Gå til innhold

Styrketrening og beinhinnebetennelse.


Caroline Sæterdal

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eg fikk konstantert benhinnebetennelse i desember,

Eg har ikke vært flink med masseringen, Men eg kjøpte sko såler med ekstra innlegg og har ikke løpt i det hele tatt (Med unntak av et svakt øyeblikk den ene helgen eg har drukket siden i høst),

Kjørt litt rolig tempo på elipsemaskin og ellers bedrevet normal styrketrening hver 2 dag. Og eg regner med at i mars/april kan eg begynne å løpe igjenn men at det blir lenge til eg kan løpe i oppoverbakke igjenn :)

Nå er mitt på barnestadiet iforhold til det du beskriver men problemet mitt var de harde støtene under løping ol.

Sa fysioterapeuten din noe om det? Sa han at du ikke fikk bedrive styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fikk konstantert benhinnebetennelse i desember,

Eg har ikke vært flink med masseringen, Men eg kjøpte sko såler med ekstra innlegg og har ikke løpt i det hele tatt (Med unntak av et svakt øyeblikk den ene helgen eg har drukket siden i høst),

Kjørt litt rolig tempo på elipsemaskin og ellers bedrevet normal styrketrening hver 2 dag. Og eg regner med at i mars/april kan eg begynne å løpe igjenn men at det blir lenge til eg kan løpe i oppoverbakke igjenn :)

Nå er mitt på barnestadiet iforhold til det du beskriver men problemet mitt var de harde støtene under løping ol.

Sa fysioterapeuten din noe om det? Sa han at du ikke fikk bedrive styrketrening?

Nei var det at han sa ikke noe om det :/ men skal tilbake til tirsdag så skal snakke med han da. Problemet mitt også ligger også kun når jeg løper.. da gjør det H****** vondt :S og jeg har en viktig håndball kamp i morgen, hvor vi er 0 innbyttere. så lurer på å kjøpe støtte bandasje og voltaren :) evnt såler i skoene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva som gjør at du har fått beinhinnebetennelse, gjør det ikke?

For min del er det løpinga, og jeg merker ingenting under styrketrening.

Jeg merker ikke noe under styrke trening, men fysoen trur at grunnen til at jeg sliter med knebøyen er pga for korte muskler i leggene, noe som måå tøyes ut :) Er vel sikkert løpingen på håndballen som er årsaken regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er jo ikke noe fagmann, Eg snakker bare av egen erfaring, Og nå vet kanskje ikke fysioterapeuten din en døyt om styrketrening. Men han burde jo vite litt om hvilke typer bevegelser* du kan bedrive.

Det er mye løping i håndball høres ut som suicide :p

De fleste har vel problemer med knebøy grunnet problemer med hoftemobilitet, Ser ikke helt hvor leggene kommer inn...Satser på at noen bedre kvalifisert enn meg svarer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

What, går det an å tøye musklene lengre? :eek: Trodde ikke lange og slanke muskler eksisterte :rofl:

Har forresten lest at tøying har hjulpet på mange, men at musklene blir lengre, det var nytt for meg. :p

Nå er du litt offtopic.. Men slanke lange muskler og korte klumpete finnes nok ikke. Men stram muskulatur kan gi effekten av å ha "kortere" muskulatur og dårligere mobilitet i leddene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What, går det an å tøye musklene lengre? :eek: Trodde ikke lange og slanke muskler eksisterte :rofl:

Har forresten lest at tøying har hjulpet på mange, men at musklene blir lengre, det var nytt for meg. :p

når du trener en muskel så trekker muskelvevet seg sammen, tøyer man ikke ut det muskel vevet så blir muskelvevet "sammenkrøllet" i stedet for å ligge "pent brettet" om du skjønner hva jeg mener. Lar man være og tøye over lengre tid så få aldrig muskelen kommet seg skikkelig, pga muskelvevet er sammenkrøllet.

Jeg ville tru fysoterapauten min visste hva han snakket om, er han som behandler alle håndball spillerene til LHK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er jo ikke noe fagmann, Eg snakker bare av egen erfaring, Og nå vet kanskje ikke fysioterapeuten din en døyt om styrketrening. Men han burde jo vite litt om hvilke typer bevegelser* du kan bedrive.

