Gå til innhold

Litt for lenge mett på proteiner?


OhMickey

Anbefalte innlegg

Har nylig startet med å spise langt mer proteiner enn hva jeg pleide. Tidligere lå jeg på ca 7 litt mindre måltider om dagen, mens nå når det går i cottage cheese, havregrøt med proteinpulver, kyllingfilèt osv så blir jeg så langvarig mett at jeg er nede på max 4 måltider om dagen.

Er dette greit? Eller bør jeg spise mindre pr måltid og øke antall måltider?

Målet er å bygge muskler, har i utgangspunktet ganske lav fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En vanlig dag kan være:

2 proteinvaffler til frokost (1/4 boks CC, 1dl havregryn + 1egg) + banan

2 knekkebrød med dobbelt kyllingfiletpålegg + philadelphia

kyllingfilet + fullkornsris + salat

havregrynsgrøt med litt proteinpulver og CC til kvelds + blåbær og bringebær.

Mulig kroppen min ikke har omstilt seg ennå, bare drøyt en uke siden jeg startet. På diett.no målte ADI%'en på proteiner ca 370% av daglig inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 måltider til dagen er nok i massevis og blir av mange regnet som nokså ideelt for muskelbygging. Det er bedre å få i seg 4 store proteinprosjoner i løpet av dagen enn 7 små (søk opp intervjuet med Layne Norton dersom du vil ha detaljene her).

Ligger du på ca 2 gr proteiner pr kg kroppsvekt er dette bra. ADI på proteiner er satt altfor lavt til å være noen god retningslinje for folk som trener.

Ikke glem litt sunt fett i kostholdet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADI'en for proteiner som brukes på diett.no, tar utgangspunkt i myndighetenes næringsstoffsanbefalinger for den gjennomsnittlige nordmann. "0.75 gram per kg kroppsvekt", heter det i forskriftene. Dvs. at en kvinne som f.eks veier 60 kg, "bare" trenger 45 gram protein for å oppfylle myndighetenes anbefalinger. (60 x 0.75 = 45)

Slike forskrifter tar ikke høyde for tung styrketrening eller annen energikrevende aktivitet, som jeg nevnte ovenfor, anbefalingen gjelder "gjennomsnittsnordmannen". Når man trener mye, særlig styrke, kan man med fordel legge seg på et mye høyere proteininntak enn 0.75 g/pr kg! Jeg forsøker å ligge på 2 gram pr/kg. Merker at resultatene kommer raskere når jeg greier å oppdrettholde dette nivået!

Selv om jeg kanskje er god, mett og fornøyd, lager jeg meg gjerne en proteinshake, en proteinkaffe eller en proteinfluff - kun for å få i meg tilstrekkelig proteiner. :)

Kroppen skiller for øvrig ut overflødig protein gjennom urinen, så du trenger ikke bekymre deg for å spise for mye! Hiv innpå, kroppens muskler og mekanismer vil takke deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen skiller for øvrig ut overflødig protein gjennom urinen

Akkurat det er en myte. Enkelte aminosyrer som kroppen ikke bruker blir riktignok skilt ut, men et overskudd av proteiner blir brukt som energi på lik linje med karbohydrater og fett.

Ellers er jeg enig i det du skriver :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det er en myte. Enkelte aminosyrer som kroppen ikke bruker blir riktignok skilt ut, men et overskudd av proteiner blir brukt som energi på lik linje med karbohydrater og fett.

Ellers er jeg enig i det du skriver :thumbsup:

Nitrogenbindingene som proteiner inneholder kan ha en giftig effekt på kroppen i for store mengder. Dersom man spiser "for mye" proteiner og får i seg for mange slike nitrogenbindinger vil kroppen og nyrene skille dem ut gjennom urinen. :)

Var denne utskillelsen jeg refererte til når jeg skrev at "overflødog proteiner blir skilt ut gjennom urinen". Burde antageligvis vært mer presis, men ville gjøre det enkelt og greit å forstå. :)

Godt at vi var enige om resten. Hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når proteininntaket overskrider proteinbehovet så brytes aminosyrene ned, de fleste til glukose og noen til fettsyrer, som kan brukes som energi eller lagres. I denne prosessen frigjøres en nitrogenforbindelse, som skilles ut med urinen. At du skiller ut nitrogen i urinen er et tegn på at aminosyrer blir brukt til energi. Om du ikke spiser proteiner, men likevel måler nitrogen i urinen, er det et tegn på at kroppen bryter ned muskelvev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skiller ut proteiner i urinen, såkalt proteinuri, er det et resultat av at nyrene ikke fungerer som de skal. I utgangspunktet skal det ikke finnes noe særlig med protein i urinen. Diabetes kan også føre til dette.

Burde presisert meg bedre og forklart at det er nitrogenet (som kan ha en giftig effekt på kroppen i større mengder) skilles ut gjennom urinen, dersom man får i seg for mye av det. Og ikke selve proteinet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Om du skiller ut proteiner i urinen, såkalt proteinuri, er det et resultat av at nyrene ikke fungerer som de skal. I utgangspunktet skal det ikke finnes noe særlig med protein i urinen. Diabetes kan også føre til dette.

Så utifra dette med "Proteininntak vs proteinbehov" hvordan kan man egentlig få noe tilnærmet en "fasit?" De fleste sier jo at mellom 2gram og 2,5gram pr kg KV er ok. Men hva HVIS man faktisk ikke trenger 2,5gr? Hva anbefales det av ernæringsnerden?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utifra dette med "Proteininntak vs proteinbehov" hvordan kan man egentlig få noe tilnærmet en "fasit?" De fleste sier jo at mellom 2gram og 2,5gram pr kg KV er ok. Men hva HVIS man faktisk ikke trenger 2,5gr? Hva anbefales det av ernæringsnerden?:D

2-2,5g per kg kroppsvekt er et fornuftig sted å sikte på. Protein metter bedre enn de andre næringsstoffene, så et høyt proteininntak kan være med å begrense det totale energiinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...