Caped Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg er så usikker på kosthold. Skulle gjerne kvittet meg med noen kg fett. Prøvde lavkarbo en periode for ei stund sida. Da gikk jeg opp fra 57kg til 60kg(162cm høy) på 2-3 uker(mens resten av familien gikk ned!). Trente moderat på denne tida(jogga 6dager i uka, + litt styrke et par dager) så ga jeg opp dette kostholdet og det ble en periode med både pizza, potetgull og sjokolade, men da gikk jeg ned til 57-56kg igjen:P (vil nevne at jeg er vegetarianer og spiser hovedsaklig bare grønnsaker, egg og melkeprodukter). Nå har jeg meldt meg inn på treningssenter og trener ivrig styrke og squash opp til 5 dager i uka sammen med samboern. Har ikke hatt noe hjelp til å satt opp noe program, så jeg bruker programmer og råd jeg finner her inne, og trener tyngst mulig. Målet er å få muskler som vises, men føler jeg har litt for mye fett som dekker over, vil se strammere ut. Har trent ganske intenst de siste ukene og jeg skjønner jo at resultatene ikke kommer over natta(og at vekt ikke er det man skal se mest på), men har nok en gang gått opp 3-4kg på et blunk, selv om jeg har trent mye og samtidig vært mer bevisst på kostholdet(spiser lettere, mindre porsjoner, mer egg, lite sukker). Blir bare litt forvirra da. Regner med jeg ikke har gått opp 3-4kg muskler på et par uker liksom. Ikke føler jeg at jeg ser noe strammere ut heller. Men jeg kjenner at formen og styrken blir bedre da. Men så vil jeg SE resultatene også og da er jeg redd fettet blir "i veien". Personlig trener har jeg ikke råd til, så prøver å finne ut hva som funker på egen hånd. Men denne vektøkninga irriterer meg altså:S Når det gjelder energibalanse så har jeg veid 56-57 kg i 6- 7 år, selv om jeg har spist hva jeg ville(spiser jo enormt med grønnsaker som vegetarianer, men alltid vært svak for sauser, dressing, ost og sjokolade) og har vært et akvivt menneske selv om jeg ikke har trent på treningssenter.. Vil ikke det da si at jeg har vært i energibalanse hele veien når jeg ikke har gått opp? Så da skjønner jeg ikke helt hvordan jeg kan gå opp 3-4 kg tvert jeg spiser mer fornuftig og trener mer. Det henger vel ikke på greip. Er det naturlig? Eller skal jeg spise enda mindre? jeg vil jo ha et kosthold jeg kan leve med. Nå spiser jeg f.eks: Frokost: to knekkebrød. en smoothie eller en omelett. (ca. Samme til lunsj de få gangene jeg spiser lunsj). Middag: Dampede grønnsaker med saus. suppe eller stekte grønnsaker med litt dressing til middag.(inkluderer ofte litt vegetarkjøtt som er magert med mye soyaprotein. Regnes det som protein?) Kvelds: middagsrester i mindre porsjon. Smoothie eller knekkebrød. Jeg er ikke så flink til å spise regelmessig. Spiser når jeg er sulten, og enkelte dager betyr det bare frokost og kanskje en sen middag. Matlysten varierer veldig. Og etter trening har jeg sjelden lyst på mat så spiser en banan eller smoothie istedet. Tenker det er positivt med mindre matlyst? Noen rååd? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaa Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Du sier lite om hvor mye du faktisk spiste. Lavkarbo har jo høyere energiinnhold enn "vanlig mat", så om du spiste det samme volumet er det jo ikke rart at du gikk opp i vekt. I tillegg kan det hende at du fikk mer muskler, eller at du spiste mat som kroppen lettere klarte å nyttiggjøre... Det skal veldig mye til for å få et fornuftig kosthold som vegetarianer eller veganer. Vi er "omniwores" (vet ikke hva dette heter på norsk), men vi er bygget for å trenge proteinkilder for å overleve. I animalske produkter har du mange komplette kilder, men de er vanskeligere å finne i ikke-animalske produkter... