Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mine sykdommer er mye av det samme som leddgikt.

For min del, så har jeg måtte bruke prøve feile metoden i samarbeid med fysioterapaut. Begynte med styrking av kjernemusklaturen, med null belastning og økt veldig veldig sakte.

Min erfaring er at det meste er skikkelig vondt først for så å bli bedre, og man til slutt blir normal støl.

Problemet er ofte at en øvelse fungerer en periode for så å skape krøll selv om det ikke har vært noen økning på belastningen, eller noen annen synlig grunn.

En vanskelig balansegang, men det er ikke så mye annet å gjøre enn å prøve.

I Aktivitetshåndboken anbefaler de kondisjonstrening med moderat intensitet 3 ganger i uka 30 minutter pr gang (kan deles opp). Etter hvert som kunden blir bedre trent kan tid og intensitet økes. For styrketrening anbefaler de 8-10 øvelser, 1-3 serier, 8-12 reps, med gradvis økende belastning. Det er viktig opprettholde bevegeligheten i leddene.

Min erfaring er at man bør starte med 12-15 reps de første ukene, og øke belastningen saktere enn man ville med en frisk person, spesielt i øvelser der belastningen er på de leddene som er vonde/svake. Som AnnCecilie sier over her må man nok beregne litt prøving og feiling, og perioder med mer smerter enn vanlig. Om smertene ikke gir seg i løpet av et par uker (gitt at hun trener 2-3 ganger i uka) ville jeg byttet ut øvelsen(e).

Jeg ville startet med baseøvelser rett og slett.

Takk for svar jenter! Settes stor pris på :)

Har kjørt litt knebøy, men denne er fryktelig vond for henne. Hun var vond i kroppen i over 1 uke etterpå, både støl og vondhet i leddene. Så den har jeg valgt å kutte ut. Kjører derfor knebøy med manualer i stedet.

For å unngå tyngden på skuldrene som går videre ned i ryggsøylen.

Utfall hadde jeg også ganske god suksess med.

Tenkte også å ligge rundt 10-12 reps, men det ble litt flere ved foregående trening.

Takker igjen for litt info!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...