Gå til innhold

Hjelp til vektnedgang


bama

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å miste ca 5 kg i løpet av en 12-ukers periode. Jeg er liten av vekts, men ønsker å fjerne noen få kilo som jeg har for mye. Jeg ønsker ikke å oppgi vekt og høyde, men ut fra stillesittende arbeid i forhold til min vekt og høyde trenger jeg ca 1200 for å vedlikeholde kroppen.

Mitt opplegg de to siste ukene (og de ti neste) er at jeg skal ligge på 1500 kcal per døgn, med minst 2 gram protein per kg. Jeg trener et fullkroppsstyrkeprogram tre ganger i uken og jeg spinner 1,5 timer seks ganger per uke. Da ligger jeg rundt 150.160 i gjennomsnittspuls, som gjør at jeg forbrenner mellom 600 og 650 kcal per gang, totalt 3600-3800 kcal per uke i underskudd fra kardio.

Jeg har ikke gått ned disse to ukene, tvert i mot har jeg gått opp og det er utrolig demotiverende. Jeg føler meg dvask og ekkel.

Utover maten tygger jeg en del tyggis og drikker sikkert 1 L pepis max.

Her er min loggbok er her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/bama-sin-vei-mot-balanse.3848/

Hva kan jeg gjøre for å miste disse ekstra kiloene?

Når jeg har mistet disse ekstra kiloene skal jeg legge mer vekt på tyngre styrketrening og intervaller for å videre redusere fettprosenten, men hovedfokuset er å komme ned noen kilo akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er pulsklokke som forteller deg hva du forbrenner på spinning regner jeg med? Det stemmer ikke og du kan ikke regne på den måten. Det er et estimat som alltid ligger en del over det faktiske tallet. Du må gjøre jobben på kjøkkenet så får treninga komme i tillegg.

Det er viktig å ha litt tålmodighet når man skal ned da, 2 uker er vel knapt noe tid i forhold til tiden du har brukt å gå opp kiloene du ønsker å fjerne så i blant må man bare vente litt å se så slipper det etterhvert.

Hvordan har helgene dine sett ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg da beregne kaloriforbruket under kardioøkter? Jeg stiller inn etter høyde, vekt og makspuls, trodde det skulle være sånn omtrentlig forbruk de ga?

Jeg spiser like mye kalorier og proteiner hverdager som helger, dvs altså de to siste ukene. Ingen spisedager på meg. Jeg skjønner jeg kanskje ikke kan forvente rask nedgang i vekt, men opp i vekt liksom?! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg da beregne kaloriforbruket under kardioøkter? Jeg stiller inn etter høyde, vekt og makspuls, trodde det skulle være sånn omtrentlig forbruk de ga?

Jeg spiser like mye kalorier og proteiner hverdager som helger, dvs altså de to siste ukene. Ingen spisedager på meg. Jeg skjønner jeg kanskje ikke kan forvente rask nedgang i vekt, men opp i vekt liksom?! :(

Altså klokkene er ikke helt på viddene liksom, de forteller deg jo NOE, men det er viktig å ikke bli blind på det og tro du kan spise en sjokolade på 500kcal og så spinne i 1,5 time forbrenne 750kcal å være 250 kcal i minus. (eksempeleksempel). JEG tar aldri med treningen i regninga når jeg spiser, jeg har satt et aktivitetsnivå jeg har i uka (gjerne litt under) og regna ut i fra det. Skal du ha en mer nøyaktig kcal-telling må du ta en vo2max-test og føre inn tallene der osv osv, men det er strengt talt ikke noe vits. Fokuser på å trene riktig, hvil nok og ha det litt moro :)

Mange opplever å gå opp litt når de begynner å trene, er såklart en jævla demotiverende greie, men kanskje du heller skal måle ting som midje, bryst, armer og lår?

Hold motet oppe og gi det litt mer tid kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi det tid, to uker er kort. Ikke la vekta være fokus uansett, det er hva du ser i speilet som teller, og ofte er ikke de en og samme ting! Styrketrening vil med tiden også føre til vektoppgang for de aller fleste, da kroppen får en annen, men finere, sammensetting. Det at du ikke vil oppgi høyde og vekt er selvfølgelig helt greit, men det gjør det vanskelig for oss å gå utifra et ståpunkt.

Men virkelig, prøv og ikke fokuser så mye på vekta, det er det minst viktige av alt, og den går opp og ned som det passer den, og handler ikke kun om at du har spist for mye eller trent for lite, men også om stress, mengde mat og væske i kroppen, søvn osv. Stress ned, la kroppen få gjøre jobben, men gi den tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså klokkene er ikke helt på viddene liksom, de forteller deg jo NOE, men det er viktig å ikke bli blind på det og tro du kan spise en sjokolade på 500kcal og så spinne i 1,5 time forbrenne 750kcal å være 250 kcal i minus. (eksempeleksempel). JEG tar aldri med treningen i regninga når jeg spiser, jeg har satt et aktivitetsnivå jeg har i uka (gjerne litt under) og regna ut i fra det. Skal du ha en mer nøyaktig kcal-telling må du ta en vo2max-test og føre inn tallene der osv osv, men det er strengt talt ikke noe vits. Fokuser på å trene riktig, hvil nok og ha det litt moro :)

Mange opplever å gå opp litt når de begynner å trene, er såklart en jævla demotiverende greie, men kanskje du heller skal måle ting som midje, bryst, armer og lår?

