Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

takk for tipset, greit med litt info, har aldri fått inn noe teknikk på det så greit med litt info fighter :) og skulderbladene draes sammen og ned?

spørsmålet mitt var egentlig innlysende når jeg tenker over det nå :p

Annonse

Du skriver ikke hvilken type løft du driver med. Rippetoe er kjempebra om du er STYRKELØFTER. Om du vil bygge muskler er ikke teknikken han beskriver optimal. I tillegg ville jeg sagt at skråbenk er helt bortkastet for styrkeløft, og for bygging vil benkpress med omvendt grep være bedre siden den ikke kobler ut nedre del med aktiviserer mer av øvre.

Ellers er benkpress den desidert beste øvelsen siden den involverer hele muskelen (og alle hodene) i motsetning til skråbenk som kobler ut nedre delen.

Kobler ikke skråbenk med manualer inn hele brystet?

Den bruker selvsagt hele brystet, men i stedet for å koble *inn* mer av øvre delen, så kobler den *ut* mer av nedre. Den bruker omtrent 5% mer av øvre bryst enn flat benk gjør, men til gjengjelde bruker den *mye* mindre av nedre. Ergo en skikkelig dårlig øvelse om man ikke bare er ute etter å spesialisere. Å kjøre den etter å ha kjørt seg helt ut på flat benk, derimot, er sikkert ikke dumt.

Den bruker selvsagt hele brystet, men i stedet for å koble *inn* mer av øvre delen, så kobler den *ut* mer av nedre. Den bruker omtrent 5% mer av øvre bryst enn flat benk gjør, men til gjengjelde bruker den *mye* mindre av nedre. Ergo en skikkelig dårlig øvelse om man ikke bare er ute etter å spesialisere. Å kjøre den etter å ha kjørt seg helt ut på flat benk, derimot, er sikkert ikke dumt.

og jeg som er så glad i skråbenk .. får bli glad i benkpress også da :)

Annonse

Aight.. Bra info, flatbenk for meg fra nå av! Takker :)

Flatbenk med manualer vs stang spiller vel ikke så stor rolle?

Med stang får man som regel mer vekt på, bl.a. fordi man slipper noe av stabiliseringen på skulderleddet, og man vil kunne få bedre muskelvekst. Med manualer kan man kjøre tyngre langt oppe (lik guillotine press) uten å få vondt i skuldrene. Just my .2 cents :)

Jeg pleier å kjøre benk med stang for tung trening, benk med hantler for stretch, dybde og stabilisering, og så ta ut resten med benk med omvendt grep eller skrå kabel-flys.

er benkpress en større belastning på skuldrene enn skråbenk?

Nei, det vil jeg ikke si. Men det kommer mye an på din kroppsbygning, vektene og utførelse. Gjør det vondt, så ikke gjør det. Jeg har en skikkelig dårlig skulder, men kan kjøre benk mot nedre del av brystet. Flytter jeg stangen opp mot halsen for å kjøre øvre del mer, så får jeg vondt med en gang. Løsningen for meg er å alltid kjøre mot nedre del av brystet og så bare snu grepet for å treffe øvre del av muskelen.

ok da får jeg prøve det, har brysttrening i dag :) takk for gode tips.

benk med omvendt grep tar vel også mye på tricepsen?

Trikset er å kjøre brett nok, så treffer det ikke så mye på triceps. Uansett blir du utslitt i øvre bryst før triceps. :)

Skråbenk med hantler stiller større krav til stabilitet i overkroppen, og du får trent mer "støttemuskulatur". Som nevnt over kanskje mer egnet som en byggeøvelse, mens benkpress er mer for styrke. Selv elsker jeg skråbenk med hantler, føler den tar godt i brystet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...