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-150255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caped Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Ja, men så spiser jeg mye animalske produkter også, så lenge det ikke er kjøtt.. Tror ikke jeg hadde klart meg som veganer. Men formen er det ingenting å si på, føler meg frisk og rask og er sjelden syk. Tar også omega3 tilskudd bl.a. På lavkarboen så spiste jeg mindre porsjoner enn jeg gjorde før. Tenkte jo også at det ville gjøre en forskjell å kutte ut snacks og sjokolade. I tillegg økte jeg jo energiforbruket. Men lavkarbo er vel kanskje ikke det beste kostholdet om man vil bygge muskler? Akkurat nå spiser jeg forsåvidt som før igjen. Men har sluttet å trykke i meg så mye at jeg ligger langflat etterrpå. Og har nesten helt kuttet ut all halvfabrikataen og pizza, pasta og annen tung mat er ikke hverdagsmat lenger. Nå tar jeg heller frukt hvis jeg har lyst på noe søtt, og en liten bit mørk sokolade et par ganger i uka. Men tenkte siden jeg ikke gikk opp i vekt før uansett hva jeg spiste, så burde jeg gått ned nå som jeg spiser mindre og mer fornuftig i tillegg til å trene ganske intensivt 4-5 dager i uka. Men kanskje jeg bare er for utålmodig? Har bare gått 3uker av denne nye og bedre livsstilen enda.. Og jeg merker jo at formen allerede er bedre! Klarte f.eks 2 chins sist trening, uten at jeg har trent spesifikt for det, og jeg klarte ingen for et par uker siden. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-150313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 1. Du samler litt vann når du trener mye. 2. Du veier såpass lite at kroppen din er nok helt uenig med deg om hva du skal veie, og den vil gjerne veie mer 3. Du spiser veldig lite "normalt" og nesten ingenting proteiner. Masse grønnsaker blir ikke så mye kalorier som man skulle tro. Sjokolade og sånn derimot trekker det jo veeeldig fort opp. 4. Kast vekk vekta 5. Kjøp deg en vegetarkokebok og sjekk etter gode vegetariske proteinkilder 6. Kesam og cottage cheeese. De to proteinkildene man kan spise hele boksen av og enda ikke få dårlig samvittighet. Bruk dem. 1 boks kesam er 36 gram protein. Hiv en scoop eller to med proteinpuver oppi og du har plutselig veldig mye protein i den boksen. En sterk og fit kropp trenger litt protein, og du burde spise ca. minimum 120 gram protein pr dag. 7. Stress ned, sov minst 6-7 timer om natta og gjør avslapningsøvelser 8. Tren tunge baseøvelser som knebøy/frontbøy, markløft, frivending, militærpress og benkpress. Suppler gjerne med litt utfall, glutebridge, arnoldpress, kabelroing og nedtrekk. Det skal være tungt og du burde alternere mellom å klare max ti reps og max seks reps. Du skal ikke klare mer enn det, for har du flere reps på lager så trener du med for lite vekter Men vær snill å lær deg teknikken først, internettet er fullt av videoer og teknikkforklaringer og det koster altså bare litt tid. 9. Ikke tren så mye cardio. 1-2 økter i uka holder i massevis. 10. Ta 1-2 ss selolje eller lakseolje hver dag Spis når du er sulten og stopp når du er mett. Du skal spise når du er ca. på 6'ern på en skala fra 1-10 og du skal stoppe når du er behagelig mett, men først skal du spise en porsjon, så skal du vente en halvtime, drikke ett glass vann og kjenne etter om du er virkelig sulten. Funker ikke det, ta deg en frukt og funker ikke det heller så ta deg enda ett måltid. Om du spiser 2 eller 10 ganger om dagen er egentlig uvesentlig siden det balanserer seg ut på sikt. Alle måltidene dine bør inneholde protein, karbohydrater og fett, men i varierende mengder. De største karbohydratmåltidene dine bør være det måltidet etter trening og det siste måltidet før du legger deg. Karbohydratene bør hovedsakelig komme fra grønnsaker, bær og frukt, og det er jo du flink til, men også linser, bønner, quinoa, søtpotet og kokte, men igjennoppvarma poteter etc er bra for deg. De tre førstnevnte inneholder jo tilfeldigvis også en del protein. Spis mer fisk! Og gjerne feit fisk (spiser vegetarianere fisk forresten? Eller er det kjøtt som unngås?). Hvert måltid burde også inneholde en eller annen fettkilde, som 1-2 ss smør, olje, saus eller dressing, 1/2 avocado, 1-2 ss nøtter etc. Etter trening og om du skal trene igjen samme dagen bør du få i deg protein + litt karbohydrater, om du skal trene igjen neste dag er ikke karbohydratene så viktig, men få i deg protein. Kristin Charm, Anya, Lilo og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-150319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 1. Du samler litt vann når du trener mye. 2. Du veier såpass lite at kroppen din er nok helt uenig med deg om hva du skal veie, og den vil gjerne veie mer 3. Du spiser veldig lite "normalt" og nesten ingenting proteiner. Masse grønnsaker blir ikke så mye kalorier som man skulle tro. Sjokolade og sånn derimot trekker det jo veeeldig fort opp. 4. Kast vekk vekta 5. Kjøp deg en vegetarkokebok og sjekk etter gode vegetariske proteinkilder 6. Kesam og cottage cheeese. De to proteinkildene man kan spise hele boksen av og enda ikke få dårlig samvittighet. Bruk dem. 1 boks kesam er 36 gram protein. Hiv en scoop eller to med proteinpuver oppi og du har plutselig veldig mye protein i den boksen. En sterk og fit kropp trenger litt protein, og du burde spise ca. minimum 120 gram protein pr dag. 7. Stress ned, sov minst 6-7 timer om natta og gjør avslapningsøvelser 8. Tren tunge baseøvelser som knebøy/frontbøy, markløft, frivending, militærpress og benkpress. Suppler gjerne med litt utfall, glutebridge, arnoldpress, kabelroing og nedtrekk. Det skal være tungt og du burde alternere mellom å klare max ti reps og max seks reps. Du skal ikke klare mer enn det, for har du flere reps på lager så trener du med for lite vekter Men vær snill å lær deg teknikken først, internettet er fullt av videoer og teknikkforklaringer og det koster altså bare litt tid. 9. Ikke tren så mye cardio. 1-2 økter i uka holder i massevis. 10. Ta 1-2 ss selolje eller lakseolje hver dag Spis når du er sulten og stopp når du er mett. Du skal spise når du er ca. på 6'ern på en skala fra 1-10 og du skal stoppe når du er behagelig mett, men først skal du spise en porsjon, så skal du vente en halvtime, drikke ett glass vann og kjenne etter om du er virkelig sulten. Funker ikke det, ta deg en frukt og funker ikke det heller så ta deg enda ett måltid. Om du spiser 2 eller 10 ganger om dagen er egentlig uvesentlig siden det balanserer seg ut på sikt. Alle måltidene dine bør inneholde protein, karbohydrater og fett, men i varierende mengder. De største karbohydratmåltidene dine bør være det måltidet etter trening og det siste måltidet før du legger deg. Karbohydratene bør hovedsakelig komme fra grønnsaker, bær og frukt, og det er jo du flink til, men også linser, bønner, quinoa, søtpotet og kokte, men igjennoppvarma poteter etc er bra for deg. De tre førstnevnte inneholder jo tilfeldigvis også en del protein. Spis mer fisk! Og gjerne feit fisk (spiser vegetarianere fisk forresten? Eller er det kjøtt som unngås?). Hvert måltid burde også inneholde en eller annen fettkilde, som 1-2 ss smør, olje, saus eller dressing, 1/2 avocado, 1-2 ss nøtter etc. Etter trening og om du skal trene igjen samme dagen bør du få i deg protein + litt karbohydrater, om du skal trene igjen neste dag er ikke karbohydratene så viktig, men få i deg protein. Health and fitness concept Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-150419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caped Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Takker:) spiser desverre ikke fisk nei. Kun tilskudd. Skal være mer bevisst på hvor mye proteiner jeg faktisk får i meg. Istedet for å bare tenke at "idag har jeg spist litt egg" og tenke at det er nok.. Stresset er jeg i alle fall ikke:D får mye søvn også. Kan godt være vann som du sier. Har bestemt meg for å bruke speil og målbånd og ikke se på vekt. Men klarte ikke la være å ta en tur på vekta og da ble jeg litt bekymret når den viste 3kg mer:0 Aldri vært misfornøyd med selve vekta egentlig, men etter jeg fylte 20 år så ble ting plutselig dvaskere og fettet krøp dit jeg ikke ville. Før hadde jeg jo også kurver og fyldig rumpe, men alt var fast og rørte ikke så mye på seg. Det varer tydeligvis ikke evig.. Visste ikke at cottagecheese og kesam var rik på protein. Da har jeg en fin rømme og dressingerstatter der:D Det er vel ikke negativt å trene squash fler enn 1-2ganger i uka? Jeg spiller fordi jeg synes det er så gøy, så blir vanskelig å kutte ned på det:P jeg holder meg foreløbig til de øvelsene og maskinene jeg klarer å utføre riktig. Og prøver ut litt nye ting hver uke for å bli kjent med de forskjellige. Har jo aldri satt min fot på treningssenter før så er enda litt usikker på ting. Men trener så tungt at jeg maks klarer 10reps og gjør 2-3 sett av hver øvelse. Bør vel lage meg et fast program etterhvert. Nå prøver jeg