Gå til innhold

Ketchup - hjemmelaget og sunnere


Lily

Anbefalte innlegg

Ketchup

hjemmelaget og sunnere

post-36-14440839006664_thumb.jpg

Jeg har ingen eksakt oppskrift på ketchup, rett og slett fordi jeg smaker meg frem når jeg lager den. Da får jeg en ketchup som passer mine smaksløker! Det oppfordrer jeg dere til å gjøre også, for da får dere den som dere vil ha den, og dere lærer hvordan smaker/krydder kombineres.

Men selvfølgelig er det greit med et utgangspunkt, og det skal dere få:

1 boks hermetiske tomater (ca. 400 g)

80 til 120 g tomatpuré (sånn ca.)

Krydder

- salt

- pepper

- paprika

- hvitløk

- løk

- noen bruker også litt kanel og laubærblad

Eddik

Natreen (flytende eller suketter)

Guar gum og/eller xanthan gum (fås kjøpt på f.eks. iHerb)

[ATTACH]16200[/ATTACH]

Når jeg lagde min ketchup, valgte jeg å mikse ingrediensene i en separat beholder. Grunnen til det var ene og alene at stavmikseren sprutet tomat over hele komfyren første gange jeg lagde det. Men det er fullt mulig å mikse det hele direkte i kjelen.

[ATTACH]16201[/ATTACH]

Fremgangsmåte

- Krydder og litt eddik blandes sammen med hermetiske tomater og tomatpuré. Ta heller for lite krydder og eddik, enn for mye. Mer kan tilsettes etterhvert.

- Bruk en stavmikser og kjør det hele til en fin puré.

- Kok opp og la det putre på svak varme.

- Tilsett litt natreen og smak på ketchupen. Tilsett evt. mer krydder, eddik eller søtning ved behov.

- Når ketchupen har stått i ca. 20 min og du er fornøyd med smaken, trekkes kjelen av platen og det hele avkjøles.

- Etter ketchupen er ferdig avkjølt, tilsett litt guar gum og/eller litt xanthan gum. Disse «gummiene» vil gi ketchupen en tykkere konsistens og gjøre det mulig for den å «henge fast» på f.eks. pølsa. Den vil rett og slett bli som en ketchup skal være, fremfor en saus med ketchupsmak. Det skal svært lite til (1/8 til 1/2 ts), og de bruker litt tid på å "virke". La ketchupen stå litt før du evt. tilsetter mer.

post-36-14440839009886_thumb.jpg

post-36-14440839011443_thumb.jpg

[ATTACH]16199[/ATTACH]

Tips; hvitløken i ketchupen blir sterkere på smak når den står litt, så det kan være en idé å ikke overdrive bruken.

Dersom du prøver denne oppskriften en gang, så del gjerne bilder av din ketchup!

post-36-14440839007352_thumb.jpg

post-36-14440839008077_thumb.jpg

post-36-14440839008753_thumb.jpg

post-36-14440839009287_thumb.jpg

post-36-14440839010824_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare hyggelig :)

Bildene er gamle, og ble i grunn bare tatt fordi jeg kjedet meg. Jeg har en tendens til å ta bilder av alt jeg lager, både mat og annet.

De er derfor ikke så veldig mye å skryte av, men jeg tror de funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å lage nå, dvs den står til avkjøling. Ble helt glimrende på smak :thumbsup:

Brukte en chili og trøffelrødvinseddik istedetfor eplecidereddik (det hadde jeg ikke), men ellers fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...