Gå til innhold

Styrke med vekter? HJELP!


KlatreIda

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på snart 17 som har lyst å begynne å trene med vekter, men har absolutt ingen anelse om hva jeg skal starte med. Driver med klatring ellers hvor jeg konkurrerer og trener mye generelt, men trener da bare styrkeøkter med egen kroppsvekt. Dette er noe jeg føler meg trygg på og som jeg er relativt god på.

MEN så har jeg nå lyst til å starte litt med vekter, og føler at teknikken er helt elendig i alle øvelsene. Haha, skulle prøve benkpress her om dagen, men den der stanga ble helt skjeiv og følte ikke at jeg fant balansen i det hele tatt.. Greide da så vidt 35 kg (greier til sammenligning 15 pull-ups, vet ikke helt om det er mye eller lite med 35 kg da?). Også markløft da, tror jeg klarte 25 kg eller noe? Haha, det var helt katastrofalt, så ut som en kamel fra siden, og følte at kneene var skikkelig i veien..

Derfor spør jeg dere kjære forum-folk; hva skal jeg starte med? og hvordan får jeg bedre teknikk på øvelser som benkpress og markløft? Vil liksom ikke starte med det før jeg kan det, er litt redd for å skade meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 pullups er som sagt bra, men du driver jo med klatring så skulle jo bare mangle :)

Invester penger i en personlig trener som kan sette opp et program til deg, men da må du spørre deg selv - Skal programmet være rettet mot å forbedre deg selv innenfor klatring eller vil du satse på noe annet innenfor styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Satser jo innen klatring, så blir mest klatre-relatert, men har for øyeblikket en periode på noen måneder uten konkurranser, og da er det greit å kjøre litt mer hard styrke. Skal nok satse på å få en PT-time, høres veldig lurt ut for å lære teknikken riktig av en proff først; så slipper jeg å se ut som en tulling på studioet også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...