Gå til innhold

For mye mat?


fitforfight

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg prøvd å fokuserer på trening, og litt mindre på matmengde..

Spiser sunt og bra, mye protein.. Ser at jeg nå må gå igjennom kostholdet mitt for å se hva jeg kan gjøre for å oppnå bedre resultater.. Så hva burde jeg gjøre da?

Målet mitt er å gå opp i muskler, ned i fett, men ikke så mye i omkrets.. Er tynn nok fra før...

Her er litt forskjellige eksempler på hva jeg spiser...

Frokost, lunsj og kvelds kan bestå av:

To brødskiver med makrell i tomat + kaffe + glass med melk.

To brødskiver med kokt egg, en skive med kokt skinke + kaffe + glass med melk

To brødskiver med lett syltetøy

Middag:

- En boks med fiskegrateng, 1,5 poteter, 1 gulerot litt smeltet smør.

- 1,5 kyllingfilet, halv paprika, en gulerot, 3/4 av pakke med fullkornsris (boil in bag..)

- Kjøtt fra to nakkekoteletter, to poteter, halv paprika

- 1,5-2 grove fiskekaker, ca. 2 poteter (200g), ca. halv pakke (250g) med kokegrønnsaker.

Etter trening/før trening:

Boks med kesam + 3 skeier med lett blåbær syltetøy

Boks med kesam, et eple + kanel

Smootie laget av en boks med en halv mager kesam + 2 dl melk + litt skogsbær + litt jordbær + 2 scoops med protein pulver.

Treningsmengde:

Trener styrke 3 ganger i uken, samt 2-3 kardioøkter!

Så hva bør jeg gjøre? Hvor mange kallorier? 2000 ca?

Vet at jeg kan finne ting om dette over alt på nettet, men vil gjerne at dere ser på dette to min?

Burde jeg kutte litt ned på middagen min? Heller spise et lett måltid etter dette igjen?

Burde jeg kutte ned på brød? Hva burde jeg isåfall spise som lunsj osv? Omelett? Andre tips?

Syns det er vanskelig med mat.. Og vet jo at det meste av magien, skjer på kjøkkenet.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deet vil jeg såklart prøve.. Har vært inne der noen ganger :)

Men, hvordan burde jeg fordele kaloriene? Hvor mye på frokost, lunsj, middag osv?

Er det for mye å havne på 700 kcal på middag?

Spiller ingen rolle. Det er totalen i løpet av dagen som spiller noen rolle. Fordel kaloriene slik du selv trives med. Tror uansett du ville hatt en stor fordel av å kutte ned på brødskivene. Bytt ut brødet med gode proteinkilder. Du bør få i deg 2-2,5 g protein per kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle. Det er totalen i løpet av dagen som spiller noen rolle. Fordel kaloriene slik du selv trives med. Tror uansett du ville hatt en stor fordel av å kutte ned på brødskivene. Bytt ut brødet med gode proteinkilder. Du bør få i deg 2-2,5 g protein per kg kroppsvekt.

Ok, MEN må spørre igjen.. Hvor mange kallorier burde jeg ligge på?

Skal jeg legge meg på vektøkning? Eller vektnedgang?

1600-1800 kcal eller 2100-2200 kcal? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, MEN må spørre igjen.. Hvor mange kallorier burde jeg ligge på?

Skal jeg legge meg på vektøkning? Eller vektnedgang?

1600-1800 kcal eller 2100-2200 kcal? :)

Vanskelig å si uten å vite hvor høy du er og hvor mye du veier...

Uansett er det vanskelig å miste fett samtidig som du bygger muskler da førstnevnte krever kaloriunderskudd og sistnevnte krever kalorioverskudd. Det er likevel ikke umulig, men det kan være lettere å legge deg like over vedlikeholdsnivå slik at du legger på deg muskelmasse og på den måten reduserer fettprosenten.

Ellers er det vel relativt utbredt å ligge litt i pluss på treningsdager og litt i minus på hviledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 166 og veier 60 kilo! :)

men det kan være lettere å legge deg like over vedlikeholdsnivå slik at du legger på deg muskelmasse og på den måten reduserer fettprosenten..

Det er det som er planen... :)

Skal ikke gå ned i omkrets, så blir jo å fylle på med muskler, viss jeg kan si det på den måten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes alt for mange har så fokus på antall kalorier - fokuser heller på matvarer og sammensetning. Sørg for å få i deg godt med proteiner, og kutt ned på antall brødskiver. Jeg er av den oppfatning at det ikke er noe galt med brødskiver, men tre ganger om dagen blir litt ensidig. Akkurat som det er ensidig å spise kyllingfilet tre ganger om dagen, eller sjokolade tre ganger om dagen.

Altså, selvfølgelig gjør det ingenting å gjøre det innimellom, men ikke hver dag. Variasjon er vitkig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes alt for mange har så fokus på antall kalorier - fokuser heller på matvarer og sammensetning. Sørg for å få i deg godt med proteiner, og kutt ned på antall brødskiver. Jeg er av den oppfatning at det ikke er noe galt med brødskiver, men tre ganger om dagen blir litt ensidig. Akkurat som det er ensidig å spise kyllingfilet tre ganger om dagen, eller sjokolade tre ganger om dagen.

Altså, selvfølgelig gjør det ingenting å gjøre det innimellom, men ikke hver dag. Variasjon er vitkig!

Jeg er helt enig med deg! Men akkurat nå tror jeg at jeg stapper i meg for mye, og vil gjerne finne ut hva jeg bør ligge på og dermed gå litt ned i porsjonene! Ikke dermed sagt at jeg teller kallorier, men greit å vite ca...

Syns det er vanskelig å finne på noe som IKKE er brødskiver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å variere brødskivene også, selv om det er masse annet godt som ikke er "brødskiveaktig".

- Amerikanske pannekaker

- Eggehviterull

- Proteinvafler

- Kristine weber sine lefser

- Loffeboller

- Proteinpannekaker

- Gulrotrundstykker

- Tynne pannekaker

Flere av disse oppskriftene kan helt sikkert fryses ned og varmes opp - det kan ikke være "vanskeligere" enn brødskiver. Ensete er at du må lage dem fra bunnen av, men da lager du bare mange av din favorittoppskrift når du først er i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, MEN må spørre igjen.. Hvor mange kallorier burde jeg ligge på?

Skal jeg legge meg på vektøkning? Eller vektnedgang?

1600-1800 kcal eller 2100-2200 kcal? :)

Du kan lese om hvordan du kan regne ut ditt behov for kalorier/makronæringstoffer her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/iifym-fleksibelt-kosthold.4826/

Bruk diett.no eller en lignende side for å holde styr på hva du spiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å kvitte meg med brødet.. Er bare så lettvindt og billig når man er student! :)

Haha :D Det skjønner jeg godt. Kan hende det er like billig om du baker selv? Og baker man en del om gangen og kaster i fryseren så blir det jo lettvint å :D Finnes mange gode sunne brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du spiser kneipbrød til 5 kr og First Price smøreost til 10 kr, er det faktisk ikke så vanvittig mye billigere og spise brød tre ganger om dagen vs annen mat. 2 kg ris på rema til 15 kr. Holder til nærmere 30 porsjoner. 5 kr for en boks tunfisk. Litt grønnsaker, og du er oppe i 10 kr for et måltid med tunfisk og stekt ris (nam). En omelett av tre-fire egg er heller ikke dyrt. Havregryn er billig, frosne grønnsaker er billig, ris er billig osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...