egentlig bare å dekke hele kroppen hver gang. Men det er kanskje en fordel å dele kroppen på ulike dager? Sprettrumpeprogrammet som ble lagt ut her netopp følger jeg til punkt og prikke kan man si.. Da det er rumpa som har blitt slappest:S Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-150469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Takker:) spiser desverre ikke fisk nei. Kun tilskudd. Skal være mer bevisst på hvor mye proteiner jeg faktisk får i meg. Istedet for å bare tenke at "idag har jeg spist litt egg" og tenke at det er nok.. Stresset er jeg i alle fall ikke:D får mye søvn også. Kan godt være vann som du sier. Har bestemt meg for å bruke speil og målbånd og ikke se på vekt. Men klarte ikke la være å ta en tur på vekta og da ble jeg litt bekymret når den viste 3kg mer:0 Aldri vært misfornøyd med selve vekta egentlig, men etter jeg fylte 20 år så ble ting plutselig dvaskere og fettet krøp dit jeg ikke ville. Før hadde jeg jo også kurver og fyldig rumpe, men alt var fast og rørte ikke så mye på seg. Det varer tydeligvis ikke evig.. Visste ikke at cottagecheese og kesam var rik på protein. Da har jeg en fin rømme og dressingerstatter der:D Det er vel ikke negativt å trene squash fler enn 1-2ganger i uka? Jeg spiller fordi jeg synes det er så gøy, så blir vanskelig å kutte ned på det:p jeg holder meg foreløbig til de øvelsene og maskinene jeg klarer å utføre riktig. Og prøver ut litt nye ting hver uke for å bli kjent med de forskjellige. Har jo aldri satt min fot på treningssenter før så er enda litt usikker på ting. Men trener så tungt at jeg maks klarer 10reps og gjør 2-3 sett av hver øvelse. Bør vel lage meg et fast program etterhvert. Nå prøver jeg egentlig bare å dekke hele kroppen hver gang. Men det er kanskje en fordel å dele kroppen på ulike dager? Sprettrumpeprogrammet som ble lagt ut her netopp følger jeg til punkt og prikke kan man si.. Da det er rumpa som har blitt slappest:S Siden du ikke spiser (feit) fisk er det veldig, veldig viktig at du tar selolje, lakseolje eller en eller annen form for artic olje - ikke tran, for du trenger både omega3 og omega 6. Disse fettsyrene er uhyre viktige for en del prosesser i kroppen. Protein er viktig, og spesielt for deg som veier såpass lite og som trener såpass mye, samtidig som du, etter det jeg ser, ikke spiser spesielt mye mat (foruten junk ). Vil du bli strammere er protein en viktig bestanddel og du greier på en måte ikke å bygge så mye fit kropp så lenge du ikke får nok av dette. Har du merket noe av proteinmangel? Neglene dine brekker ikke lett, eller håret ditt er ikke veldig sprøtt og slitt? Er du mye syk eller ofte trøtt og sliten? Det beste er bestandig å spise proteinene sine før man drikker dem, men dere som er vegetarianere har problemer med å få i dere nok bare ved å spise, spesielt når både kjøtt og fisk er utelukket. Da sitter man igjen med bønner, egg, linser, meieriprodukter (som mange av oss her i landet reagerer på), erter og nøtter etc og da må man være mer kreativ i måten man lager det på. Linser f.eks, smaker pyyyton om man bare koker dem, det samme gjør bønner. Men med litt krydder og sånn så blir det faktisk ganske spiselig. Derfor kan det være lurt å investere i litt proteinpulver. Du kan be om smaksprøver fra diverse nettbutikker som selger proteinpulver, så slipper du å investere masse penger i noe du syns smaker pyton. Hvor hardt tar du det når du spiller squash da? Mye hard cardio kan senke tyroksid (stoffskifteelement), som gjør at stoffskiftet ditt i en periode blir lavere. Om du vil ha ett program fix ferdig og gratis kan du bruke RYP fra tech nutrition. Det ligger program og kalkuator til programmet på nettsidene deres. Det er ett fullverdig helkroppsprogram som dekker hele kroppen. Det regner også ut hvor mye du skal øke og hvor mange reps du skal ta. Det eneste er at programmet kan gå fra f.eks 6 kg til 6,40 kg - og det er jo ingen treningssentre som har så nøyaktige vekter. Da er det bare å passe på at man holder en viss progresjon med vektene fra uke til uke. Det er også så få øvelser at det tar veldig kort tid å google øvelsene for å få en innføring i teknikk og utførelse. Som nybegynner er det absolutt fordelaktig at du trener baseøvelser (øvelser som går på hele kroppen) foran hver enkelt muskelgruppe. Du er jente og musklene våre repareres raskere enn guttene sine. Vår reparasjonstid er på 24 timer kontra 48 timer hos guttene. Ingen grunn til å la det gå 3-4-5 dager mellom hver gang man trener en muskel. