Gå til innhold

Kardio VS Styrke


MalinAaBrun

Anbefalte innlegg

Om målet er å få fram magerutene, korleis bør forholdet mellom styrke og kardio vere?

Tykjer det er kjempe vanskeleg å avgjere dette, og slit litt med å finne ein god balanse.

Om nokon er interesserte i å kommentere/hjelpe med med å nå mitt mål, ta å sjekk ut treningsloggen min: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/operasjon-mageruter.4048/#post-152673

Håpar verkeleg på tilbakemeldingar, for eg er veldig forvirra for tiden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få fram mageruter må du ha muskler, og for å få muskler må man trene og spise. Jeg har aldri trent kardio i hele mitt liv, men jeg har mageruter så det holder. Jeg har trent beinhardt, spist masse bra og rein mat, og rutene ser man pga kostholdet. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikkje evhengig av god kondis.

Er berre livredd for at feittprosenten skal stige til værs utan kardio :p

Men kanskje eg skal gå over til 4 styrkeøkter i veka, og 2 (rolege) kardioøkter?

Bør eg ta kardio + styrke på samme dag, eller bør eg fordele dei?

Kva er best for muskelvekst: trene på tom mage eller ikkje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dropp kardioen helt, men om fokuset er mageruter, ville jeg nok tenkt at 1-2 intervalløkter i uka er bra! :) Du kan heller gå litt lange, moderate turer ellers i hverdagen - alt teller, og kroppen har bare godt av frisk luft :)

4 styrkeøkter i uka høres bra ut, men du må skaffe deg et skikkelig oppsett. Trening på måfå funker sjeldent spesielt bra i lengden.

Kardio og styrke bør aller helst ikke komme rett etter hverandre. Selv har jeg dem på forskjellige dager, men det går også ann å ha de på to ulike tider på døgnet, kardio om morgningen og styrke om kvelden for eksempel. Dersom du ønsker å ha det i samme økt bør du i alle fall trene kardio etter styrken!

Når det kommer til å spise først eller ikke, er det egentlig opp til hvordan du føler det passer best. Selv må jeg spise veldig tett oppi før jeg trener, hvis ikke klarer jeg ikke å prestere like bra - men det er meg. Andre trener etter å ikke ha spist på 16 timer. Det viktigste er at du gjør det slik at du selv kan prestere så godt som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg følg x-size programmet som er lagt ut her på fitnessbloggen.

Løftar ikkje så veldig tungt enda, men jobbar meg stadig oppover ;)

Med moderat kardio to gangar i veka, kor lange bør desse øktene ver?

Har vel ein ellers ganske aktiv livsstil. Er ute og går kvar dag. Enten på til skule, jobb, butikken eller berre for å lufte hunden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få fram mageruter må du ha muskler, og for å få muskler må man trene og spise. Jeg har aldri trent kardio i hele mitt liv, men jeg har mageruter så det holder. Jeg har trent beinhardt, spist masse bra og rein mat, og rutene ser man pga kostholdet. :thumbsup:

Jeg forstår ikke helt detta, for alle har magemuskler. Hvorvidt man ser dem er vel strengt tatt bare basert på fettprosent. Greit nok at trening for større mer markerte muskler vil være en fordel, men i utgangspunktet kan vel alle få sixpack ved lav nok fettprosent?

Jeg ville si kardio var alfa omega, men jeg har ingen stor fysiologisk forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt detta, for alle har magemuskler. Hvorvidt man ser dem er vel strengt tatt bare basert på fettprosent. Greit nok at trening for større mer markerte muskler vil være en fordel, men i utgangspunktet kan vel alle få sixpack ved lav nok fettprosent?

Jeg ville si kardio var alfa omega, men jeg har ingen stor fysiologisk forståelse.

Alle får ikke sixpack ved lav fettprosent, musklene må være der. Har du sett mange anoreksivrak med sixpack? :p Jeg hadde definitivt ikke det, det kan jeg skrive under på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardio er ikke nødvendig for å fjerne fett, det kan man også oppnå ved å spise mindre og smartere.

Fortsett gjerne med litt kardio hvis du er opptatt av kondisjon, men fokuser på styrketrening hvis du vil ha six pack.

Kva er best for muskelvekst: trene på tom mage eller ikkje?

Du kan fint trene styrke før frokost hvis du vil det, men drikk i det minste en protein shake først. Du trenger litt aminosyrer i blodbanen for å hindre muskelnedbrytning.

"The gist of it is this: if you don't get some aminos into your bloodstream around your workout, protein synthesis and breakdowns basically cancel each other out. Some studies show a negative protein balance. When you eat, protein balance turns positive again. By having aminos available around workout time, you'll be getting more hours in a protein positive state, which will favor muscle growth in the long term."

http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein proteinshake før styrketrening blir herved innført ;)

Og eg har planar om å redusere kardiotreningen betrakteleg, samt roe ned kcalinntaket på spisedagane.

Så da lurer eg på om dette ser bra ut, med tanke på å få fram magerutene:

Styrketrening 4 gangar i veka, roleg morgonkardio (puls under 140 bpm, utan frukost) a40min 2 gangar i veka, og 1 restitusjonsdag i veka.

(Følger x-size styrkeprogrammet som er lagt ut på fitnessbloggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor godt trent du er og fettprosenten din fra før av, men virker som du har trent en del og ikke har så veldig høy fettprosent.

Så for at du skal få tydeligere magemuskler må du:

1. Få litt lavere fettprosent

2. Dette kan gjøres mye med kostholdet, men

3. Hard styrketrening vil gjøre så du får mer (og større) muskler, som vil gjøre at fett% blir lavere, og du vil få tydeligere muskler.

Det er en fordel å trene litt kardio for at du skal kunne prestere bedre under styrketrening blant annet. Så har det jo mange helsefordeler, så kardio burde ikke kuttes helt ut :) 1-2 små økter i uka er fint :thumbsup:

Spis før du trener, kroppen må få noe å bygge musklene fra. ;) Og fyll på etterpå ^^,

Fordi du sikkert ikke har så høy fettprosent vil det nok være best å bare trene mer, ikke endre kostholdet. Eller; litt sunnere (mindre mettet fett og sukker) så er det i boks! : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...