Gå til innhold

Omega3 - hvor mye EPA/DHA er anbefalt i daglig inntak?


Marita

Anbefalte innlegg

Ser i en annen tråd her at det er nevnt 3,5 tilsammen g om dagen..

http://fitnessbloggen.no/omega-3-proteinsyntesen/ sier;

...omega-3 inntak på 2g EPA og 1.5g DHA / daglig. Merk deg at vi ikke prater om gram omega-3, men gram EPA/DHA.

På mitt kosttilskudd - (fra Now, som er kjøpt på Iherb), er dagdosen fra 2-6 piller om dagen, som tilsvarer 360-1080 EPA og 240-720 DHA.. hvor da altså maxdosen er halvparten av hva som anbefales her inne. Dette er et amerikansk merke, og jeg tipper at de norske dosene ikke er noe høyere iallfall?

Jeg tar øverste dosen (1080 EPA, 720 DHA), og synes jeg funker fint på den (betennelsestilstander i kroppen minskes bla.).

Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med å gå på "høydose" (1,5+2) omega3, og som har opplevd noen spesielle forskjeller - og hvilke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger en del informasjon på www.info-omega3.no

Loven tillater å anbefale 3 gram i døgnet uten at det anbefales av lege.

De fleste har imidlertid underskudd i kroppen og trenger både å dekke dagsbehovet og underskuddet.

Dersom man skal bli kvitt betennelser og "vondter" i muskler og skjelett må fettsyrebalansen under 2,5 i forholdet mellom AA og EPA.

Test kan du ta på deg selv, du finner den på www.oil4life.net

Min egen erfaring er at jeg måtte ta 2 spiseskjeer i døgnet med flytende fiskeolje i et års tid før jeg gikk ned til 1 spiseskje. Da ble alle betennelsessmerter borte, synet ble vesentilg bedre og hud/lepper var ikke lenger tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart man blir forvirret, nei. Men du kan koke det hele ned til at folk som regel tar alt for lite omega-3. Mine egne erfaringer etter å ha jobbet med dette ganske lenge er at full visshet om tilstanden din får du bare ved å måle. Jeg har målt meg 3 ganger til nå, og tallene har vært dårligere enn jeg hadde trodd begge de første gangene.

Først gikk jeg på 10 kapsler eye q i 4 år. Jeg fikk bedre søvn, konsentrasjon og humør. I tillegg fikk jeg tilbake nattsynet som hadde blitt merkbart svekket. Men fortsatt hadde jeg så kraftige betennelser i korsryggen at jeg ikke kunne løfte noe eller trene. Da jeg målte balansen var den 4,2. Imidlertid var verdiene av omega-6-fettsyren arakidonsyre (AA) for høy. Det er den som driver fram betennelsene.

Jeg trappet derfor opp til 14 kapsler eye q og gikk over på lavkarbo. Etter å ha gjort dette i ett år målte jeg balansen til 2,7. Jeg merket egentlig bare forskjell på at vekten gikk nedover, og ellers ikke noe mer.

For å komme nedover i fettsyrebalanse byttet jeg derfor til en flytende olje som ikke inneholder GLA (nattlysolje). Dette hjalp betraktelig, betennelsene i ryggen ble helt borte og en betent albue/musearm ble mye bedre. I tillegg har jeg alltid hatt en del blødninger i tannkjøttet, disse ble betydelig redusert.

I steden for å måle denne våren gikk jeg kritisk igjennom de symptomene jeg fortsatt hadde på underskudd av omega-3. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt tørre lepper. Jeg økte fra en til to spiseskjeer fiskeolje i døgnet, og etter noen uker ble leppene normale. Huden ble også bedre, det har ikke vært antydning til behov for å smøre huden etter dette. Hud, hår, negler og slimhinner er det som først tørker inn når kroppen får for lite omega-3. Et lite apropos til alle damene som smører hud og lepper daglig, må bruke hårkur for å få glans i håret og som må lime på kunstige negler. Eller noe som ikke så mange vet om, huden blir utett når den mangler omega-3. Dette gjør at vann fordamper gjennom huden og det gjør hud og slimhinner mer åpne for angrep fra sopp og andre mikroorganismer.

