Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest i diverse blogger og loggbøker, samt ymse bortgjemte innlegg her på Fitnessbloggens forum, har jeg begynt å leke meg med eksperimenter på kjøkkenet. Da jeg åpenbart ikke er det eneste matvraket på dette forumet, tenkte jeg at jeg kunne dele (de vellykkede) resultatene av eksperimentene med resten av Fitnessbloggens medlemmer. :)

Inntil videre får dere nøye dere med oppskrifter uten bilder. Jeg tenker nesten aldri på å ta bilde av maten etter at den er ferdig. Og de få gangene jeg gjør det, gir bildene inntrykk av matretten ut som om den har vært gjennom både takras og tørketrommel og det som verre er. :p Men det smaker i hvert fall godt. ;) Jeg får prøve å få til noen bedre bilder etter hvert. [Edit: Etter streng beskjed fra Lily skal jeg prøve å være flinkere til å ta bilder heretter. ;) ]

Kroppen min er generelt lite glad i mandler og ting med "nøtt" i navnet, så derfor vil dere ikke finne noe særlig av dette i oppskriftene mine. Jeg bruker riktignok kokosmel når jeg baker, men for at baksten ikke skal smake alt for mye kokos, pleier jeg å bruke like mengder kokos- og quinoamel.

Dere må gjerne diskutere og komme med forslag. Det kan jo tenkes at dere kan bidra til at oppskriftene blir enda bedre. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4942-kaos-p%C3%A5-kj%C3%B8kkenet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første oppskrift ut blir min nåværende favorittdessert -- en slags sjokovaniljeiskrem med bringebær. Her har jeg tatt utgangspunkt i Thereses frosting. (lenke) Personlig synes jeg dette overgår det meste annen iskrem jeg har smakt. På bildet under ser det riktignok mer ut som et granateple som har eksplodert i en sølepytt, men smaken er fantastisk! :D Pynten på bildet er sitronmelisse, hvis noen lurte.

===== Sjokovaniljeis med bringebær =====

- 2.5 ss kasein m/vaniljesmak

- 2.5 ss proteinpulver m/sjokoladesmak

- 1 ts kakaopulver

- 1 dl melk

- 2 dl frosne, kvernede bringebær

Bland kaseinpulveret i melka og la stå i fryseren i ca. 20 min. Visp så blandingen luftig i et drøyt minutt med elektrisk ballongvisp, til blandingen har en softisaktig konsistens. Bland deretter inn sjokoprotein- og kakaopulveret, og vips er frostingen ferdig. Kverne bringebær i frossen tilstand. 2 dl kvernede bær er en fin mengde. Vend de kvernede, frosne bærene inn i frostingen og sett bollen med (nesten) ferdig iskrem tilbake i fryseren. Etter ytterligere 5--10 min. er iskremen ferdig, og du kan gjøre deg klar for en herlig dessert.

Diett.no påstår at denne herligheten inneholder ca. 240 kcal og ca. 30 g proteiner.

post-3084-14440833949422_thumb.jpg

===== Proteinlapper =====

- 2 egg

- 0.5--0.7 dl melk

- 1 stor, toppet spiseskje mager vaniljekesam

- 1 dl havregryn

- 0.5 dl proteinpulver

- 2 ss kokosmel

- 2 ts sukrin

- 1 klype kardemomme

- 1 ts fiberhusk

Rør sammen ingrediensene til en jevn røre, la stå i noen minutter, og rør så et par ganger rundt i røra etter dette. Mengden røre er godt egnet til to mektige lapper, som stekes i forvarmet panne på middels varme. Nytes f.eks. med bringebærsyltetøy uten tilsatt sukker.

Røra inneholder ca. 515 kcal og ca. 45 g proteiner.

post-3084-14440833949992_thumb.jpg

Klikk på bildene for større utgaver.

Edit: Jeg har gjort noen små modifikasjoner i oppskriften. Med andre ord gir oppskriften nå enda bedre lapper! :D

post-3084-14440833950413_thumb.jpg

Annonse

Skal følge med her, samboeren min tåler ikke nøtter, så her kan jeg bruke dine oppskrifter til henne. Eneste er at hun ikke liker kokos heller..*kravstor* Men tommel opp for denne tråden:thumbsup:

Hvis hun tåler kokos, men bare ikke liker det, kan det dog hende at hun kan like oppskriftene mine. Jeg er nemlig heller ikke spesielt glad i kokos, så jeg sørger for å ikke få noen tydelig kokossmak på det jeg lager. Hvis hun allikevel ikke liker det, kan du jo prøve å bytte ut kokosmelet med quinoamel e.l. :)

Grunnen til at jeg ikke bytter ut alt kokosmelet, er at kokosmelet har en litt mer søtaktig smak enn quinoamelet. Det er gjerne en fordel i litt søtaktig bakst.

