Gå til innhold

Etter-treningsmat?


Anna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg pleide å dra med meg masse mat..men føler det bare blir stress..nå tar jeg som oftest bare et eple, før jeg går hjem og spiser noe onkli mat :p funker greit for meg vertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg en protein shake rett før jeg drar på gymmet (trener fastende bortsett fra den), og liker å spise en pakke riskaker mens jeg går hjem igjen. Så spiser jeg gjerne kylling og ris, eller havregryn og protein shake.

Men husk at det ikke bare er måltidet etter trening som betyr noe da :). Det handler mer om hva du får i deg i løpet av lengre tid, f. eks. over en 24 timers periode - bare for å ta et tall. Det er ikke sånn at du må bøtte i deg aminosyrer, protein shake og vitargo innen fem minutter etter siste sett for at treningsøkta skal ha noen effekt - selv om kosttilskuddprodusentene gjerne vil at du skal tro det. Det er maten du spiser før trening som fordøyes under og rett etter treningsøkta allikevel, så man trenger ikke å være så nazi på det :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg en protein shake rett før jeg drar på gymmet (trener fastende bortsett fra den), og liker å spise en pakke riskaker mens jeg går hjem igjen. Så spiser jeg gjerne kylling og ris, eller havregryn og protein shake.

Men husk at det ikke bare er måltidet etter trening som betyr noe da :). Det handler mer om hva du får i deg i løpet av lengre tid, f. eks. over en 24 timers periode - bare for å ta et tall. Det er ikke sånn at du må bøtte i deg aminosyrer, protein shake og vitargo innen fem minutter etter siste sett for at treningsøkta skal ha noen effekt - selv om kosttilskuddprodusentene gjerne vil at du skal tro det. Det er maten du spiser før trening som fordøyes under og rett etter treningsøkta allikevel, så man trenger ikke å være så nazi på det :).

Sant, men samtidig kan man argumentere for at dersom en skal få maksimalt utbytte av treningen, så vil det være fordelaktig å fokusere spesielt på det man inntar før og etter trening. Men helt enig i at det dagstotalen som har størst betydning, men likevel er det viktig å være bevisst på at næring i forkant og etterkant av treningen også har betydning for resultatene.

Proteinsyntesen øker jo i etterkant av trening, og selv om en f.eks. ikke trenger å stresse med å gaffle ned på med 100g raske carbs og 40g proteinshake, så vil det være lurt å ha aminosyrer tilgjengelig i blodet når treningen er ferdig. Er det lenge siden forrige måltid, eller hvis dette måltidet inneholdt lite proteiner, så kan det være lurt å å i seg f.eks. BCAA (proteiner) før treningen. Omvendt vil det være smart å få i seg proteiner etter treningen, men ikke nødvendigvis RETT etter treningen, det kommer an på hva man har spist tidligere på dagen. Har man fått i seg rikelig med proteiner trenger en ikke stresse med å få i seg mat like etterpå (med mindre man vil gjøre ALT 110% optimalt HELE tiden, men ironisk nok vil dette stresset ofte resultere i at kortisolnivåene stiger slik at vinningen går opp i spinningen). Så lenge en får i seg noe før man legger seg, så er man i grunn good to go (proteinsyntesen er hevet over normalnivå i 24-36 timer etter styrketrening).

Det er egentlig ingen fasit på hvor mye man trenger etter trening, siden det vil være avhengig av hva man har fått i seg tidligere på dagen, men med 5-10g BCAA eller 10-30g proteinshake rett etter treningen etterfulgt av et større måltid når man kommer hjem, så er man i alle fall safe (noen jeg kjenner er redd for at noen nisser kommer og stjeler musklene deres dersom de ikke inntar MINST 30,0 g proteiner RETT etter trening, gjerne med 60,0 g karbohydrater i god gammeldags maltodextrin-form, til tross for at kostholdet resten av dagen er mildt sagt elendig :p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...