Gå til innhold

veggis på PSMF?


Caped

Anbefalte innlegg

Heisann! Tenkte jeg skulle prøve meg på ei uke eller to med PSMF for å se hvordan det funker for meg:)

Jeg er jo veggis, så blir vanskelig å få i seg nok proteiner gjennom maten(da mesteparten av proteinet får jeg fra melkeprodukter og egg) derfor må jeg ty til proteinshaker i tilegg. Som mat kommer jeg til å spise vegetarkjøtt(de magreste typene, har en del protein og veldig lite fett/karbo) + grønnsaker of course.

Nå er jeg litt usikker på om jeg kommer til å like proteinshake uten melk, men det må jeg vel bare tåle:p

Jeg lurer vel mest på om det finnes noen grense for hvor mange gram karbo/fett man kan spise på denne dietten, før det ikke kan kalles PSMF lengre? Er målet så nære 0gr som mulig?

Jeg har testa ut et par dager nå hvor lite karbo jeg klarer å spise(har ikke overanstrengt meg akkurat) og landet på rundt 20gr. Dette er vel for mye? (inntok selvsagt kesam og melk her..)

Regner med det ikke er noe problem å ta utgangspunkt i PSMF, å lage seg en egen diett hvor man kan unne seg ett egg, et glass melk nå og da uten at det "ødelegger" alt av resultater?

Har levd på ca. 100gr protein dagen(her må jeg øke selvfølgelig, fikk heldigvis netopp proteinpulveret i posten) og 20-40gr karbo, og 20-40gr fett ei lita stund nå. Samtidig som jeg trener etter RYP's grunnprogram. Men har foreløbig ikke sett noen resultater hverken på vekt(ja jeg må sniktitte en gang i blandt) eller i cm.. Enten er jeg for utålmodig, eller så spiser jeg for mye fett/karbo fortsatt.

Har likevel lyst til å prøve PSMF for å se om jeg klarer å kvitte meg med litt fett. 2-5kg tenkte jeg. (162cm, 58kg) Vekta har liksom ikke rikket seg på flere år, om jeg så er syk eller om jeg har spist julemarsipan i en mnd så rikker ikke vekta seg uansett. Føler jeg må gå litt mer drastisk til verks! For jeg har nok polstring på lårene å ta av:p

Vil gjerne ha råd/tips!:)

Hvordan erstatter dere dressing f.eks? jeg pleier jo å spise en skje kesam/cottage cheese til maten som regel. Synes mat er litt tørt uten.. Men jeg kan vel lage salsa av tomat og hvitløk etc. f.eks?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Målet er å innta ca 2.5g prot pr kg lbm (fettfri kroppsmasse) og så lite fett og karbo som mulig. I tillegg til det skal man ha 10g med EFA om dagen.

Jeg tror ikke dietten er laget for vegetarianere, men om du klarer å få i deg nok protein med fullverdige kilder, en del fiber og minst mulig av det andre, så er du i mål. Personlig mener jeg at du skal komme deg godt under 20g fett og karbo om dagen (før EFA) før du kan kalle det en PSMF.

Mitt råd er uansett at du tar en tur til forumet til Lyle og spør ham direkte. Vegetarianisme er ikke vanlig blant folk som trener, så sjansene for at andre enn de flinkeste ekspertene skal ha svar er ganske liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er uansett at du tar en tur til forumet til Lyle og spør ham direkte. Vegetarianisme er ikke vanlig blant folk som trener, så sjansene for at andre enn de flinkeste ekspertene skal ha svar er ganske liten...

Hentet denne fra kommentarfeltet under The Rapid Body Fat Loss Handbook, som er en av de met gjennomførte bøkene på PSMF av lyle mcdonald.

The diet can be followed as a vegetarian assuming you eat some animal flesh (chicken, fish). A vegan would find it impossible

Lyle

edit: Dette er gjerne rett på og litt kjipt, men du har valgt en livsstil og må da enten tilpasse deg selv, eller tilpasse dietten din til det. Sånt er det bare, fettet klarer du miste uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt på et engelsk forum for vegetarianere og veganere som driver med fitness og/eller bodybuilding. Når Lyle skriver at vegetarianere spiser kylling og fisk, så blir jeg med en gang skeptisk til kunnskapen han har angående et vegetarisk kosthold. Og hvis det viser seg å være umulig å følge akkurat denne type diett vegetarisk på en sunn og forsvarlig måte, så finnes det nok flere andre like gode alternativer :thumbsup:

(http://www.veganfitness.net - et til forum du kan se på.)

Beklager, er litt forelsket så klarte ikke å stoppe meg selv:

tumblr_lwdytjcjrN1r2p50go1_400.jpg

Billy Simmonds, min vegetariske favoritt. Tilgi meg for unødvendig bildespam :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt på et engelsk forum for vegetarianere og veganere som driver med fitness og/eller bodybuilding. Når Lyle skriver at vegetarianere spiser kylling og fisk, så blir jeg med en gang skeptisk til kunnskapen han har angående et vegetarisk kosthold.