Det er ganske mye mer karbohydrater i quinoamel enn i kokosmel, men jeg bruker ikke nødvendigvis så store mengder av melet. F.eks. i proteinlappene bruker jeg bare 1 ss quinoamel. Diett.no sier at det totalt er 39 g karbohydrater totalt i røra, men her er det havregrynet som bidrar mest.

Quinoamel, per 100 g:

Energi: 343 kcal

Karbohydrater: 59.7 g

Proteiner: 13.8 g

Fett: 5.0 g

Kokosmel, per 100 g:

Energi: 187 kcal

Karbohydrater: 4 g

Proteiner: 20 g

Fett: 10 g

===== Ovnsbakt breiflabb =====

- filet av breiflabb

- løk

- persille

- gressløk

- sitronpepper

- salt

- noen ytterst få gram smør

- aluminiumsfolie

Strø sitronpepper og salt på hver side av breiflabbfileten, og legg den på et stykke aluminiumsfolie. Skjær opp løk i ringer eller strimler, og legg oppå fisken. Selv pleier jeg å bruke en halv løk per 125 g breiflabb. Putt en liten klatt smør ved siden av fileten, samt litt persille og gressløk på toppen, og brett sammen aluminiumsfolien rundt det hele. Smøret skal bare sørge for at fileten ikke fester seg til aluminiumsfolien. Ikke overdriv mengden persille. Persillen er ganske sterk på smak, og har lett for å dominere smaken dersom du bruker for mye. Stekes på 200°C i 25 min.

Har dere noen forslag til grønnsaker og tilbehør som smaker godt sammen med hvit fisk? Tidligere har jeg brukt wokgrønnsaker og litt ris, men jeg tar gjerne imot nye ideer.

Så var det bilder, da... Jeg har ingen matbilder for hånden, men jeg har i hvert fall lagt ved bilder av breiflabb. :D Fisken er kanskje ikke en fryd for øyet, men desto mer en fryd for ganen. [Edit: Nå har jeg omsider lastet opp et skikkelig matbilde. Det er egentlig mer fisk enn det ser ut som på tallerkenen, men den ene fileten lekte visst gjemsel under haugen med løk. :p For moro skyld har jeg valgt å beholde et av de gamle bildene også.]

Og et aldri så lite tips til slutt: breiflabb er som regel en ganske dyr fisk, men i frysedisken på Rema 1000 har de pakker med fire breiflabbfileter til en ganske overkommelig pris. :thumbsup:

Edit:

Næringsinnhold i breiflabb, per 100 g:

Energi: 80 kcal

Proteiner: 19.8 g

Karbohydrater: < 0.5 g

Fett: 0.1 g

post-3084-14440834735274_thumb.jpg

post-3084-14440841043428_thumb.jpg

• 2 uker senere...

===== Carl-Eriks giga-burger + litt ekstra =====

- karbonadedeig

- egg (ett egg per 200 g karbonadedeig)

- havregryn

- finhakket løk

- pepper

- salt

Her tenkte jeg at jeg skulle spre Carl-Eriks briljante idé (lenke) om å lage burger i langpanne. I tillegg til Carl-Eriks ingredienser vil jeg anbefale å blande inn salt, pepper og finhakket løk i hamburgerdeigen. Stekes på 200°C i 20--25 min.

Edit: Nå også med bilder!

post-3084-14440841043987_thumb.jpg

post-3084-14440841044439_thumb.jpg

Annonse

===== Proteinyoghurt med bær =====

- 4--5 store, toppede spiseskjeer med Tine Yoghurt Ja med vaniljesmak

- 0.4 dl proteinpulver med vaniljesmak

- 150 g bringebær

- en klementin

- en klype kanel

Bland først sammen yoghurten med proteinpulveret i en skål for seg, og bland deretter dette sammen med frukten og bærene i en dessertskål. Strø til slutt en klype kanel over det hele. Her har du et ypperlig dessert- eller kveldsmåltid med både fiber og proteiner.

