Gå til innhold

Ikke sliten etter trening


FreshBlix

Anbefalte innlegg

Hadde en økt i dag, ca 1t og 20 min, 2-3 sett med 8-12 reps. Pusha de siste repsa.

Men, så fort jeg er ferdig med økta, så er jeg ikke sliten, jeg føler ikke at jeg har trent engang (mulig noe med det at jeg føler jeg må være svett for å ha trent, og blir ikke så veldig svett av styrke, iallfall ikke enda, med de pusle kg jeg får til hittil).

Er det normalt/vanlig? Eller har jeg da trent for lite?

Kjedelig å føle det sånn, at jeg lett kunne tatt flere treningsøkter rett etterpå, og kjedelig hvis jeg gjør noe feil.

Vet om mange som blir helt tømt/sliten etter en økt, deriblant gubben, men ikke jeg, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår at det føles kjedelig å ikke være sliten etter en styrkeøkt.

Samtidig blir det feil å korrelere mengden svette med grad av utmattelse. Hvor mye vi svetter er svært individuelt. Jeg svetter generelt ikke særlig mye, selv når jeg trener styrke, imens en kompis av meg formelig renner som Niagarafossen når han makser markløft. Det er dog ingen av oss som vil påstå at vi ikke er grundig slitne etter en styrkeøkt.

Når vi er inne på markløft... kan det tenkes at øvelsesutvalget ditt har noe med saken å gjøre? For å sette det på spissen: det er ingen som blir særlig svette og slitne av halvannen time med wrist curls og tåhev. Tar du tunge baseøvelser som benkpress, knebøy, markløft og militærpress, og kroppsvektøvelser som chins, dips og pushups? Å gjøre slike øvelser til nær utmattelse eller total utmattelse i flere sett i halvannen time VIL gjør deg godsliten en god stund etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk intensiteten.. kort ned pausene mellom settene og øvelsene.

Hadde pause til vi var klare for nytt sett, var vel maks ett min tror jeg, og det var når vi gikk til ny øvelse og fiksa vekta :)

Forstår at det føles kjedelig å ikke være sliten etter en styrkeøkt.

Samtidig blir det feil å korrelere mengden svette med grad av utmattelse. Hvor mye vi svetter er svært individuelt. Jeg svetter generelt ikke særlig mye, selv når jeg trener styrke, imens en kompis av meg formelig renner som Niagarafossen når han makser markløft. Det er dog ingen av oss som vil påstå at vi ikke er grundig slitne etter en styrkeøkt.

Når vi er inne på markløft... kan det tenkes at øvelsesutvalget ditt har noe med saken å gjøre? For å sette det på spissen: det er ingen som blir særlig svette og slitne av halvannen time med wrist curls og tåhev. Tar du tunge baseøvelser som benkpress, knebøy, markløft og militærpress, og kroppsvektøvelser som chins, dips og pushups? Å gjøre slike øvelser til nær utmattelse eller total utmattelse i flere sett i halvannen time VIL gjør deg godsliten en god stund etterpå.

Det kan være noe med øvelsene. Nå er jeg helt fersk i gamet, så vi har ikke fått inn alle baseøvelsene enda (Pt'en mente vi burde vente litt med de, for det ble for mye på én gang :p Selv om vi spurte.)

Det vi tok i går var:

beinpress (der tar vi ett og ett bein, eller er ikke det noe vits i?)

benkpress

stående roing

skulderpress (manualer)

nedtrekk

mage

chins

dips

rygghev

Det blir litt flere øvelser i morgen (biceps og triceps bl.a). Har tatt 2-3 sett på hver av de med 8-12 reps (mest 12), og jeg har pusha meg på de 2-3 siste på mange av de, og såvidt klart den aller siste. Så i det jeg gjør øvelsene er jeg jo 'sliten', altså at jeg presser meg så langt jeg klarer. Men så fort jeg er ferdig er jeg 100% igjen. Eneste i dag er at jeg er støl i over halve kroppen, så jeg har jo brukt den :-P

Også er jeg jo fersk som sagt, og jente, så kan ikke skryte på meg veldig mange kg på øvelsene, men nok til at det blir tungt for meg.

Vil også veldig gjerne få inn andre baseøvelser, men har ikke lyst til det før vi får lært den teknikken, litt redd for å gjøre feil (skal ha pt igjen om et par mnds tid. Men må vel få til noe før den tid. Har sett mye på youtube osv, men stor forskjell på teori og praksis gitt)

Kanskje jeg bare blir fort 100% igjen. (svetter for øvrig en god del når jeg trener med kjapp intensitet, kardio o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du klarer å legge på litt mer vekt fra uke til uke så har du framgang med treninga. Da er det ikke så viktig om du blir svett eller ikke.

Du kan kanskje starte med å prøve ut bulgarske utfall på en av dagene. Forbereder deg bedre på knebøy enn beinpress vil gjøre da den setter krav til balanse og koordinasjon også. http://myrevolution.no/s/bulgarsk-utfall/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår PT'en din, wahaj, det virker fornuftig å vente litt med markløft og knebøy om du ikke har noen styrketreningsbakgrunn overhodet. Med det tatt i betraktning ser programmet og øvelsesutvalget helt kurant ut. Jeg tror jeg skulle klart å bli ganske svett av det programmet der.

Som Oddis sier; har du fremgang, så blir du sterkere, og da er det ikke så farlig hvorvidt du føler deg sliten etterpå eller ikke. Foreløpig er det nok stort sett tilvenning av øvelsene og uvante bevegelsesbaner som gjør at det føles tungt mot slutten av settene. Jeg har troa på at etterhvert som du klarer å løfte tyngre vekter, vil du føle deg ganske så utkjørt etter en økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...