Spiser ikke vegetarianere fisk? Trodde noen av dem spiste hvitt kjøtt også, jeg. Er det ikke flere retninger?

Uansett, så er Lyle mannen som kan PSMF. Det er tross alt han som hentet den frem fra gamle, støvete, mørke ender av bibliotekene. Om han sier at man trenger kjøtt for å gå på den, så gjør man det. Det kan godt hende man kan gå på en diett som er lav på fett og karbo, men da kan det godt hende den ikke er lavt nok til å være en PSMF.

Du kan si mye om Lyle, og selv har jeg vært i mange krangler med mannen ene og alene på grunn av personligheten hans. Men kosthold og ernæring, det kan han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når Lyle skriver at vegetarianere spiser kylling og fisk, så blir jeg med en gang skeptisk til kunnskapen han har angående et vegetarisk kosthold.

Det er ikke uvanlig i USA og si at en er vegetarianer men spiser kylling og fisk i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en vegetarianer spiser ikke fisk. Det er derimot mange som spiser fisk og/eller hvitt kjøtt som kaller seg selv for vegetarianer, men per definisjon er de altså ikke det. ;)

vegetarian

noun a person who does not eat meat or fish, and sometimes other animal products, especially for moral, religious, or health reasons.

Oxford Dictionary of English

Har som sagt ingen kunnskap om PSMF eller Lyle, så kan ikke si noe om han eller dietten. Mulig jeg skrev dårlig, det jeg mente var at de som driver selv med et alternativt kosthold antagelig har mye kunnskap om akkurat det. Som du sier er ikke dette et vanlig kosthold for bodybuildere, så da kan det være lurt å søke informasjon på steder der de få holder til. :thumbsup:

Godt mulig at PSMF ikke fungerer vegetarisk, men da finnes det antagelig alternative dietter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at PSMF ikke fungerer vegetarisk, men da finnes det antagelig alternative dietter?

Ja, og det var det jeg nevnte over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å innta ca 2.5g prot pr kg lbm (fettfri kroppsmasse) og så lite fett og karbo som mulig. I tillegg til det skal man ha 10g med EFA om dagen.

Jeg tror ikke dietten er laget for vegetarianere, men om du klarer å få i deg nok protein med fullverdige kilder, en del fiber og minst mulig av det andre, så er du i mål. Personlig mener jeg at du skal komme deg godt under 20g fett og karbo om dagen (før EFA) før du kan kalle det en PSMF.

Mitt råd er uansett at du tar en tur til forumet til Lyle og spør ham direkte. Vegetarianisme er ikke vanlig blant folk som trener, så sjansene for at andre enn de flinkeste ekspertene skal ha svar er ganske liten...

Melkeprotein og soyaprotein fra shake/pulver/veg.kjøtt, er det fullverdig nok?

Under 20gr ja, regner med det er nærmest umulig å klare 0gr?:p (med et fornuftig kosthold). Jeg så noen skrev de gikk på PSMF men spiste 20gr karb og 20gr fett. Så lurte litt på om så mye var tillatt på PSMF.. Men målet mitt er jo ikke nødvendigvis å oppfylle kravene for PSMF, men strebe etter det slik at jeg kommer lavt nok på karb og fett til å se resultater litt raskere:) Skal nok klare å komme under 20gr om jeg dropper melk i shaken i alle fall.

EFA er omega-3 tilskudd om jeg ikke tar feil? Jeg kjøpte et på Rema(var fattig og uvitende akkurat da) men har skjønt nå at sammensettning osv. i omega-3'en er veldig viktig? Kan jeg likevel ta mitt "billige" omega-3 til evt. jeg får et bedre et i posten? Eller finnes det gode merker å finne i butikker/helsekost?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkeprotein og soyaprotein fra shake/pulver/veg.kjøtt, er det fullverdig nok?

Under 20gr ja, regner med det er nærmest umulig å klare 0gr?:p (med et fornuftig kosthold). Jeg så noen skrev de gikk på PSMF men spiste 20gr karb og 20gr fett. Så lurte litt på om så mye var tillatt på PSMF.. Men målet mitt er jo ikke nødvendigvis å oppfylle kravene for PSMF, men strebe etter det slik at jeg kommer lavt nok på karb og fett til å se resultater litt raskere:) Skal nok klare å komme under 20gr om jeg dropper melk i shaken i alle fall.

EFA er omega-3 tilskudd om jeg ikke tar feil? Jeg kjøpte et på Rema(var fattig og uvitende akkurat da) men har skjønt nå at sammensettning osv. i omega-3'en er veldig viktig? Kan jeg likevel ta mitt "billige" omega-3 til evt. jeg får et bedre et i posten? Eller finnes det gode merker å finne i butikker/helsekost?:)

Jeg vet ikke om det er fullverdig, men det ser du jo om det har alle de essensielle aminosyrene. Om det er det, så bør det jo holde.

20g av hvert går bra - målet er å holde det lavest mulig, så gå gjerne ned.

