Gå til innhold

Hva mener dere om opplegg med høyt treningsvolum?


slettet1

Anbefalte innlegg

Eg vil begynne dette med å nevne at eg ikke er ute etter å hetse noen, Og ikke anta at eg antyder noe som helst om noen. For eg er optimistisk til det motsatt er bevist ;)

Eg leste Plyo's siste verk: http://fitnessbloggen.no/plyoreps/

Og de vanlige tankene slo meg:

-Kan eg (Eg altså, ikke noen, men eg) tåle et sånt volum uten å ta noen "vitaminer"?

-Eg ble jo så nedkjørt når eg kjørte Max-ot som er et tilsvarende volum men hovedsakelig basert på isolasjons øvelser, . Etter 2.5 måned (eg hadde deload uker, Og eg var på bulk) så var eg så nedkjørt at eg nesten ble dumpet av min daværen kjæreste.. Kanskje like greit at hun forsvant et halvt år senere..

Plyo kjører 1-2 baseøvelser 6 dager i uken med 4x4, Som vil bli brutalt tyngre

Men så kom Espen med denne til meg:

Espen Espelund

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/intervju-med-layne-norton.5321/

Det er neppe alle som tåler det, men Layne Norton har et godt poeng i intervjuet over.

Their strength was going down and they felt sore all the time and thought ‘Oh my God, I’m overtrained!’ They are not overtrained and they are actually undertrained because they are not in shape enough to train that that frequently with that volume. You can’t just throw it on yourself that fast. You have to introduce it slowly and work up to it. What I will tell people is if you push through those initial 2-4 weeks then you will start having almost linear increases in strength after that. This happens a lot with people who try out my Power Hypertrophy Adaptive Training system (PHAT).They feel like crap the first 2-4 weeks but if they push through that and they introduce themselves into the routine properly their strength and hypertrophy adaptations start skyrocketing.

Hva mener dere andre om saken?

-Takler dere et sånt volum uten å bli kjørt helt ned?

-Har dere i det hele tatt fremgang på et sånnt volum?

-Og dette blir litt offtopic: Men ville klart å få noe styrkemessig fremgang på et minimalt kalori underskudd? La oss si nok til at en går ned 200g i løpet av uken( noe som i teorien er 200 kalorier om dagen :)

Selv om eg har forstått det som at eg er sterkere en mannen i gaten så har eg hele tiden hatt inntrykk av at eg har for dårlige økninger. Og at å begynne å snakke om at min kropp er laget for løping og ikke vekløfting er en dårlig unnskyldning som eg verken ønsker eg velger å tro.

Eg håper på mange svar :) Og eg lover at resulatet av denne diskusjonen vil avgjøre om eg forkaster mitt nåværende 6-8 sets omvendt rpt 2 baseøvelser + en tileggsøvelse annen hver dag program når betennelsen i venstre kneet mitt gir seg.

Mvh. Enwyn

Litt om meg:

I hele oppveksten har eg stått mye på ski og jogget/løpt veldig mye, Eg har alltid hatt god kondisjon og selv når eg tar meg helt ut i markløft så blodårene står ut av halsen min og det føles som om hele eg skal bare dette sammen så går det 10 sekunder også har eg hvilepuls :p

Eg har trent i vel 1.5 år og eg har søren ikke mye å skryte av..Eg repper på 110 i markløft og benkpress vil eg ikke snakke om :s

Men chins og pullups går kjempe lett og eg har legg muskler som mange byggere drømmer om ;)

Eg kjørte Max-ot på et kalori overskudd ifra min 7 til 10 måned med trening. Og det er her eg har min dårlige erfaring, Der eg så så sliten ut at eg ble truet med å bli dumpet.. Siden har eg forsøkt et iatgående måneds program av Robert Eilertsen, Då var eg på maintenance.. Det gikk til helvette.

Og de siste 5 månedene nå har eg kjørt omvendt RPT på 6-8 set x 3-5 og 5-7 reps + 1 ikke baseøvelse som fx: bulgarsk utfall. Det gitt meg en rep her og rep der både i knebøy, markløft, militærpress, chins og pullups.. Bryst står stille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne diskusjonen er jeg spent på! Props for å lage solid post for å fyre i gang diskusjonen :thumbsup:

Jeg har nok aldri kjørt et baseløftprogram med høyt volum, men når det er sagt har jeg tatt i rimelig greit på blandingsøkter i perioder med konstant maksing, uten at det noen gang har gitt meg følelsen av at kroppen har fått nok, eller stoppet fremgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok individuelt hva folk tåler her ja og også selvsagt avhengig av om en har trent seg opp til å tåle så stor treningsmengde.

Men en ting er ihvertfall sikkert. På slike program må man ha overskudd. Og da er det ikke noen kalorikalkulator som er fasit. Går man ikke opp i vekt hver uke så spiser man for lite, period.

Til recomposition så tror jeg de fleste vil ha mye bedre framgang på programmer med mindre volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, Men eg vil ha frem at eg ikke bare var ute etter svar ifra våre dyktige moderatorer men også hva "mannen og damen i gata" på FB tenker. (Til tross for at det er mang en artikkel på FB om at damer burde kjøre helkroppsprogram grunnet kortere recovery tid).

Og når eg snakket om å takle programmet så mente eg først og fremst på et kalorioverskudd der man går opp i vekt som Oddis påpeker :)

@Espen takk :)

@Oddis Ja det fungerer glimrende :)

@Asle Det du skrev var som om skrevet rundt meg :)

Nå har eg holdt på meg på nedgangsveien i år, Ikke for å bli en skikkelig tynning før thailand i midten av juni men for å få potensialet til å bulke igjenn, Mens eg legger en plan for hva eg vil. :)

Det er nettopp pga at eg hører på kroppen min at eg sitter her og syntes synd i meg selv og drømmer om knebøy og markløft som eg ikke har fått kjørt på 2 uker..Kneet mitt er resultat av at Kondisjonen kan, Musklene kan, Eg vil og muskelfestene sier Eh...neeeeeeeeeei.

Eg er singel og eg har en jobb som ikke er fysisk tung, Og lite ansvar :p Eg må bare sørge for å si nei til slekten som vil ha hjelp så kneet får hvilt... Hadde eg ikke vært så dum å si ja til alt så hadde eg vært i knebøy form denne helgen..

I forhold til min erfaring støttet opp av det eg har lest og velger å tro, Så er et program som kjører igjennom hele kroppen 2-2.5 gang i uken det logiske steget for meg å teste ut, og det er det eg har gjort med rpt. Men igjenn så er det et lite volum og på kalori underskudd.

Ut ifra det det Oddis og Asle sier vurderer eg å prøve plyosize enten med lettere vekter eller lavere volum en måned på bulk, Før eg evt kjører det fullt ut?

PS: Asle du kan si at du er en vossing så mye du vil, Men vi som er ifra Bergen hører at din rene pene dialekt ligner mere på en fana soss en en vossing :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skal man trene med veldig høyt volum i styrketreningen, mener jeg bestemt at dette fungerer bedre på kalorioverskudd. Plyo-øktene mine trener jeg mesteparten av året på rundt 5000 kalorier om dagen i inntak, og kroppen er bedre rustet til å tåle mengden. I morgen starter "deffen" og jeg reduserer matinntaket til 2000 kcal om dagen. Da vil jeg etterhvert måtte redusere noe på volumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...