Gå til innhold

Smerter i skuldre etter utførelse av knebøy


Tacodish

Anbefalte innlegg

Hei!

Startet nylig opp med knebøyen igjen etter et lengre opphold grunnet plager med ryggen. Ryggen føles knall ut nå, men har fått et annet problem.

Kjenner det strekker veldig i toppen av brystet/skuldre når jeg tar avløft. Jeg har nok ganske stram bryst-muskulatur, og har litt dårlig kroppsholdning på grunn av dette. Kjenner ikke så mye smerter under selve løftet, men det er når jeg setter vektene på plass igjen, og "strekket" i bryst og skuldre går tilbake at jeg får skikkelig verk i skuldrene som varer i noen sekunder etterpå. Holder tomlene bak stanga når jeg tar avløft, og albuene ned for å ha håndleddet i nøytral posisjon. Grepet mitt er vel middels bredt vil jeg si.

Har slitt mye med skuldra tidligere. Trener jeg bryst eller skuldre i lav rep-range over lengre tid, eller feks har to bryst-økter i uken, så går det ikke lenge før jeg trenger en deload/treningspause.

Tar gledelig imot tips til hva jeg kan gjøre med de fæle skuldrene mine. Syns det er litt kjedelig å måtte droppe knebøy på grunn av dette :(

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjørte en periode der jeg hadde hendene helt ute på selve vektplatene fordi jeg hadde noe problemer med skapula. Du kan jo prøve det mens du jobber med fleksibiliteten og se om det hjelper - eller du kan komme deg til en naprapat eller tilsvarende for å få fikset problemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stramme brystmuskler, kan dette være pga for mye pressing og for lite draøvelser. Så for å løse opp i dette må du

  1. Gjøre SMR på brystmusklene, med feks en tennisball. Deretter må de tøyes. Skikkelig
  2. Dra mer for å rette opp ubalansen. Cressey og Robertson anbefaler en 3:1 dra-til-press ratio for folk med ubalanser, 2:1 til vanlig.
  3. Rotatorcuff øvelser: Feks Ekstern rotasjon med kabel, liggende med manualer, facepulls med utoverrotasjon. HVER trening. Og sørg for at belastningen er såpass lett at du kan gjøre disse teknisk PERFEKT, og at du får god kontakt med rotatorcuffen.

Gjør dette hver trening framover. Og ikke i 2 uker, resten av din treningskarriere, så viktig er det. Fram til problemet blir bedre, ville jeg byttet ut knebøyen med frontbøy med kryssgrep, evt safetybar squat, eller Giant Chambered Bar, men jeg tviler på at disse finnes på gymmet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...