Gå til innhold

Carb Lovers Diet?


Nanne

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med jojo-slanking i mange år, og har hatt problemer med å finne et sunt kosthold som jeg kan forholde meg til på lang sikt. Jeg er ikke veldig overvektig, i skrivende stund rundt en 7-8 kg kanskje, men denne stadige jojoslankingen er jo ikke bra hverken for kropp eller humør. Å gå over på et lavkarbokosthold frister ikke noe særlig, bl.a. fordi jeg da blir nødt til å kutte ut mange matvarer som jeg er glad i, og for meg vil det rett og slett bli uholdbart i lengden.

For en stund siden hørte jeg om "The Carb Lovers Diet", og bestemte meg for å undersøke litt rundt dette. Det endte med at jeg bestilte bøkene og bestemte meg for å prøve. Jeg har gjort en gradvis tilnærming ved å prøve ut oppskriftene fra den såkalte "Immersion plan", og nå i min andre uke merker jeg allerede stor forskjell, mer enn jeg hadde forventet meg. Jeg har gått ned 1,5 kg (som sikkert er mest vannvekt, men likevel), er mett og god, koser meg med deilig mat og begynner å kjenne at overskuddet og energien vender tilbake. Og søtsuget har mer eller mindre forsvunnet helt.

Med disse resultatene kan jeg jo ikke tro at dette kostholdet kan være så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart, kan ikke sitte og gomle loff og sjokolade og tro at man skal gå ned i vekt;) Kostholdet baserer seg på fullkorn, ganske mye rug og havre, mye grønnsaker og endel frukt og bær, rent magert kjøtt, og både mager og fet fisk, linser og bønner, nøtter og sunne oljer i moderat mengde, og magre melkeprodukter, men litt fullfet ost er også "lov". Poenget er at det er ikke noen absolutte "forbud" i dette kostholdet, man spiser f.eks. både potet, pasta (fullkorn), ris (naturris/brun ris) og brød (fullkorn), og søtningsmidlene som brukes, er honning og ren lønnesirup. Egentlig et helt vanlig, sunt kosthold, vil jeg tro, der porsjonskontroll og sammensetningen av måltidene er spesielt viktig i vektnedgangsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres UTROLIG flott ut faktisk. Så vidt jeg skjønner så er det snakk om å få en bra balanse i forhold til de forskjellige næringstypene men ha ett underskudd. Akkuratt slik jeg mener en diett skal være. Gjør det også utrolig lettere å leve videre etterpå:)

Regner med du "teller" kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, kan ikke sitte og gomle loff og sjokolade og tro at man skal gå ned i vekt;) Kostholdet baserer seg på fullkorn, ganske mye rug og havre, mye grønnsaker og endel frukt og bær, rent magert kjøtt, og både mager og fet fisk, linser og bønner, nøtter og sunne oljer i moderat mengde, og magre melkeprodukter, men litt fullfet ost er også "lov". Poenget er at det er ikke noen absolutte "forbud" i dette kostholdet, man spiser f.eks. både potet, pasta (fullkorn), ris (naturris/brun ris) og brød (fullkorn), og søtningsmidlene som brukes, er honning og ren lønnesirup. Egentlig et helt vanlig, sunt kosthold, vil jeg tro, der porsjonskontroll og sammensetningen av måltidene er spesielt viktig i vektnedgangsfasen.

Så.. det kostholdet jeg kjører nå da altså.. Bortsett fra at jeg ikke kaller det noe spesielt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres UTROLIG flott ut faktisk. Så vidt jeg skjønner så er det snakk om å få en bra balanse i forhold til de forskjellige næringstypene men ha ett underskudd. Akkuratt slik jeg mener en diett skal være. Gjør det også utrolig lettere å leve videre etterpå:)

Regner med du "teller" kcal?

Ja, jeg ligger på rundt 1600 kcal/dag, men kan gå ned til 1300-1400 om jeg synes det går for tregt med vektnedgangen. Så lenge jeg holder meg til oppskriftene og mengdene i bøkene, slipper jeg å telle kalorier. Jeg opplever det som en fordel, ettersom jeg har en tendens til å bli fryktelig opphengt i kaloritelling;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så.. det kostholdet jeg kjører nå da altså.. Bortsett fra at jeg ikke kaller det noe spesielt :p