Det er viktig at det er en god vaniljesmak på proteinpulveret, og at det ikke lager klumper når det blandes ut. Selv liker jeg å bruke ON Gold Standard 100% Casein i yoghurten.

post-3084-14440837499844_thumb.jpg

Det er ganske mye mer karbohydrater i quinoamel enn i kokosmel, men jeg bruker ikke nødvendigvis så store mengder av melet. F.eks. i proteinlappene bruker jeg bare 1 ss quinoamel. Diett.no sier at det totalt er 39 g karbohydrater totalt i røra, men her er det havregrynet som bidrar mest.

Quinoamel, per 100 g:

Energi: 343 kcal

Karbohydrater: 59.7 g

Protein: 13.8 g

Fett: 5.0 g

Kokosmel, per 100 g:

Energi: 187 kcal

Karbohydrater: 4 g

Proteiner: 20 g

Fett: 10 g

Verd å prøve iallefall. Jeg prøver å forske meg frem til oppskrifter som er sunnere enn skvipet hun alt spiser xD. Jeg blir helt stressa av mengden brødmat hun spiser på blant annet jobb :p Og pasta. Hun kunne levd på pasta. Men siden det er kjipt å lage to middager hver dag så blir det (heldigvis) ikke så mye på henne som før vi var sammen. Da spiste hun pasta minst en gang til dagen...:eek: Ikke rart hun var dårlig:rofl: (Det er visst det eneste positive med den der matgreia mi, hun har ikke vondt i magen lenger etter at hun kutta ut mengden hvitt mel/brødmat/o.l :p)

• 2 uker senere...

===== Iskaffe =====

Ett glass:

- 0.5--1 dl avkjølt, sterkblandet kaffe --- gjerne espresso

- 1 ss proteinpulver med sjokoladesmak

- 1 ts sukrinmelis

- litt kanel

- 2--2.5 dl melk

Blandes med elektrisk visp og nytes på stedet.

I stedet for et kjedelig bilde av et glass med iskaffe, har jeg heller lagt ved et artig bilde av en kaffekopp.

post-3084-1444084039774_thumb.jpg

===== Honningmarinert kylling v.1.0 (bulkemat?) =====

- 2 kyllingfileter

Marinade:

- 2 dl olivenolje

- 6 ss honning

- 2 ss konsentrert sitronsaft

- 1 ss finhakket hvitløk

- 2 ss oregano

Bland marinaden i en bolle til blandingen blir så jevn som mulig, og la stå noen minutter slik at honningen løser seg opp. I mellomtiden skjærer du kyllingfiletene i små biter som passer perfekt på en gaffel. Etter at marinaden har stått litt, og honningen har fått løst seg opp, rører du på nytt rundt i marinaden til den blir jevnest mulig. Hell så all marinaden og alle kyllingfiletbitene over i en frysepose, sørg for at alle kyllingfiletbitene er skikkelig dekket av marinade, og knyt igjen posen. Legg posen i en skål i kjøleskapet, og la kjøttet trekke i marinaden i noen timer.

Når kjøttet er stekeklart, finner du frem en tilstrekkelig stor stekepanne, og heller alt innholdet i posen over i stekepanna. Stek på lav varme (3/6) til (det meste av) oljen er stekt bort. Når det (for det meste) bare er honning igjen i stekepanna, skrur du opp varmen til maksimum og steker en kort stund til honningen lager en gyllenbrun, glasert overflate på kjøttbitene. Ha kjøttet straks over på en tallerken, og forbered deg på et velsmakende måltid. Nytes f.eks. med litt ris og en egnet salat.

PS: Det er sitronsaften som sørger for at honningen løser seg opp, så jeg vil ikke anbefale å redusere mengden sitronsaft. Jeg vil heller ikke anbefale å øke mengden hvitløk. Hvitløken trekker til seg mye smak fra sitronsaften, og for mye hvitløk vil gjøre at sitronsmaken dominerer. Grunnen til at kyllingfiletene bør skjæres opp i biter er at det gir en større overflate for marinaden, og dermed mer smak. Hvor lenge kjøttet bør trekke i marinaden tror jeg ikke har så mye å si, så lenge det får ligge et par timer. En kokkelærling mente det optimale var om lag 16 timer, men min egen erfaring tilsier at kyllingkjøtt ikke trekker til seg så mye marinade selv om det får ligge lenge. Hva energiinnholdet i dette måltidet er, har jeg liten formening om. En del av oljen vil stekes bort, men på grunn av at kjøttet har så stor overflate, vil det legge seg mye mer olje rundt kjøttet enn om du hadde stekt kyllingfiletene hele. Derfor har jeg i parentes antydet at dette kanskje kan være best egnet som bulkemat. Jeg skal forsøke å lage en mindre energitett variant av oppskriften etter hvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...