Hold motet oppe og gi det litt mer tid kanskje.

Jeg trener ikke for å spise mer, men for å gå ned i vekt:) Sjokolade er ikke et alternativ engang. Jeg nyter sukkerfri redbull, ekstra pepsi max og tyggis i helgene. Jeg har tatt høyde for at det kan bli litt skjev fordeling av kalorier eller gå litt tregt med vektnedgang. Derfor har jeg lagt med på ca 3500 kcal minus per uke i 12 uker med håp om 4-5 kg vektnedgang, men om det bare blir tre så holder jeg bare på litt lengre. Men det å gå opp etter to uker var et slag i trynet. Jeg har tenkt å ta mål, men det må vel gå måneder i mellom før man skal kontrollere slike mål, eller?

Hvor kan man ta en slik vo2max-test? Ikke aktuelt per i dag, men kanskje over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gi det tid, to uker er kort. Ikke la vekta være fokus uansett, det er hva du ser i speilet som teller, og ofte er ikke de en og samme ting! Styrketrening vil med tiden også føre til vektoppgang for de aller fleste, da kroppen får en annen, men finere, sammensetting. Det at du ikke vil oppgi høyde og vekt er selvfølgelig helt greit, men det gjør det vanskelig for oss å gå utifra et ståpunkt.

Men virkelig, prøv og ikke fokuser så mye på vekta, det er det minst viktige av alt, og den går opp og ned som det passer den, og handler ikke kun om at du har spist for mye eller trent for lite, men også om stress, mengde mat og væske i kroppen, søvn osv. Stress ned, la kroppen få gjøre jobben, men gi den tid!

Jeg klarer ikke helt se i speilet heller, det må tall til for at jeg skal selv klare å se fremgang, dessverre. Selv når klær blir større klarer jeg ikke tro på det med mindre vekta/målband viser betydelig forskjell.

Jeg vet det med at man kan få økt vekt pga styrketrening, men ikke på to uker vel? Jeg skal enda gi det litt tid, men må si jeg er utålmodig på dette :) Jeg veier meg for ofte, gjerne daglig og har sett svigninger på 1,6 kg fra en dag til en annen, enda jeg ligger mellom 100 -150 gram karbohydrater og ikke noe særlig med salt heller. Kan dette ha å gjøre med mer vann i kroppen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke for å spise mer, men for å gå ned i vekt:) Sjokolade er ikke et alternativ engang. Jeg nyter sukkerfri redbull, ekstra pepsi max og tyggis i helgene. Jeg har tatt høyde for at det kan bli litt skjev fordeling av kalorier eller gå litt tregt med vektnedgang. Derfor har jeg lagt med på ca 3500 kcal minus per uke i 12 uker med håp om 4-5 kg vektnedgang, men om det bare blir tre så holder jeg bare på litt lengre. Men det å gå opp etter to uker var et slag i trynet. Jeg har tenkt å ta mål, men det må vel gå måneder i mellom før man skal kontrollere slike mål, eller?

Hvor kan man ta en slik vo2max-test? Ikke aktuelt per i dag, men kanskje over tid.

Jeg skrev det med sjokoladen som eksempel, ofte er det sånn at man tror man kan kose seg "litt" om man bare trener litt ekstra.

Man tar slike tester på olympiatoppen osv (litt usikker på om "hvemsomhelst" kan gjøre det, men tror det) finnes sikkert masse steder å ta bare man søker :)

Du går opp 1,6kg over natta i vann og annet slægg i kroppen ikke fett / muskler. Vei deg en gang i uka, samme tid (morgen) på tom mage og etter du har vært på do. Veier man seg for ofte fører det til stress og stress fører til mye teit i kroppen :) man kan lett gå opp 2-3 kg fra morgen til kveld, ingen grunn til å få panikk over det.

Du kan prøve å gå ned på karbohydratene. Det binder jo også vann, men om du trives på det du går på nå bare venter du å ser.

Mange på lavkarbo får en ganske bra boost når de kutter ut alle karbohydratene fordi vannet slipper først, men de får en skikkelig knekk etter noen uker når det går i "normal" fart.

Du bør nok bare vente, å sulte seg i panikk er ikke løsningen.

Opp med hodet og vær fornøyd med at du har begynt et nytt og bedre liv, med et klart mål, som du når før eller siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...