Gå til innhold

muskuløs løpedronning, muligheter der?


Lima82

Anbefalte innlegg

Jeg er en løper, det er mitt hjerte nærmest!

MEN, etter snart 4 mnd med styrke så må jeg si jeg liker hva det gjør med min kropp..

Såå, jeg vil kombinere dette mer. Og jeg har tenkt.. Fram til nå har jeg bare trent forholdsvis tung (?)styrke, alt fra 3 til 7 ganger i uka, alt ettersom tid og mulighet.

Jeg lurte på om jeg skulle dele opp treninga i tre; en tung uke ala3x5-6 rep(volum), en lettere ala 3x10 rep (utholdenhet) og uke med 3x12-15 rep (restistusjon).

Jeg er usikker på om jeg kan gjøre dette med løpinga også, en uke med tøffe løpeturer,en uke med langkjøring kanskje og en uke med rolige turer?

Eller burde jeg gjøre noe annet der?

Jeg vil fortsette løpinga mi, nå begynner maratonsesongen. Første løp blir sentrumsløpet den 28 april. Men jeg vil virkelig få mere muskler... Jeg må ikke velge?

Noen som har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er optimalt styrkemessig aner jeg ikke, men er en evig løper selv. Kjører 4 relativt harde styrkeøkter i uka, samt 4 cardioøkter. Varierer cardioøktene med langkjøring og intervaller der valget av løpeform tilpasses etter om jeg hadde styrke på ben dagen før eller ei. Ettersom det kun er to styrkeøkter på ben, kjører jeg en dag med roligere cardio (langkjøring) etter det, før jeg igjen kjører på med feks. motbakkeintervall. Det gjelder bare å kjenne litt på beina, ofte blir man mindre støl etter en hard styrkeøkt, med en times rolig tur som løsner opp litt dagen derpå. :) Lykke til med sentrumsløpet! Går det bra får du slenge deg med på Birkebeinerløpet til høsten også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener MYE løping i tillegg til styrken.. Glemte å skrive det:P

Løper hver dag, enten det er intervall eller langkjøring.

Og som du sier, avhengig av hvordan beina føles.

Jeg har meldt meg på sentrumsløpet og oslo maraton foreløbig. Har veldig lyst til å dra til Tromsø også men vi får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener MYE løping i tillegg til styrken.. Glemte å skrive det:p

Løper hver dag, enten det er intervall eller langkjøring.

Og som du sier, avhengig av hvordan beina føles.

Jeg har meldt meg på sentrumsløpet og oslo maraton foreløbig. Har veldig lyst til å dra til Tromsø også men vi får se hva det blir til.

Haha, da blir det litt annerledes! Du vil nok bygge muskler samtidig, men ikke like raskt som med mindre mengde cardio. Hvordan trener du opp cardio'en mot eks sentrumsløpet? Skal delta i Birkebeinerløpet til høsten, halvmaraton, men usikker på om det er langkjøring eller en blanding av langkjøring og intervaller som gir best effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører blanding av intervall og lankjøring...

Jeg løp mitt første halvmaraton i høst, og da trente jeg som vanlig fram til torsdag, og tok "treningsfri" de påfølgende dagene.

Jeg hadde ikke noe plan mot det løpet, målet var å delta og forhåpentligvis greie under 2 timer. Det klarte jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...