Gå til innhold

Forsvinner effekten av kreatin når man slutter med det?


Sara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du mister kanskje litt væske, så litt mindre push vil du nok ha de første ukene kanskje :)

Jeg begynte på monohydrate etter et halvt år med opphold, la på meg 3-4kg ganske kjapt den første uka og økte veldig i øvelsene. Nå har jeg slutta på det igjen for noen uker siden. Sliter ikke med det akkurat :) Kan hende du vil føle at du har mindre å gi de første dagene..

Men altså, kreatin er jo ikke ekstra muskler, så muskelmassen du har pakka på deg den tiden du har gått på kreatin forsvinner selvfølgelig ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgingsspørsmål:

Hvorfor sier noen at man skal ta pause fra kreatin i perioder? Manglende argumenter kombinert med det faktum at det ikke finnes bivirkninger ved langsiktig bruk av kreatin får meg til å tro at dette er bro science, yes?

Det er vel av tankegangen som sier at siden man mister sensitiviteten for enkelte ting etter hvert er det greit å kjøre alt syklisk for å være sikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: Nei. Du mister ikke muskelveksten du har fått under tiden du har brukt kreatin. Du kan miste den direkte effekten dersom du slutter. Dvs. at du klarer å pushe deg litt mindre enn med kreatin under treningsøkten. Dersom du har tatt kreatin 6 måneder kan det påvirke egenproduksjon, og før den normaliseres kan du oppleve en periode med mindre "skyv" under treningen.

Oppfølgingsspørsmål:

Hvorfor sier noen at man skal ta pause fra kreatin i perioder? Manglende argumenter kombinert med det faktum at det ikke finnes bivirkninger ved langsiktig bruk av kreatin får meg til å tro at dette er bro science, yes?

Så vidt meg bekjent vil kroppens produksjon av fosfokreatin undertrykkes gradvis dersom man bruker kreatin over lenge perioder enn ca.3(?) måneder. Så tanken er at man tar pauser for å sikre topp egenproduksjon - og dermed topp effekt av kreatinet. Det kan sammenliknes med at tilførsel av testosteron vil føre til underproduksjon av kroppens eget testosteron (derav testikkelkrymping hos menn), og det vil være en periode hvor kroppens produksjon henger etter, og tilførselen har stoppet med for lite testosteron.

Men lurte på det samme i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...