Jeg kan poste en tekst om hvordan dette utarter seg i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kroppen prioriterer

De fleste vet at omega-3 er sunt, men de færreste kan fortelle hvorfor. Det er imidlertid ikke slik at kroppen får et boost dersom vi tilfører omega-3, problemet er tvert imot at det oppstår ulike mangeltilstander i kroppen dersom vi får i oss for lite.

Når det blir for lite omega-3 i kroppen vil den prioritere hvilke deler som skal sikres disse fettsyrene og hvilke deler av kroppen som må klare seg med lite eller ingenting. Det er her glidende overganger mellom når symptomene inntreffer, så jeg skal gi en forenklet fremstilling av hvordan kroppen regulerer tilgangen på fettsyrene.

Det første som ofres er hud, hår og negler. Dette virker nokså innlysende når man ser i hvilken grad norske kvinner, og etter hvert mange menn, bruker fuktighetskremer og –stifter for å forhindre uttørking av hud og lepper. I tillegg brukes hårkurer og andre hårpleiemidler for å få sunt og glansfullt hår. Og mange sliter med skjøre og myke negler som fliser seg opp eller brekker. Jeg vil også nevne at huden blir utett, dette gjør at det slipper vann direkte ut gjennom huden. Det blir derfor nødvendig å drikke vesentlig mer for å holde seg i væskebalanse. Slimhinnene i nese, munn og underlivet blir også mer utsatt for angrep fra bakterier og mikroorganismer fordi denne barrieren blir svekket.

Hvis det fortsatt er for lite omega-3 i kroppen, etter at de ytre delene av organismen har fått begrenset sin tilgang, vil kroppen redusere tilgangen til muskler og skjelett. Dette vil blant annet medføre økt risiko for betennelser i muskulatur og i ledd. Det er ikke tilfeldig at betennelser, eller smerter, i korsryggen er en utbredt lidelse i befolkningen. Også betennelser i sener, slik som musearm, tennisalbue og betennelser i muskler, oppstår raskt når kroppen er ute av fettsyrebalanse. Hvis man først har fått kroniske betennelser av denne typen bør man ned i fettsyrebalanse under 2,5 for å bli kvitt plagene.

Ved stor mangel på omega-3 vil indre organer, og dermed mer vitale kroppsfunksjoner, bli skadelidende. Blodårene blir stivere og blodet blir tykkere. Dette gir blodtrykksproblemer. I tillegg kan også hjerterytmen forstyrres. Betennelser i organene, som for eksempel i bukspyttkjertelen, kan forekomme. Irritert tarm, herunder ulcerøs kolitt og Crohns sykdom er vanlig. Ofte blir også synet, og spesielt nattsynet, dårligere.

Kroppen vil så langt det er mulig prioritere at hjernen og nervesystemet er tilstrekkelig forsynt med omega-3-fettsyrer. Selv om blodprøveverdiene er langt utenfor balanse vil verdien i hjernens celler ha en balanse på 1, altså fullstendig dekket behov. Ved alvorlig underskudd på fettsyrer vil også disse delene av organismen få symptomer, dette kan være søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, lærevansker, psykiske lidelser som ADD/ADHD, angst, depresjon og bipolaritet. Blodprøver tatt av ungdom med ADHD viser som oftest stort underskudd av omega-3 i fettsyrebalansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Dette visste jeg ikke - at man faktisk kan teste fettsyrebalansen i kroppen. Og som jeg forstår utifra det du forteller, så er ikke dette noe som svinger fra dag til dag (ala vannløselige vitaminer..), men noe som holdes relativt konstant, eller øker/minker rimelig jevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øker eller minsker langsomt, ja. For en gjennomsnitts nordmann med en balanse på ca.12 tar det 100 dager å få blodcellene i balanse. Ved å kjøre høy dose i et års tid er du rimelig sikker på at alle kroppens vev har samme balanse som blodet. Etter hvert som det dannes nye celler vil disse bli dannet av de næringsstoffene som finnes til stede i organismen, og slik vil det dannes friske celler med riktig balanse. Resultatet er en kropp som fungerer optimalt på mange, viktige områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har tenkt litt fram og tilbake på dette, og for å komme opp i de dosene som det er snakk om, er det påvist noe negative effekter av mengden vitamin E man får i seg? Jeg sliter med å finne ut om dette er tilsatt vitamin E, eller tilsatt antioksidant bare for at fettet ikke skal harskne.