For EFA anbefaler jeg at du kjøper en ti-pack av artic-oljene fra myrevolution. Med en ti-pack er det halv pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en vegetarianer spiser ikke fisk. Det er derimot mange som spiser fisk og/eller hvitt kjøtt som kaller seg selv for vegetarianer, men per definisjon er de altså ikke det. ;)

Har som sagt ingen kunnskap om PSMF eller Lyle, så kan ikke si noe om han eller dietten. Mulig jeg skrev dårlig, det jeg mente var at de som driver selv med et alternativt kosthold antagelig har mye kunnskap om akkurat det. Som du sier er ikke dette et vanlig kosthold for bodybuildere, så da kan det være lurt å søke informasjon på steder der de få holder til. :thumbsup:

Godt mulig at PSMF ikke fungerer vegetarisk, men da finnes det antagelig alternative dietter?

Jepp det kan vel hende(jeg er ekte veggis ja, null kjøtt/fisk:D). Men skjønner ikke hvorfor det ikke skulle fungere?:confused: Er det så stor forskjell om jeg spiser soya og melkeprotein istedet for fra kjøtt liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp det kan vel hende(jeg er ekte veggis ja, null kjøtt/fisk:D). Men skjønner ikke hvorfor det ikke skulle fungere?:confused: Er det så stor forskjell om jeg spiser soya og melkeprotein istedet for fra kjøtt liksom?

Melkeprotein er gull. Soyaprotein ville jeg vært moderat med, men...det er ikke noen vits i at vi diskuterer soya eller ikke soya. Vi kommer ikke til å bli enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er fullverdig, men det ser du jo om det har alle de essensielle aminosyrene. Om det er det, så bør det jo holde.

20g av hvert går bra - målet er å holde det lavest mulig, så gå gjerne ned.

For EFA anbefaler jeg at du kjøper en ti-pack av artic-oljene fra myrevolution. Med en ti-pack er det halv pris :)

Jepp, jeg får vel investere i skikkelig omega3 da:P

Såvidt jeg kan lese er de fullverdige. Og det er jo disse kildene jeg har levd på i alle år(+ egg utenom evt. PSMF da) og jeg har ikke gått i bakken enda så da må det jo være bra nok:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkeprotein er gull. Soyaprotein ville jeg vært moderat med, men...det er ikke noen vits i at vi diskuterer soya eller ikke soya. Vi kommer ikke til å bli enige :)

Hehe nei, jeg er ingen ekspert på soyaprotein og skal heller ikke forsvare det. Har lest både negativt og positivt. Men mesteparten av proteinet jeg får i meg er melkeprotein:) og en lik del egg og soyaprotein i litt mindre mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt på et engelsk forum for vegetarianere og veganere som driver med fitness og/eller bodybuilding. Når Lyle skriver at vegetarianere spiser kylling og fisk, så blir jeg med en gang skeptisk til kunnskapen han har angående et vegetarisk kosthold. Og hvis det viser seg å være umulig å følge akkurat denne type diett vegetarisk på en sunn og forsvarlig måte, så finnes det nok flere andre like gode alternativer :thumbsup:

(http://www.veganfitness.net - et til forum du kan se på.)

Beklager, er litt forelsket så klarte ikke å stoppe meg selv:

tumblr_lwdytjcjrN1r2p50go1_400.jpg

Billy Simmonds, min vegetariske favoritt. Tilgi meg for unødvendig bildespam :whistling:

Flott mann foressten!:thumbsup: Visste ikke at det var pene menn der ute bygget på spinat. De smaker kanskje bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig i USA og si at en er vegetarianer men spiser kylling og fisk i USA.

Mye som ikke er uvanlig i USA:D

Hadde forsåvidt ei venninne som kalte seg veggis fordi hun bare spiste viltkjøtt..:meh: Lurer på hvor hun hadde funnet de ville kyllingene og grisene når vi var på grilltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som ikke er uvanlig i USA:D

Hadde forsåvidt ei venninne som kalte seg veggis fordi hun bare spiste viltkjøtt..:meh: Lurer på hvor hun hadde funnet de ville kyllingene og grisene når vi var på grilltur.

Jeg spiser mye villku, og jeg blir helt vill rundt mye kjøtt - så da blir jo det også fritt vilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende:) Jeg har dessverre ingen erfaring med PSMF, men er selv vegetarianer og har vært det "alltid". Skal følge med i denne tråden:) Er litt utfordrende å få i seg nok proteiner til tider, men om man anstrenger seg litt og tenker kreativt tror jeg absolutt det er mulig. Benytter meg selv om 1-2 scoops proteinpulver til dagen for å få i meg nok gram (prøver ligge på 100 g til dagen), og spiser ellers kesam, skyr, linser/bønner/kikerter, soyakjøtt, ost, økologiske egg osv.

Masse lykke til:D

P.S Vil bare poengtere siden det var snakk om det her; Vegetarianer spiser IKKE kylling eller fisk. Mange som feilaktig kaller seg vegetarianer, og det vanner ut begrepet samt bidrar til at alle tror "ååå, jeg trodde du spiste fisk jeg!!?" *irritert:p * Folk skal få spise hva de vil, men å kalle seg ting som har en klar definisjon kan de la være:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...