Gå til innhold

Hvor mange kalorier, karbs og proteiner trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Heihei!

Har et spørsmål, hvor mange kalorier, karbohydrater og proteiner trenger jeg?

Er 1.64 M høy og veier 65-66 kg. Trener endel styrke(vekter) og kondisjon(sykling, tredemølle, ellipsemaskin, stepmaskin) og vil si at når jeg først trener så trener jeg någenlunde hardt :)

Håper på gode svar fra dere! :)

Fortsetter under...

http://fitnessbloggen.no/regne-ut-energiforbruk/

https://www.facebook.com/fitnessbloggen?sk=app_125997777506575

Her kan du regne ut ca. kaloriforbruket ditt..

Hvordan du deler inn proteiner, fett og karbohydrater er litt individuelt.

Altså å gå ned i fettprosent/bygge litt muskler.

Da bør du sikte på å få i deg 2-2,5g protein per kg kroppsvekt, altså 130-165g for din del. Hvis du tenker at kjøtt/fisk/fugl inneholder ca 20g protein per 100g kjøtt, så kan du beregne hvor mye du får i deg gjennom dette. I tillegg finner du mye proteiner i meieriprodukter, egg og nøtter. Proteinpulver kan også være til god hjelp om du ikke klarer å få i deg nok gjennom maten.

Du må også sørge for å få i deg en del av de essensielle fettsyrene, altså omega-3 og -6. Her er det lurt å spise en del fisk, og evt ta tilskudd av omega-3.

Utover dette kan du fylle opp de resterende kaloriene dine med karbohydrater eller fett, utifra hvilken type mat du trives med. Husk at du må finne noe du kan holde på med over tid, så om du ikke trives med maten vil du fort sprekke. I utgangspunktet vil jeg anbefale å fokusere på fett og kutte ned på karbohydratene, mest fordi dette for mange gjør det lettere å kontrollere sultsignalene, slik at det blir lettere å spise mindre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...