Er vell denne d-alfa-tokoferol (vitamin E) som er den som går igjen i alle tilskudd, å har lest litt rundt vitamin E og er ikke bare fryd og gammen med for mye av dette heller (som ved alle vitaminer) Så får ikke helt regnestykket til å gå opp med mengdene, men slått meg til ro med 10 ml selolje + 2 kapsler fiskeolje/tran om dagen

Og appropo 3,5g EPA/DHA så snakker vi nå det totale mengden for begge disse slått sammen ja?

En siste ting, når jeg regner sammen EPA og DHA i 20ml på siden som anbefalt kommer jeg til ca 2,5g uavhengig av merke på produktet.

Noen som har noen positive MERKBARE erfaringer fra å ligge så høyt som 3,5g på helsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt fram og tilbake på dette, og for å komme opp i de dosene som det er snakk om, er det påvist noe negative effekter av mengden vitamin E man får i seg? Jeg sliter med å finne ut om dette er tilsatt vitamin E, eller tilsatt antioksidant bare for at fettet ikke skal harskne.

Er vell denne d-alfa-tokoferol (vitamin E) som er den som går igjen i alle tilskudd, å har lest litt rundt vitamin E og er ikke bare fryd og gammen med for mye av dette heller (som ved alle vitaminer) Så får ikke helt regnestykket til å gå opp med mengdene, men slått meg til ro med 10 ml selolje + 2 kapsler fiskeolje/tran om dagen

Og appropo 3,5g EPA/DHA så snakker vi nå det totale mengden for begge disse slått sammen ja?

En siste ting, når jeg regner sammen EPA og DHA i 20ml på siden som anbefalt kommer jeg til ca 2,5g uavhengig av merke på produktet.

Noen som har noen positive MERKBARE erfaringer fra å ligge så høyt som 3,5g på helsa?

Det er så vidt meg bekjent ingen negative virkninger av vitamin E. Det er vanlig å bruke ca. 400 mg. daglig. Ortomolekylærlegen Knut Flytlie har skrevet en bok om optimal dosering av vitaminer og mineraler. http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8791293979

Dersom du er i overkant på vitamin E kan du bruke omega-3 med flavanoider fra oliven i steden for vitamin E. Dette har en fordel, når oljen kommer inn i kroppen skiller vitamin E og omega-3 lag. Da begynner omega-3 å harskne. Dersom man bruker olivenolje i steden transporteres omega-3 og antioksidant sammen helt inn i cellene. Omega-3 er beskyttet under transporten inn i, og på plassen sin i cellemembranen. Dette er med på å redusere behovet for omega-3 siden utfellingen begrenses. Det er to oljer på markedet som bruker denne teknikken, Oil4Life og Olivita. Førstnevnte er basert på naturlig fiskeolje, sistnevnte på selolje.

3,5 g. EPA/DHA er det vi regner med, ja. Det finnes også andre omega-3-fettsyrer i oljen, men det er i hovedsak vi regner med. det er imidlertid også behov for Alfalinolensyre (ALA), så de som tar konsentrerte oljer bør i tillegg ta linfrøolje (flaxseed oil) for å sikre seg tilstrekkelig mengde ALA.