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-150491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caped Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Tja regnes grønnsaker som junk da? Tenker at det eneste fetende jeg spiser nå er litt brød, rømme og ost. Ellers går det kun i grønnsaker og veggiskjøtt. Pizza og slik ferdigmat er jeg ikke så begeistret for. Hender jeg er lat og lager posesuppe en gang iblandt. Men prøver å lage det meste fra scratch. Av dessert går det i mørk sjokolade og smoothie/frukt(ikke hver dag nei) og nøtter som snacks i helgene. Har alltid hatt litt svake negler ja, fliser seg lett så får aldri lange negler. Håret er det vanskelig å si med siden det har gjennomgått mye bleking og farging! Hehe. Men det er godt mulig jeg har proteinmangel ja. Men føler meg ganske opplagt, så har aldri tenkt noe over det. Kanskje en ide med proteinpulver ja. Tenkte det bare var for de som trente for å bli svæære. Men om jeg har mangel som jeg sikkert har, og det er viktig for fremgangen så må jeg vel prøve det:) Nå er jeg ikke supergod i squash så intensiteten er vel moderat. Spiller 1 time 3-5 dager i uka. Blir veldig svett i alle fall. Og kjenner det i beina. Kan alltids kutte ned til en halvtime per gang for så å trene styrke etterpå. Skal sjekke ut det derre programgreiene! Greit å ha noe å gå etter:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-150621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augis Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Siden du ikke spiser (feit) fisk er det veldig, veldig viktig at du tar selolje, lakseolje eller en eller annen form for artic olje - ikke tran, for du trenger både omega3 og omega 6. Disse fettsyrene er uhyre viktige for en del prosesser i kroppen. Hvorfor ikke tran? Kan vel få n-3-fettsyrer derfra og n-6-fettsyrer fra f.eks egg eller nøtter? Siden du setter "ikke spiser fet fisk" i sammenheng her, henger det ikke på greip for meg å fraråde tran. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-205620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Hvorfor ikke tran? Kan vel få n-3-fettsyrer derfra og n-6-fettsyrer fra f.eks egg eller nøtter? Siden du setter "ikke spiser fet fisk" i sammenheng her, henger det ikke på greip for meg å fraråde tran. Man får EPA og DHA fra tran også, men man får ikke DPA fra tran. Vi utnytter også komponentene i selolje mye bedre enn vi gjør fra tran. Selolje har i tillegg en større innvirkning på kylomikronene enn hva tran har. Samtidig har tran A-vitamin - som er en fettløselig vitamin, og kan hope seg opp i kroppen over tid - spesielt dersom man tar multivitaminer i tillegg. Tran kan også gi malabsorbasjon av D-vitamin. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-205651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augis Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Man får EPA og DHA fra tran også, men man får ikke DPA fra tran. Vi utnytter også komponentene i selolje mye bedre enn vi gjør fra tran. Selolje har i tillegg en større innvirkning på kylomikronene enn hva tran har. Samtidig har tran A-vitamin - som er en fettløselig vitamin, og kan hope seg opp i kroppen over tid - spesielt dersom man tar multivitaminer i tillegg. Tran kan også gi malabsorbasjon av D-vitamin. For all del! Når det gjelder vitamin A skal det litt til for forgiftning, selv om vitaminet er fettløselig. En dosering tran + multivitamintablett med 500 mikrogram vit A tilsvarer ca 750 mikrogram, og øvre grense for kvinner er 3000 mikrogram daglig. For å få toksiske effekter, må dosen være ti ganger anbefalt dose (500 mikrogram x 10 = 5000 mikrogram) over en viss tid. Det skal vel litt til. Har du noen kilde til at tran kan gi malabsorpsjon av vitamin D? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4393-vektforvirring-hjelp/#findComment-205890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.