Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Startet med trening for ca. 4 måneder siden, med stor vekt på kondisjon og uthold. Har derfor jogget og trent mye intervall. Har hele tiden merket at det er beina som "gir" seg først, mens pusten er fin. Er nesten som jeg får melkesyre over hele bena + små-irritasjon i leggene. Tok en 1 mnd pause fra alt som hadde med jogging å gjøre, men hjalp ikke noe. Så når eg f.eks har jogget 4 km på flat asfalt, er bena full av melkesyre og er veldig tunge, mens pusten er fin. Vekten min er 85 kg (før 95) og er 183 cm høg. Er veldig demotiverende å måtte pine seg gjennom treningsøktene, når jeg føler jeg kan betre med tanke på form og oksygeninntak!

Burde jeg oppsøke lege?

Du burde ta det enda roligere på langturene og og heller ta deg helt ut på intervalltreningene. Gjør gjerne disse i motbakke og pass på å varme godt opp. Hvis du ikke er vant til å jogge så mye er det viktig å gå gradvis opp i distanse og hastighet, men det er ingenting som tilsier at du på 85kg ikke skal tåle mer enn 4km løp på asfalt. Du kan fint øke distansen du løper, så lenge ubehaget du føler bare er melkesyre i beina.

Ett tips kan være å få sjekket steget ditt og se om du overpronerer. Dette kan føre til belastningsskader og "små-irritasjon" av leggene dersom det får gå ubehandlet over en lengre periode. Löplabbet er et eksempel på steder som tilbyr test av stegavvikling.

Du burde ta det enda roligere på langturene og og heller ta deg helt ut på intervalltreningene. Gjør gjerne disse i motbakke og pass på å varme godt opp. Hvis du ikke er vant til å jogge så mye er det viktig å gå gradvis opp i distanse og hastighet, men det er ingenting som tilsier at du på 85kg ikke skal tåle mer enn 4km løp på asfalt. Du kan fint øke distansen du løper, så lenge ubehaget du føler bare er melkesyre i beina.

Ett tips kan være å få sjekket steget ditt og se om du overpronerer. Dette kan føre til belastningsskader og "små-irritasjon" av leggene dersom det får gå ubehandlet over en lengre periode. Löplabbet er et eksempel på steder som tilbyr test av stegavvikling.

jeg overpronerer og kan skrive under på det ovenfor. Jeg merker tidlig om jeg har kjøpt sko som ikke passer foten min, selv om de er kjøpt på løplabbet er det dessverre ikke alltid at de treffer. men slik er nå det.

Hvis det er skoene som gjør det, kan det gi utslag i både beinhinnebenettelse, runners knee, ondt i rygg osv osv osv. så håper du har kjøpt deg SKIKKELIGE joggesko. Kan være dyrt, men er likevel viktig.

ellers: varm opp i gange, ikke løp med en gang siden du kjenner på det du gjør. Bruk gjerne 5/10 min på gange i raskt tempo, slik blir musklene varmet godt opp. Deretter kan du begynne å løpe, rolig, for så øke alt etter hva økten skal være

Løp variert. Kjør naturintervall, bakkeintervall, langkjøring i lav terskel, osv. lytt til kroppen. Det er en grunn til at den sender ut de signalene den gjør, og ikke gjør som meg, " det er sikkert ingenting", for da sitter du med en betennelse, og det er drit det!

Du bør få noen til å se på føttene dine. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men de fleste større byer har løplabbet, hvor de filmer beina når du løper. Da kan de se hvordan de ulike skoene kan støtte opp om foten din. Jeg ,som for eksempel overpronerer og er plattfota, passer ikke alle løpesko som er "laget" til slike bein". Merkene og modellene er ulike, slik som alle bein er ulike :)

• 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...