Gå til innhold

fra 180 til 200 i mark.


hoffman

Anbefalte innlegg

Er det noen kompetente folk der ute som kan gi meg tilbakemelding på hvordan jeg bør legge opp treningen for å komme meg videre opp i styrke på mark?

Slik jeg kjører nå er :

mandag 4x3 i mark

onsdag: toppsett på 5rm i bøy (dype)

fredag: 1rm løft eller speedløft 10x1 på 50% av 1RM med 30sek pause.

Målet mitt er 200 i mark, uten å gå opp i kroppsvekt.1RM per i dag er 180.

Noen meninger om at det kan gjøres annerledes for bedre progresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er en mulighet. Men blir for mye mengde da jeg går en del toppturer (rando) i helgene, og når det blir bart så blir det mye sykling i marka/fjellet. Og kombinasjonen styrkeløftprogram + mye turer blir for mye. Har vært i kjellern et par ganger tidliger pga for lite hvile. Kan det å bare plukke ut mark-delen av programmet være noe, eller ses det i sammenheng med bøyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at essensen i mark-delen på "slik blir du sterk"-programmet er en gradvis overgang til færre sett med færre rep. Fra 3x3 til 2x2. Men får man akkumulert nok stress ved bare 2x2 til å utvikle styrken tilstrekkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, får se hva jeg gjør. Er det slik at det er forventet å trene med utstyr også i disse programmene? Eneste jeg bruker av utstyr er drareimer i de aller tyngste løftene. Velger bevisst å ikke bruke belte for å utvikle styrke i rygg og buk, løftet 180 nå i dag og ryggen var rett og fin (hadde spotter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står utstyr på programmet fra styrkeloft.no. Da tenker de på drakt ho vedsakelig. Jeg brukte programmet uten det ustyret og i tillegg på diett og det fungerte bra. Finnes styrkeprogram uten ustyr regnet med i excel men finner ikke det igjen....arg. Evt så får du gå ned til feks 160kg. Og så ta på 2,5 eller 5 kg i uka til du er helt nede på 2reps (la oss si du trener 5x5). Kompis økte meget bra ved bare å trene slik :) Så kan du vurdere hvor dine svakheter i markløft er. Sliter du i starten, så trener du markløft på kloss, sliter etter du har passert knæra tren halvmark. Feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, vi ligger likt :)

Tok 180KG for to uker siden, 200 er neste delmål. Har ikke satt fast dato, blir mellom juni og august en gang tenker jeg.

Måten jeg kommer dit: Følge standard MadCow5x5, av markløft-trening innebærer det kun en tung 1x5 en gang i uka.

Dersom jeg ligger etter planen når datoen nærmer seg, inkluderer jeg speedmark på 60-65% av 1RM en gang i uka, med 3-5 sett på 3 reps, og bytter knebøyen ut med frontbøy.

Kroppsvekt er ca 82KG, men jeg skal opp til 84-85 til august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg med å bli sterkere i mark var å trene halvmark, mark på kloss og mark med stopp i knehøyde i tillegg til vanlig mark.(ikkje på samme økten sjølvsagt) Eg kjørte mange sett med 2-4 reps på ca 80%. Då steig eg gjevnt og trutt. Periodisering er nøkkelordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte MadCow en periode, men med mye skikjøring og toppturer så ble det for stor belastning totalt sett. Har tidligere trent klassisk 5x5 og Mark Rippetoes intermediate-program med masse framgang. Men målet nå er å kun jobbe opp styrken i bena uten å øke i kroppsvekt, (prosjekt tynnsterk! ;) ). Overkropptrening er også nedprioritert da det i min hverdag ikke har noen funksjon utover det å se bra ut. (ja, vet jeg banner i kirka nå:ninja:) Hvordan fungerer det 5-3-1-prinsippet du snakker om, Tobias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på ett program som heter noe som: 5-3-1 prinsippet. Fin måte å presse seg selv på, og bli sterkere. Ellers ville jeg bare kjørt på med 5x5 eller noe. Fin måte å trene inn nødvendig mengde på.

Jim Wendler: 531. Nå kan jeg ikke særlig mye om å løfte så mye som du nevner OP, men jeg har hørt mye bra om 531 selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i 180-klubben jeg også og når forhåpentligvis 200 i løpet av sommeren uten å gå opp i vekt. Er kanskje god for 185 for øyeblikket da jeg tok 160x6 i går. Nå kjører jeg RPT. Martin Berkhan har i hvert fall kommet opp i 270x3 på 5-6 % kroppsfett med det opplegget.

http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...