Gå til innhold

Volum økning


Rookie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nja, du har nok delvis rett for nybegynnere og et godt stykke opp mot viderekommen (første årene). Bruker man autoregulering trenger man ikke nødvendigvis ha framgang i kg for hver uke heller selv om man har progresjon gjennom en måned. Men før eller senere må de fleste legge inn litt variasjon for å fortsette framgangen. Gjennom å øke maksstyrken ved å trene lavere reps vil man også få oppnå høyere hypertrofi når man kjører 8-12 reps og kan man høyne arbeidskapasiteten ved å kjøre høyrepsfaser på 20-25 reps så vil man kunne trene flere sett på 8-12 reps. Børge Fagerli har et glimrende blogginnlegg om dette her: http://myrevolution.no/blade/2011/11/02/the-perfect-program/

Det blir også anderledes for folk som ikke er i 20 åra lengre og trenger mer restitusjon på sener og ledd.

Ja, jeg tenkte på nybegynnere og viderekommende :) du sier mye bra her.

Vurderer selv å starte på myoreps kombinert med 5 x 5 programmet etter x-size :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på nybegynnere og viderekommende :) du sier mye bra her.

Vurderer selv å starte på myoreps kombinert med 5 x 5 programmet etter x-size :D

Selv har jeg trent slik lenge nå med litt variasjon. 2 dager myoreps og 2 dager 1x5, 1x3 eller 3x8. Har fungert bra for meg. Men jeg er en av dem som må ta litt ekstra hensyn til sener og ledd da jeg har passert 30. Myoreps dagene gir restitusjon fra de tyngre treningene (var en forskningsstudie som påviste dette også), så fungerer utrolig bra.

Hadde jeg kunne anbefalt meg selv noe når jeg var 20 år og ny med trening hadde det blitt å kjørt 5x5 i et par år først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg trent slik lenge nå med litt variasjon. 2 dager myoreps og 2 dager 1x5, 1x3 eller 3x8. Har fungert bra for meg. Men jeg er en av dem som må ta litt ekstra hensyn til sener og ledd da jeg har passert 30. Myoreps dagene gir restitusjon fra de tyngre treningene (var en forskningsstudie som påviste dette også), så fungerer utrolig bra.

Hadde jeg kunne anbefalt meg selv noe når jeg var 20 år og ny med trening hadde det blitt å kjørt 5x5 i et par år først.

Ja, 5 x 5 er noe av beste programmet som er lagd for enhver person som starter med trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...