Det er mye løping i håndball høres ut som suicide :p

De fleste har vel problemer med knebøy grunnet problemer med hoftemobilitet, Ser ikke helt hvor leggene kommer inn...Satser på at noen bedre kvalifisert enn meg svarer deg :)

beskrev tilstanden som fysoen beskriver nedenfor :) men jeg sliter også med hoftemobiliteten, så har øvelser som jeg gjør hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å IKKE delta på håndballkampen, da leker du med å få kronisk beinhinnebetennelse!!! Snakker av erfaring, og kronisk beinh. er ikke gøy. Jeg kan ikke en gang gå litt lenger enn vanlig en dag uten å få det. :eek:

Er bare det at hvis ikke jeg kommer blir vi ikke lag :( og da kan laget få bot om vi ikke dukker opp :/ men nå har jeg kjøpt voltaren og leggstøtte som skal holde det varmt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger må man være litt egoistisk eller i ditt tilfelle ikke så selvoppofrende at man risikerer å ødelgge seg for år fremover.

Jo fortere du roer ned, jo fortere vil du bli bra igjenn :) Og jo mindre total tid vil du være vekke ifra håndballen.

Hvis vi skal være litt egosentrert så er dere 7 spillere nå, 6 uten deg. Laget kan ha godt av noen inbyttere så kjangsen for at du ikke får plass igjenn i år er vel ganske liten?

Tipset ifra fysioterapeuten min var å kjøpe såler med ekstra hel for å få en annen belastning på bena, Så eg sliter mindre på det eg har ødelagt og mere på det som er bra, I ditt tilfelel blir vel det enten håndballskoene eller evt sko du løper ute i eller på treningssenteret?

Eg syntes det var noe merkelig siden eg som oftest løper på helene, Spesielt i håndball når man spurter med høye kner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kronisk beinhinnebetennelse :/ har hatt det i flere år nå.. noen ganger er det bra, og noen ganger det helvette! unngå løping, og kjøp deg isposer på apoteket. Sånne som du kan bruke om igjen. Kjempe fint å tvinne de rundt leggen i 20min. ellers så er det et lite triks å ha over varmt og kaldt vann om hverandre i dusjen. for min del går styrketrening bra, ikke noe problem. Overpronerer du bør du kjøpe deg joggesko og såler som støtter opp. overpronerer selv, og det gjør det ikke bedre mtp beinhinna. Tøy ut godt bak på leggen, og bøy foten/ankelen frem og tilbake litt hver dag, da dette har noe med blodsirkulasjon og tøying å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kronisk beinhinnebetennelse :/ har hatt det i flere år nå.. noen ganger er det bra, og noen ganger det helvette! unngå løping, og kjøp deg isposer på apoteket. Sånne som du kan bruke om igjen. Kjempe fint å tvinne de rundt leggen i 20min. ellers så er det et lite triks å ha over varmt og kaldt vann om hverandre i dusjen. for min del går styrketrening bra, ikke noe problem. Overpronerer du bør du kjøpe deg joggesko og såler som støtter opp. overpronerer selv, og det gjør det ikke bedre mtp beinhinna. Tøy ut godt bak på leggen, og bøy foten/ankelen frem og tilbake litt hver dag, da dette har noe med blodsirkulasjon og tøying å gjøre :)

Uff det hørtes ikke godt ut :/ vet jo nå hvor vondt det faktisk er :/

tusen takk for flotte tips :D:D det kommer jeg garantert til å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra egen erfaring går styrketrening og beinhinnebetennelse greit å gjennomføre, men all form for løping og hopping er verre.

Behandlet det med varm muskelgel og leg-sleeve før og under aktivitet, og ising etterpå. Hvile er som nevnt over best for skaden.

Så er det fint med gåturer i skog o.l. i starten for å belaste så lite som mulig på skadeområdet.

En fin øvelse for å forebygge når den tid kommer er motsatt tåhev, hvor du trekker tærne mot framside av leggen, her gjerne med strikk som belastning. Dette er spesielt viktig for håndball- og basketballspillere, da det forekommer mye hopping på forholdsvis hardt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...