Gå til innhold

Sukrinmelis


Physalis

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er mulig å få tak i noe tilsvarende til sukrinMELIS på iherb.com? Har bare funnet liksom-sukker, men hva kaller de melis i USA? :)

Flere som synes sukrinmelisen har en sinnsykt søt smak? Nesten litt i overkant... Det er på en måte litt bitter-søt smak synes jeg - blir ikke så godt i grunn...:( Noen enige? Tips for at det skal smake bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om det er mulig å få tak i noe tilsvarende til sukrinMELIS på iherb.com? Har bare funnet liksom-sukker, men hva kaller de melis i USA? :)

Flere som synes sukrinmelisen har en sinnsykt søt smak? Nesten litt i overkant... Det er på en måte litt bitter-søt smak synes jeg - blir ikke så godt i grunn...:( Noen enige? Tips for at det skal smake bedre?

Så program på nrk igår som handlet om kunstig tilsetningsmidler, e stoffer og kunstig søtningsmiddel..

Viste at man kun trenger en bitteliten andel av det kunstige søtningsmiddelet for å få ting søtt sammenlignet med sukker der det måtte en veldig god mengde for å få det like søtt. Det var faktiskt slik at søtningsmiddelet ble søtere. MEN, det kunstige søtningsmiddelet er satt sammen slik at det også er en liten bivirkning. Det er at det også fanges opp av de smaksløkene på tungen som gir signal om det bitre. Dette gjør ikke sukker og derfor får ofte kunstige søtningsmiddler en liten bitter ettersmak.

Vet ikke om sukrinmelis er kunstig søtningsmiddel, men syntes ihvertfall det var litt interessant program.. ser det går på nrk2 ikveld også. kl.23.25 E-stoffer: spiselig kjemi..

dette var nok en liten avsporing...

melis heter jo "powdered sugar".

Søkte på google der noen foreslo at du kunne bruke en blender for å få sukrin til melis på egen hånd. sukrin er Erythritol på engelsk..fant noe ihvertfall ved søk på dette på iherb.com..http://www.iherb.com/Erythritol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så program på nrk igår som handlet om kunstig tilsetningsmidler, e stoffer og kunstig søtningsmiddel..

Viste at man kun trenger en bitteliten andel av det kunstige søtningsmiddelet for å få ting søtt sammenlignet med sukker der det måtte en veldig god mengde for å få det like søtt. Det var faktiskt slik at søtningsmiddelet ble søtere. MEN, det kunstige søtningsmiddelet er satt sammen slik at det også er en liten bivirkning. Det er at det også fanges opp av de smaksløkene på tungen som gir signal om det bitre. Dette gjør ikke sukker og derfor får ofte kunstige søtningsmiddler en liten bitter ettersmak.

Vet ikke om sukrinmelis er kunstig søtningsmiddel, men syntes ihvertfall det var litt interessant program.. ser det går på nrk2 ikveld også. kl.23.25 E-stoffer: spiselig kjemi..

dette var nok en liten avsporing...

melis heter jo "powdered sugar".

Søkte på google der noen foreslo at du kunne bruke en blender for å få sukrin til melis på egen hånd. sukrin er Erythritol på engelsk..fant noe ihvertfall ved søk på dette på iherb.com..http://www.iherb.com/Erythritol

Takk for svar! Ja, det er sant at man kun trenger en liten mengde av søtstoffer - da de er alt fra 30 til 100 ganger søtere enn sukker. Sukrin skal være et naturlig produkt så vidt jeg har skjønt da, og det inneholder kun 70% av søtsmaken til sukker. Derfor er man nødt til å bruke en del av det - noe man uansett må når bruksområdet er melis. Men takk for tipset om å kjøre erythritol i blenderen, det er det sukkeret jeg kjøper på iherb, så har en pakke liggende som jeg kan teste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukrin melis får du tak i på helsekostbutikker, jeg så det på Life f.eks når jeg kjøpte vanlig sukrin.

Skjønner forsåvidt ikke hvordan folk klarer spise den greia der. Var ikke spesiellt søtt, syns smaken var veldig "kjemisk" og ble helt kald og rar i munnen, akkurat som om jeg spiste menthol. Og den følelsen varte lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukrin melis får du tak i på helsekostbutikker, jeg så det på Life f.eks når jeg kjøpte vanlig sukrin.

Skjønner forsåvidt ikke hvordan folk klarer spise den greia der. Var ikke spesiellt søtt, syns smaken var veldig "kjemisk" og ble helt kald og rar i munnen, akkurat som om jeg spiste menthol. Og den følelsen varte lenge.

Poenget med å kjøpe det på iherb.com i stedet for helsekostbutikker i Norge er at det er billigere - derfor jeg spurte :p Men du har rett i at smaken er kald og rar, ehe... tenkte kanskje et eventuelt merke på iherb ville ha bedre smak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia kan du jo få kjøpt på iherb.. jeg synes en blanding av stevia og sukrin gir mye bedre søtsmak.. Fordelen med sukrin er at den knaser, sånn som vanlig sukker! :D

Ellers er sukrin og erytrithol det samme.. kankskje hvis du søker på Erytrithol?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia kan du jo få kjøpt på iherb.. jeg synes en blanding av stevia og sukrin gir mye bedre søtsmak.. Fordelen med sukrin er at den knaser, sånn som vanlig sukker! :D

Ellers er sukrin og erytrithol det samme.. kankskje hvis du søker på Erytrithol?? :)

Jeg vet at sukrin og erytrithol er det samme, jeg har et par poser stående i skapet. :) Men jeg leter etter melis...? Stevia melis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sukrin er en vanesak også. Første gangen jeg smakte det, syntes jeg det smakte nesten som sukker, men i store mengder ble det fort litt ekkelt. Men nå spiser jeg MASSE sukrin, og merker så og si ingenting til noen "ekkelheter". Stevia derimot, der merker jeg raskt en metallsmak.

Å blande det ut med et annet søtningsmiddel er nok et godt alternativ. Jeg har ikke prøvd det selv fordi jeg er fornøyd med sukrin som det er, men hva med sukrin/erytrithol og xylitol? De er ganske like i søthet...Kanskje også med stevia i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...