80kg. Hvis jeg legger på vekter noe særlig utover dette blir teknikken verre, og jeg faller enda mer fremover enn jeg gjør i denne videoen.

Ps. videoen er tatt med en 3 år gammel mobil, stående på en benk ved siden av knebøystativet. Kan få ordnet bedre film senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta av deg skoene, de vil bidra til å gjøre at du tipper framover

Skoene er helt flate og veldig lave, så tror ikke de gjør så mye skade. Skal dog droppe dem til fredag og se om det er noen fremgang. Noen andre ting som kan være greie å ta med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Du kan jo prøve å leke litt med å sette deg litt lengre bak, som vil motvirke at du ramler framover. Men det ser ut av filmen som at du skyter rumpa opp uten å begynne å rette opp ryggen, noe som gjør deg for-tung. Akkurat som det er to ledd, der du kommer med hip drive, for så å ta en good morning for å få med overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, du går inn i fleksjon før du i det hele tatt nærmer deg dybde, det er et stort problem. Trolig på grunn av dårlig toraisk mobilitet, muligens kombinert med dårlig hoftemobilitet. Du ser at overkroppen faller fram i bunnen av løftet, og det er på grunn av hvor stanga ligger i forhold til kroppens balansepunkt. Alt her henger sammen.

Jeg er også 190, og vet hvordan du har det. Her er hva jeg ville gjort. Først: Forbedre mobilitet i øvre rygg og hofter! Deretter: Frontbøy. Med frontbøy er du mye mer oppreist i forhold til bakken, og pga stange på skuldrene kan man ikke lene seg for mye frem, da mister man stanga rett og slett.

Dersom du ikke konkurrerer i styrkeløft, er det egentlig ingen grunn til å kjøre knebøy fremfor frontbøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du tar henden på stanga før du setter deg under klem hardt på stanga, når du går under skvis skulderbladene sammen, da det bedre å legge stanga lengre bak og du vil få albuene rett ned. Du vil prøve å få albuene så rett ned som over hode mulig. Så når du kommer ned og skal opp press albuene fremmover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst:

1. TA DET MED RO. Du går ALT for fort ned. Du mister garantert alt spenn og det sliter på leddene dine. ROOOLIG ned.

2. Opp med brystet, du klarer ikke å holde ryggen rett. Stram magen, opp med brystet og press skuldrene litt tilbake. Hold gjennom hele løftet. Tenk også at noen kommer til å sparke deg i magen når som helst. Da mister du ikke spennet i magen hvertfall.

3. Hør ellers på larskr. Enig med han i stort sett det han har skrevet over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips. Skal trene bøy med høy frekvens og lavt volum i påska, og jeg kommer til å legge ut ny video om et par ukers tid for å se om det er noen forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...