Gå til innhold

Omega3 - hvor mye EPA/DHA er anbefalt i daglig inntak?


Marita

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Det maksimale som er tillatt å anbefale uten å være lege er 3 gram i døgnet. Selv tar jeg 5 gram i døgnet og dette gir meg en fettsyrebalanse (AA/EPA) på 1,5. Når man går så lavt i balanse er det lurt å følge med ved hjelp av blodprøver. Faren for hjerneslag øker når man kommer for lavt. Under 1 i balanse er det risikabelt å gå.

Hva mener du med "under 1 i balanse er det risikabelt å gå". Balanse? Hva da balanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom en persons omega-3 inntak og omega-6 inntak ;)

Eksempel:

I gjennomsnitt får du daglig i deg 3g omega-3 og 12g omega-6, og da vil forholdstallet være på 4, det vil si du har et forhold mellom henholdsvis omega-3 og omega-6 på 1:4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "under 1 i balanse er det risikabelt å gå". Balanse? Hva da balanse?

Vi måler ikke på alle omega-6- og omega-3-fettsyrene. Vi måler på omega-6-fettsyren arakidonsyre (AA) og omega-3-fettsyren EPA. Dette fordi de omdannes til eikosanoider, hormonlignende stoffer, som deltar i ulike styringsfunksjoner i kroppen. Balansen er AA/EPA og ligger optimalt mellom 2 og 1. Under 1 får vi for tyntflytende blod og vi kan få forsinket immunrespons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..er det noen umiddelbar grunn til å frykte for høyt omega-6-innhold (ifht. omega-3, altså - > "under 1 i balanse"), om kostholdet stort sett består av grønnsaker, frukt, egg, kjøtt, fisk, meieriprodukter og proteintilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..er det noen umiddelbar grunn til å frykte for høyt omega-6-innhold (ifht. omega-3, altså - > "under 1 i balanse"), om kostholdet stort sett består av grønnsaker, frukt, egg, kjøtt, fisk, meieriprodukter og proteintilskudd?

Nei, spiser du ren mat og tar omega-3 tilskudd (en spiseskje) de dagene du ikke spiser fet fisk er du på trygg grunn. For mye omega-3 er det svært sjeldent fare for med mindre du over lengre tid overdriver omega-3 tilskuddet samtidig som du spiser veldig lite omega-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring er at jeg måtte ta 2 spiseskjeer i døgnet med flytende fiskeolje i et års tid før jeg gikk ned til 1 spiseskje. Da ble alle betennelsessmerter borte, synet ble vesentilg bedre og hud/lepper var ikke lenger tørre.

Når du sier flytende fiskeolje, mener du da tran?

Jeg har lurt litt på om jeg burde ta mer, men har heller ikke lyst å ta for mye :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...