Hehe - navnet skjemmer ingen, som det heter;) Jeg synes rett og slett at det er veldig greit å ha faste oppskrifter å forholde seg til, det gjør det mye enklere og jeg slipper å passe på kaloriene nå i vektnedgangsfasen. Og så er det veldig mye god mat som jeg ikke nødvendigvis ville ha kommet på å lage selv. Regner med at de som har utviklet dietten har valgt navnet for å vise at det er en motvekt til lavkarbo-kosthold, samt at sammensetningen av kostholdet baserer seg mye på såkalt resistent stivelse, en type stivelse som har omtrent samme egenskaper som kostfiber selv om det er en type karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - navnet skjemmer ingen, som det heter;) Jeg synes rett og slett at det er veldig greit å ha faste oppskrifter å forholde seg til, det gjør det mye enklere og jeg slipper å passe på kaloriene nå i vektnedgangsfasen. Og så er det veldig mye god mat som jeg ikke nødvendigvis ville ha kommet på å lage selv. Regner med at de som har utviklet dietten har valgt navnet for å vise at det er en motvekt til lavkarbo-kosthold, samt at sammensetningen av kostholdet baserer seg mye på såkalt resistent stivelse, en type stivelse som har omtrent samme egenskaper som kostfiber selv om det er en type karbohydrater.

Hvordan baserer dette kostholdet seg på resistent stivelse? (Fiber er også karbohydrater btw)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, kan ikke sitte og gomle loff og sjokolade og tro at man skal gå ned i vekt;) Kostholdet baserer seg på fullkorn, ganske mye rug og havre, mye grønnsaker og endel frukt og bær, rent magert kjøtt, og både mager og fet fisk, linser og bønner, nøtter og sunne oljer i moderat mengde, og magre melkeprodukter, men litt fullfet ost er også "lov". Poenget er at det er ikke noen absolutte "forbud" i dette kostholdet, man spiser f.eks. både potet, pasta (fullkorn), ris (naturris/brun ris) og brød (fullkorn), og søtningsmidlene som brukes, er honning og ren lønnesirup. Egentlig et helt vanlig, sunt kosthold, vil jeg tro, der porsjonskontroll og sammensetningen av måltidene er spesielt viktig i vektnedgangsfasen.

Høres ut som et fornuftig kosthold, nesten slik jeg spiser også. Får håpe det funker. Og ja, det er viktig med et kosthold som man føler seg vel med. Eventuelt kan man alltids øke treningsmengden for å kompensere for de ekstra kaloriene man får i seg, spesielt når målet er å bli slankere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hvordan baserer dette kostholdet seg på resistent stivelse? (Fiber er også karbohydrater btw)

Noe av kjernen i kostholdet er å innta en viss mengde resistent stivelse til hvert måltid, tanken bak er at dette gir større metthetsfølelse og et mer stabilt blodsukker. Etter det jeg har kunnet lese meg til, tar tarmen opp mindre av denne typen karbohydrater (fiber/resistent stivelse), og de gir dermed mindre energi. Men nå er ikke jeg noen ekspert, altså, jeg vet jo bare det som jeg har kunnet lese meg til fra bøker og artikler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av kjernen i kostholdet er å innta en viss mengde resistent stivelse til hvert måltid, tanken bak er at dette gir større metthetsfølelse og et mer stabilt blodsukker. Etter det jeg har kunnet lese meg til, tar tarmen opp mindre av denne typen karbohydrater (fiber/resistent stivelse), og de gir dermed mindre energi. Men nå er ikke jeg noen ekspert, altså, jeg vet jo bare det som jeg har kunnet lese meg til fra bøker og artikler :)

Det jeg mente var at det kostholdet du beskrev lenger oppe så er det ingen utpregede kilder til resistent stivelse, så å si at dietten baserer seg på det blir like diffust som å si at den baserer seg på luft eller vann:

Kostholdet baserer seg på fullkorn, ganske mye rug og havre, mye grønnsaker og endel frukt og bær, rent magert kjøtt, og både mager og fet fisk, linser og bønner, nøtter og sunne oljer i moderat mengde, og magre melkeprodukter, men litt fullfet ost er også "lov". Poenget er at det er ikke noen absolutte "forbud" i dette kostholdet, man spiser f.eks. både potet, pasta (fullkorn), ris (naturris/brun ris) og brød (fullkorn), og søtningsmidlene som brukes, er honning og ren lønnesirup. Egentlig et helt vanlig, sunt kosthold, vil jeg tro, der porsjonskontroll og sammensetningen av måltidene er spesielt viktig i vektnedgangsfasen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mente var at det kostholdet du beskrev lenger oppe så er det ingen utpregede kilder til resistent stivelse, så å si at dietten baserer seg på det blir like diffust som å si at den baserer seg på luft eller vann:

Skjønner :) Matvarer som er rike på resistent stivelse er jo bl.a. poteter (kokte, avkjølte), lite modne bananer, havre (som gryn eller kli), bønner, linser, kikerter, fullkornspasta og byggris, for å nevne noen. Som nevnt er noe av kjernen i kostholdet at man skal få i seg RS til hvert måltid i løpet av dagen, og totalt 10-15 g RS pr. dag. Jeg nevnte at sammensetningen av måltidene er særskilt viktig og da var det dette med RS jeg siktet til, men jeg utdypet det jo ikke, da. Det er det som er fordelen med en ferdig oppsatt kostholdsplan og oppskrifter som man kan kombinere på kryss og tvers - man slipper å tenke så mye på sånne detaljer, fordi alt er tilrettelagt på forhånd :) Det liker jeg! Forøvrig kan du lese mer om The Carb Lovers' Diet her, hvis du er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, resistent stivelse er ikke verken noe verre eller bedre enn andre fibertyper. Hi-Maize som du kan kjøpe på www.funksjonellmat.no eller på helsekost er resistent stivelse som du kan bruke til å erstatte noe av melet når du lager mat.

Resistent stivelse er strengt tatt bare stivelseskorn som har endret struktur slik at de ikke kan tas opp i tynntarmen, så den primære effekten er at når stivelsen retrograderes (som når en kokt potet avkjøles) så blir det mindre tilgjengelige karbohydrater i maten. Egentlig de samme effektene som andre typer fiber har!

For mye fiber i maten kan også for mange gi problemer med løs mage, luft i magen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, resistent stivelse er ikke verken noe verre eller bedre enn andre fibertyper. Hi-Maize som du kan kjøpe på www.funksjonellmat.no eller på helsekost er resistent stivelse som du kan bruke til å erstatte noe av melet når du lager mat.

Resistent stivelse er strengt tatt bare stivelseskorn som har endret struktur slik at de ikke kan tas opp i tynntarmen, så den primære effekten er at når stivelsen retrograderes (som når en kokt potet avkjøles) så blir det mindre tilgjengelige karbohydrater i maten. Egentlig de samme effektene som andre typer fiber har!

For mye fiber i maten kan også for mange gi problemer med løs mage, luft i magen osv.

Ja, som jeg nevner i et av de første innleggene så er det vel i grunnen snakk om et helt vanlig, sunt og variert kosthold. "Hypen" er nok at det markedsføres som motpolen til et lavkarbokosthold. Jeg har forstått det sånn at RS "oppfører" seg likt andre typer kostfiber, og at fordelen med RS i forhold til vektnedgang dermed blir metthetsfølelsen det gir samt at det passerer gjennom tarmsystemet uten at kroppen tar opp så mye av disse karbohydratene. Så langt har jeg ikke hatt noen problemer mht løs mage eller luft i magen som følge av fiberinntaket mitt, men jeg blir skikkelig dårlig i magen av å spise lys hvetebakst og vanlig, halvgrovt brød :) Forøvrig vil jeg nevne at jeg egentlig bare startet denne tråden for å få noen synspunkter fra deg og andre som har kunnskaper om kosthold, jeg føler meg i grunnen ikke kompetent til noen større diskusjon om emnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det vil alltid være individuelle forskjeller i hva man reagerer på, så man må rett og slett finne noe som fungerer for seg selv.

Det kostholdet ser som sagt helt greit ut, ganske i tråd med de nasjonale anbefalingene egentlig.

Jeg pleier alltid å si at hva man kaller kostholdet er helt irrelevant, da det er hvilken mat man legger på tallerkenen som avgjør om det er bra eller ikke. Om man så kaller kostholdet for lavkarbo, høykarbo, carblovers, grete roede, vg vektklubb, detox eller hva det skulle være spiller egentlig ingen rolle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med et kosthold er at det skal kunne fungere resten av livet, så du har nok funnet noe som er bra, Nanne:).

I perioder hender det jo at man kjører strengere dietter som PSMF for å oppnå spesifikke resultater, men hvis du med dette har funnet noe du kan leve med, så er det jo gull verdt. Jeg spiser nokså likt det du beskriver, men tilpasser kostholdet etter aktivitetsnivå og trening. Finn din faste base, og bli trygg på at du spiser mat som er bra for deg. Utfordringen kommer når vekta skal stabilisereres, men kurset har sikkert et stabiliseringskurs også? Trening, og spesielt styrketrening blir viktig for deg etter hvert som kiloene går av. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...