Det er en liten forskjell i blandingsforholdet på oljene Balance og Daily. Selv tar jeg 24 ml. Balance. Dette gir litt over 4 gram EPA+DHA. Har fulgt dette opp med blodprøver, og disse er viser at jeg har kommet godt innenfor det som er nødvendig for å være beskyttet mot betennelser, hjerte- og karlidelser og kreft. Siden jeg har slitt med leddbetennelser siden 1992 kan jeg fortelle at da jeg kom under 2,5 i fettsyrebalanse AA/EPA så slapp betennelsene taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :) Kan du linke til den oljen ?

Som sagt, sliter med å få 20ml til å bli noe spesielt mer en 2,5ml, men får bare ta mer evt.

Grunnen til bekymringen var en link (en eller annen side ala lommelegen) som relaterte for mye vitamin e til hjerneblødning. Så tenkte jeg måtte spørre. Takker for fyldig og informativt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å ta tilsvarende test hos fastlegen, eller er det kun oil4life sin test som viser disse verdiene?

Det er mulig å ta den hos fastlegen, men da må du betale den selv. Det vanlige er å sende til laboratorium i Tyskland, prisen blir 2500-3000. Så det er egentlig både billigere og enklere å ta den på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :) Kan du linke til den oljen ?

Som sagt, sliter med å få 20ml til å bli noe spesielt mer en 2,5ml, men får bare ta mer evt.

Grunnen til bekymringen var en link (en eller annen side ala lommelegen) som relaterte for mye vitamin e til hjerneblødning. Så tenkte jeg måtte spørre. Takker for fyldig og informativt svar :)

Blander du gram og ml? Begge måleenhetene blir brukt om hverandre på flaskene.

Oljen jeg bruker finner du her: http://oil4life.net/index.php?sideID=351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta denne f.eks:

Næringsinnhold pr 10ml (døgndose for voksne)

Energi 350kJ/83kcal

Fett 9,2g

Omega 3 1,9g

DHA 0,8g

EPA 0,7g

DPA 0,4g

Her ser vi døgndosen er 10 ml, noe som gir 0,8g DHA og 0,7g EPA. Ved lett regnestykke ser vi at dette vil gi 1,5g EPA/DHA om dagen, om vi dobbler dosen er vi på 3g om dagen, noe som fortsatt er et gram unna anbefalingen.

Ps. jeg ser nå at jeg skrev feil, mente selvfølgelig 2,5g ikke 2,5ml i det du siterte meg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ta den hos fastlegen, men da må du betale den selv. Det vanlige er å sende til laboratorium i Tyskland, prisen blir 2500-3000. Så det er egentlig både billigere og enklere å ta den på seg selv.

Takker for svar!

Kjøpte en testpakke på intersport nå så da er det bare å stikke seg til blods og sende inn. Blir spennende å se resultatet. Har tatt 1 ss fiskeolje hver dag i et år nå og kuttet ut det meste av omega 6 rike oljer og matvarer så håper nivåene er sånn rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får testresultatet så kan vi lage en tråd om dette. Det er mulig å lage en utvidet tolkning av blodprøven basert på fettsyreprofilen som er med i prøveresultatet. Den vil fortelle om enzymfunksjonen er tilstrekkelig god eller om det er behov for vitaminer eller mineraler for å forsterke denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får testresultatet så kan vi lage en tråd om dette. Det er mulig å lage en utvidet tolkning av blodprøven basert på fettsyreprofilen som er med i prøveresultatet. Den vil fortelle om enzymfunksjonen er tilstrekkelig god eller om det er behov for vitaminer eller mineraler for å forsterke denne.

Interessant. Vi kan jo lage en tråd ja, hvis det er flere da også som tar testen kunne det vært interessant å skrevet hvilke omega 3 tilskudd og hvor mye man har tatt de siste 2-3 månedene før testen og kanskje litt ellers om hvilke fettkilder man ha i kostholdet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...