Gå til innhold

nok en nybegynner med dumme spørsmål....


blubb

Anbefalte innlegg

Hei, som dere sikkert leser av headingen er jeg nybegynner hva gjelder styrketrening. Jeg har satt opp et program for 6 uker basert på artikkelen Styrketrening for nybegynnere og gleder meg veldig til å komme i gang. Men mitt store spørsmål, som helt sikkert finnes i en diskusjonstråd fra før, er:

Hvordan går jeg frem for å finne riktig vekt å begynne på?

Ser for meg at jeg må prøve meg frem med en vekt og 1 sett med typisk 8 reps, men naturlig nok blir man jo mer sliten i musklene etter hvert og den vekten jeg stopper på kan jo da fortsatt være for lett. (?)

Jeg er tidligere fotballspiller og anser meg som relativt sterk i beina uten å skryte på meg noe, også er jeg fiskepudding og svak i overkroppen.

Noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg går grem slik at jeg er klar til 1 økt neste uke?

Ellers takker jeg også for tips om hva som er lurt å tenke på i oppstartsfasen som ikke står i artikkelen jeg nevnte over.

Mvh Blubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ingen krise å kjenne seg litt fram i begynnelsen. Det viktigste er at du gjennomfører alle reps med god teknikk. Økning i belastning skjer over tid, så det gjør absolutt ingen ting om du begynner litt lett, det er kanskje til og med å anbefale. Bare sørg for at du har progresjon, sånn at du om en måned fra nå løfter mer enn du gjør nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg en testøkt hvor du tester ut øvelsene med forskjellig motstand, så finner du raskt ut hva som blir for tungt for å utføre f.eks 12 reps med og hva som blir for lett.

Lykke til :thumbsup:

Tusen takk! Jeg gleder meg til å komme i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...