Gå til innhold

Nedsatt følelse i stortå


Mehe

Anbefalte innlegg

Håper dette er riktig underforum. Var på ferie for litt siden og gikk ganske mye med sko som var litt for trange over tåleddet (det som forbinder stortåa med foten, altså "kulen" der tåa starter). I starten kjentes de passe, men etter hvert gjorde det veldig vondt å gå med skoene. Nå i ettertid har jeg hatt nedsatt følelse i stårtåa, på utsiden og fremover. Kjenner at det er en nerve eller noe akkurat på kulen der, når jeg f.eks drar neglen over den kjenner jeg at det stikker/prikker helt fremst på tåa.

Hva kan dette være? Nerve i klem? Er det farlig? Føler ikke dette er alvorlig nok til å gå til legen, jeg gjør det så ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan som nevnt over være snakk om et prolaps i ryggen, men siden det ikke gir deg strore plager vil neppe legen gjør noe som helst med det. Ta heller kontakt om du får andre nevrologiske utfall eller at smertene øker.

Det kan også bare være snakk om en skade på en perifer nerve, og disse nervene har evenen til å lege seg selv. TIden den bruker avhenger selvsagt av skadeomfanget. Etter litt for mye trening i turn-skranken med trange håndleddsbeskyttere, mistet jeg etter hvert delvis følelsen i pekefingeren og det føltes veldig rart når jeg bevegde den. Dette varte kanskje i en liten måned eller to, men i dag er den helt fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Det er nettopp det jeg tenker, at legen ikke kommer til å gjøre noe foreløpig. Det gjør heller ikke vondt lengre (regner med mye av smerten kom av trykk på selve leddet, og gikk over etter noen dager i bedre sko), det er bare litt ubehag. Ser det an i noen uker i hvert fall.

Er ganske sikker på at plagene er relatert til at jeg gikk med disse skoene, siden jeg kjenner det så spesifikt på akkurat det området som gjorde vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt. Jeg hadde akkurat dette i militæret. Vi var ute å gikk mye og etter hvert mistet jeg følelsen i høyre storetå, på utsiden og frem mot tuppen. Den føltes nummen og det "kilte" litt når jeg tok på eller presset på den. I følge befalet var dette vanlig når man plutselig gikk mye mer enn normalt og det ville gå over etter ett års tid (!). Det er nå over tre år siden og jeg er for lengst kvitt plagene. Håper dette er det samme som du har beskrevet så vil det nok gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kunnskap til å gi deg et bra svar her, men jeg kan fortelle jeg hadde en veldig lignende følelse i en finger etter et mislykket forsøk på denne øvelsen:

Hadde ikke skikkelig tau tilgjengelig, så surra et hoppetau rundt hendene/fingrene å kjørte på med heavy weights. Kjente intet ubehag under øvelsen, men når jeg var ferdig var plutselig ene fingeren min helt nummen. Dette varte i dagesvis, og jeg hadde en prikkende følelse i den når jeg berørte den. Nå er fingeren helt fin! :)

Uansett, synes du gjør rett i å avvente å se hva som skjer. Blir det verre stikk på legen! Mest sannsynlig tror jeg dette går seg til av seg selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt. Jeg hadde akkurat dette i militæret. Vi var ute å gikk mye og etter hvert mistet jeg følelsen i høyre storetå, på utsiden og frem mot tuppen. Den føltes nummen og det "kilte" litt når jeg tok på eller presset på den. I følge befalet var dette vanlig når man plutselig gikk mye mer enn normalt og det ville gå over etter ett års tid (!). Det er nå over tre år siden og jeg er for lengst kvitt plagene. Håper dette er det samme som du har beskrevet så vil det nok gå over.

Oi, takk, dette var jo beroligende. Det er jo ikke noe som plager meg egentlig, så hvis det er ufarlig og går over av seg selv er det ikke noe problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...