Gå til innhold

Ren styrke og muskel vekst, forskjeller?


Pit

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en PT som laget et program for meg som var for muskelvekst. Her lå de aller fleste øvelsene på 15 rep x 3 set.

Nå er jeg på et ren-styrke program som i all hovedsak er noe rundt 5 x 5. Men når jeg leser rundt på forskjellige forum, så ligner styrkeprogrammet mitt mer på andre vekstprogrammer, en selve vekstprogrammer.

Noen som kan hjelpe meg med å løse opp i flokene??

På forhånd takk!

Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ønsker muskelvekst så lurer jeg på hvorfor PT`en din har satt opp et program med 3x15. Muskelvekst er progresjon i antall kg du løfter. 3x15 blir nesten aerob utholdenhet. Kan hende PT`en din har tenkt periodisering, og sett for seg 3 faser der fase 1 er høyrep, fase 2 er 3/4x8-10 og fase 3 3x6-3 for maks styrke. Men det tror jeg ikke.

Tror du vil ha mer nytte av f.eks 5x5 enn 3x15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 reps er mer muskulær utholdenhet. Det er viktig å ikke låse seg fast i et bestemt repsområde. En som har trent få reps og tunge vekter lenge vil ha igjen for å trene flere reps med lettere vekter en periode og vice verca. Tunge vekter gir mekanisk stress /drag på muskelen. Lette vekter og flere reps gir metabolsk stress. Begge faktorer fører til muskelvekst og bør derfor være med i et styrkeprogram over tid.

Når det er sagt så ligger hovedfokuset på tunge vekter (1-5 reps) dersom man vil øke maksimalt med styrke eller 5-12 og av og til opp mot 15 reps for å bygge muskler. 5x5 er et program som ligger typisk et sted imellom, der man kan få litt av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du kan bli litt forvirret, muskelens verden er komplisert:)

1-3 rep gir deg i større grad nevral tilpasning. Dvs du øker i styke men ikke i muskelmasse

4-6 rep er en blanding av nevral tilpasning og økning av muskelfiber tverrsnitt. Du vil med ett 5x5 program få både økt muskelmasse og en grad av nevral aktivering.

8 - 15 rep øker muskelstørrelse men i liten grad styrke (Nb: er en viss sammenheng mellom størrelse og styrke)

Dette er en bra artikkel som tar for seg eksplosivitet, maks styke og myofibrilar hypertrophy(muskelfiber tverrsnitt).

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/how_to_modulate_intensity

DeFranco har en god beskrivelse på Sarcoplasmic Hypertrophy (muskelstørrelse) i denne artikkelen:

http://www.defrancostraining.com/articles/38-articles/52-why-all-muscle-was-not-created-equal.html

Du må og huske på at det er en sammenheng mellom muskelstørrelse, eksplosivitet og nevral tilpasning som sammen utgjør hva ditt maksløft blir.

NB: Resultat avgjøres og av hvordan du utfører rep, sett og hvilepause.

Om du kjører 1-3 rep @7-8 vil du øke eksplosivitet i musklene, mens om du kjører 1-3 rep @10 så vil du øke i maks styrke.

@10: Maximal Effort. No reps left in the tank.

@9: Heavy Effort. Could have done one more rep.

@8: Could have done two or three more reps.

@7: Bar speed is "snappy" if maximal force is applied.

@6: Bar speed is "snappy" with moderate effort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Takk for alle svar! Jeg trener nå en 3-split, en ben-dag, en vertikal overkropp- og en hotisontal overkropp-dag(hvis dette sier dere noe). Men om noen har noen gode tips til et program som støtter vekst og styrke samtidig og som forholder seg til tre dager i uken

(er fulltidsstudent(siste semester på bachelor, travelt som faen)), deltidsarbeidende og småbarnspappa til to(og er sammen med mora ennå, som også skal ha oppmerksomhet)),

er jeg evig takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...