Gå til innhold

Et par spørsmål om bevegelighet


Autumn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par spørsmål jeg trenger hjelp med i en oppgave jeg for tiden holder på med, håper noen der ute kan hjelpe meg.

- Hvorfor må idrettustøvere som er avhenging av god bevegelighet, drive styrketrening for musklene rundt det samme leddet?

-Hvorfor dårlig bevegelighet går utover kroppsholdningen og måten vi går, sitter og løfter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort fortalt handler det om at er du FOR bevegelig rundt et ledd er leddet svakt. Muskelen hjelper leddet med støtte det, holde det på plass. veldig banalt sett.

Det skulle teknisk sett svare på det andre spørsmålet ditt også.

Kan noen andre utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på spm nr 2: Det er fordi kroppen utvikler et bevegelsesmønster ut ifra hvordan den takler å bevege seg best. Hvis du sitter mye, utvikler du dårlig bevegelighet i feks hoften, hvis du ikke gjør noe med det. Det vil da føre til problemer med rygg, som på sikt vil føre til en noe foroverlent holdning. Har du dårlig rygg som følge av dårlig bevegelighet i hoften vil det kunne være problematisk å løfte ting med rett rygg. Løftet blir da gjennomført med krum rygg i steden. Dette fordi kroppen da faktisk trives best med å løfte med krum rygg, men siden vi ikke er laget for slike svakheter kan dette på sikt føre til en direkte skade, som feks prolaps osv. Anbefaler deg å få tak i filmen "Magnificent Mobility" av Eric Cressey og Mike Robertson. Skal ikke oppfordre til bruk av Piratebay, men vet at den ligger der. Eller du kan gå inn på www.magnificentmobility.com å kjøpe filmen for 49 $.

Den er litt "tørr og kjedelig" hvis du mangler interesse for temaet, men den vil garantert hjelpe deg med oppgaven. Dessuten vil den hjelpe deg å legge et godt grunnlag for videre trening.. Hvis du HAR interesse for temaet anbefaler jeg "Bulletproof Knees" også. Den er enda kjedeligere.. Hehe. Vinn vinn :D

Håper dette var til noe hjelp, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...