Gå til innhold

Ødelegges melkeproteinene i mikro?


Marthe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann!

Er det noen av dere som vet om proteinene i melken ødelegges når den varmes i mikro? Er avhengig av min daglige cappuccino, men ble brått litt redd for at varmebehandlingen ødelegger de gode proteinene... Noen som vet?

wikipedia..

"Kasein består av et ganske stort antall prolin-peptider som ikke virker på hverandre. Det er heller ingen disulfidbroer. Som resultat av dette har kasein relativt lite tertiærstruktur. Dermed denaturerer det heller ikke særlig lett."

Lite tertiærstruktur : hvordan proteinet er bygget opp i tre dimensjoner. Kasein har med andre ord "lite struktur".

siden proteinet vanskelig denatureres vil jeg tro at det ikke blir ødelagt unde oppvarming (selv om denaturering ikke alltid betyr "ødeleggelse", men av og til er nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp proteinene fullt ut :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Whey_protein

Whey protein is the collection of globular proteins isolated from whey, a by-product of cheese manufactured from cow's milk. The protein in cow's milk is 20% whey protein and 80% casein protein

Whey can be denatured by heat. High heat (such as the sustained high temperatures above 72 °C associated with the pasteurization process) denatures whey proteins. While native whey protein does not aggregate upon renneting or acidification of milk, denaturing the whey protein triggers hydrophobic interactions with other proteins, and the formation of a protein gel.[8] Heat-denatured whey can still cause allergies in some people.

Så vidt jeg vet så skal det en del til før kasein blir denaturert av varme.

Det store spørsmålet er jo om dette har noe å si, da jeg regner med at du ikke får i deg 100% av dine proteinbehov fra cappuchino med melk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Whey_protein

Whey protein is the collection of globular proteins isolated from whey, a by-product of cheese manufactured from cow's milk. The protein in cow's milk is 20% whey protein and 80% casein protein

Whey can be denatured by heat. High heat (such as the sustained high temperatures above 72 °C associated with the pasteurization process) denatures whey proteins. While native whey protein does not aggregate upon renneting or acidification of milk, denaturing the whey protein triggers hydrophobic interactions with other proteins, and the formation of a protein gel.[8] Heat-denatured whey can still cause allergies in some people.

Så vidt jeg vet så skal det en del til før kasein blir denaturert av varme.

Det store spørsmålet er jo om dette har noe å si, da jeg regner med at du ikke får i deg 100% av dine proteinbehov fra cappuchino med melk i.

Takk! Nei, får jo selvfølgelig ikke i meg 100 % av behovet av én kaffe ( I wish ;) ), men kjekt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wikipedia..

"Kasein består av et ganske stort antall prolin-peptider som ikke virker på hverandre. Det er heller ingen disulfidbroer. Som resultat av dette har kasein relativt lite tertiærstruktur. Dermed denaturerer det heller ikke særlig lett."

Lite tertiærstruktur : hvordan proteinet er bygget opp i tre dimensjoner. Kasein har med andre ord "lite struktur".

siden proteinet vanskelig denatureres vil jeg tro at det ikke blir ødelagt unde oppvarming (selv om denaturering ikke alltid betyr "ødeleggelse", men av og til er nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp proteinene fullt ut :p )

Herlig! Tusen takk Camilla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinet skal jo uansett denatureres i magesekken?

Ja, det stemmer. At et protein denatureres betyr bare at formen er endret, og at proteinet ikke lenger kan utføre sin funksjon som f.eks. enzym eller byggestein. Aminosyreinnholdet er likevel det samme, og i magesekken/tarmen vil proteinene denatureres og spaltes til aminosyrer før opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...