Gå til innhold

Fryser etter måltider


Trrrtrrr

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at jeg holder på å fryse ihjel etter jeg har spist mat. Spiller ingen rolle hvordan sammensetninga av næringsstoffer er, jeg har prøvd og variere alt for å se om det utgjorde noen forskjell, noe det ikke gjorde. Noen som har noen forklaring på hvorfor det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så rart! Det er jo helt omvendt av det man skulle forvente (termisk effekt av mat), men kan det hende det er fordi blodet trekkes til mage/tarmsystemet? Kanskje har du Raynauds eller dårlig sirkulasjon som forverres av matinntaket? Fryser du på spesifikke steder (armer/bein/hode)?

Tenker bare høyt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart! Det er jo helt omvendt av det man skulle forvente (termisk effekt av mat), men kan det hende det er fordi blodet trekkes til mage/tarmsystemet? Kanskje har du Raynauds eller dårlig sirkulasjon som forverres av matinntaket? Fryser du på spesifikke steder (armer/bein/hode)?

Tenker bare høyt her :)

Har tenkt samme tanken selv, men jeg fryser over hele kroppen, inkludert "innvendig" i magen. Gåsehuden står rett opp, rett på med fleece-genseren også parkere meg foran varmeovnen i rundt 20 minutter. Tror nok ikke jeg har Raynauds, men kunne jo ha vært verdt å få sjekket ut for og være på den sikre siden. Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling! Raynauds merker man som regel hele tiden og særlig i ekstremiteter. Så om du ikke fryser ellers, så har du nok ikke Raynauds. Dessuten er diagnostiseringen klinisk, og diagnosen har ingen behandling og lite å si for helsa forøvrig :) Men er du bekymret, så er det alltid lurt å dra til legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi når man spiser (eller har spist), bruker kroppen energi på å fordøye maten, og kutter derfor ned på varmeenergi. :)

Det er også derfor man ofte blir slapp og trøtt etter middag: kroppen konsentrerer seg rett og slett om å fordøye maten =)

Kan også ha en sammenheng med å drikke kaldt vann. Eller det behøver ikke være så veldig kaldt heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi når man spiser (eller har spist), bruker kroppen energi på å fordøye maten, og kutter derfor ned på varmeenergi. :)

Det er også derfor man ofte blir slapp og trøtt etter middag: kroppen konsentrerer seg rett og slett om å fordøye maten =)

Kan også ha en sammenheng med å drikke kaldt vann. Eller det behøver ikke være så veldig kaldt heller.. ;)

Men det er nettopp det som skurrer. Når kroppen bruker energi på å bryte ned næringsstoffene, vil den frigjøres som varme. Det er dette som heter "thermic effect of food" (TEF). Den er høyest for proteiner og lavest for fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problem, særlig etter inntak av større måltider. Da fryser jeg over hele kroppen og hendene blir iskalde og gule. Har gått ut i fra at det er fordi blodet brukes til å fordøye maten. Er blitt så vant til det at jeg ikke tenker over hvorfor, men det hadde jo vært gøy å vite den eksakte grunnen til at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke raynaud's hverfall! Det har jeg selv, og det har ingen sammenheng med matinntak :) Hendene(og føttene) blir bare ofte kalde, og man kan få utbrudd hvor man ikke får noe blodtilførsel på en stund.

Vertssøsteren min har samme problem som deg, og hun hadde heller ingen anelse om hvorfor det skjedde. Sikkert ikke noe farlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke raynaud's hverfall! Det har jeg selv, og det har ingen sammenheng med matinntak :) Hendene(og føttene) blir bare ofte kalde, og man kan få utbrudd hvor man ikke får noe blodtilførsel på en stund.

Det er jo nettopp derfor det kan ha sammenheng. Man har lett for å fryse der hvor blodårene er smale--> Da fryser man også lettere dersom det er mindre blod i sirkulasjon--> Det kan være det er mindre blod i sirkulasjon under fordøyelsen --> Man fryser på ekstremiteter.

Jeg vet av erfaring at det er sant ved blodtap, så tenkte blod til fordøyelsessystemet kunne ha samme effekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer sikkert. Men hadde det vært raynaud's er det slik at hender eller føtter ville vært ekstremt kalde, ikke bare generelt over hele kroppen. Og hun ville også ofte vært kald på hender/føtter andre ganger enn bare etter matinntak. - Altså hun ville lett gjenkjent symptomene.

Kan likevel være noe som har med blod og blodsirkulasjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer sikkert. Men hadde det vært raynaud's er det slik at hender eller føtter ville vært ekstremt kalde, ikke bare generelt over hele kroppen. Og hun ville også ofte vært kald på hender/føtter andre ganger enn bare etter matinntak. - Altså hun ville lett gjenkjent symptomene.

Kan likevel være noe som har med blod og blodsirkulasjon å gjøre.

Skrev det samme lenger oppe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...