Gå til innhold

Vedlikehold?


dikeej

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har trent 5 ganger i uken i snart 2 år nå. Styrke (hele kroppen) og kondisjon. Jeg er 197 høy og har gått fra 80 kg ved oppstart til 99 kg nå, uten noen form for bruk av proteinshake eller lignende. Problemstillingen er nå at jeg er fornøyd (vil ikke bli for stor), men elsker samtidig å trene. Er tipset å ikke øke på vektene for å vedlikeholde det jeg har bygget opp uten å bli større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tipset er vel heller å konsentrere om styrke fremfor hypertrofi. Senk antallet repetisjoner til under 5 og prøv å bli så sterk som mulig.

Mat vil være helt avgjørende for om du legger på deg eller ikke. Spiser du ikke mer enn du trenger, legger du ikke på deg heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mat som er den viktigste faktoren her ja, Om du legger på deg muskelmasse/fett eller ikke kommer jo det meste fra maten. Men er nok greit som "larskr" sier også og ikke trene mye reps for og bygge masse. Du må nesten bare prøve deg fram til hva som funker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er altså på muskelmassen (volum) jeg føler har nådd et akseptabelt nivå, og vil ikke blir større for å prøve å se mest mulig normal ut. Har til nå hovedsaklig trent med 3x8 reps. Hvordan vil det arte seg om jeg bare fortsetter i samme stil uten å legge på tyngre vekter? Og er svaret som dere sier å heller øke på vektene og redusere til feks 5 reps for å holde status quo? Når det gjelder mat har jeg alltid spist sunt; kylling, fisk, grønsaker, frukt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke at du ikke skal øke vektene, men hvis du er fornøy med muskelvolumet ditt, så kutt ut hypertrofi trening som likker i 8-12 reps området, og konsentrer deg om styrke i 1-5 reps området. Du skal hele tiden legge på mer vekt når du kan, ellers blir du ikke sterkere

204621_553644255457_14600392_31904590_5240488_o.jpg

Dette er Eric Cressey. Han løfter 300 kg i markløft, og ser ikke ut som et bodybuilding bolemonster. Jeg antar at du ikke er i nærheten av 300 kg i mark, så du kan trygt øke vektene hvar gang du kan uten å frykte at du blir "for stor"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...