Gå til innhold

Noen som vil hjelpe? Nybegynner!


Lincs

Anbefalte innlegg

Sommeren er farlig nærme og jeg er absolutt ikke klar for det! (ikke utseendemessig i allefall...)

Jeg har ikke trent noe særlig styrke, og i alle fall ikke skikkelig! ...men jeg har innsett at det er det jeg bør begynne med (i tilegg til cardio). Nå gjelder det ned i fettprosent, og så absolutt opp i muskelmasse. Spørsmålet mitt er da om noen av dere kan hjelpe meg litt, hvordan skal jeg begynne? Hvilke øvelser og hvordan bør kostholdet være?

Foreløpig har jeg ikke noen bilder, men det kan skaffes i løpet av uka, hvis noen vil? (ballongmagen må gå ned... Har siste spise-masse-usunt-og-hvete-helg vet dere, før jeg setter inn giret ;) Jeg er i alle fall en jente, blir 16 år, 177cm høy og veier 63 kg.

Hva anbefaler dere, slanking i tilegg til trening? Eller er ikke det før høy vekt til å få en fit kropp?

Forresten, "kosttilskudd" eller "sunnere bakevarer" er ikke noe problem.

For å gi dere en liten pekepinn er drømmekroppen noe som dette:

frida_16996768.jpg

tumblr_lvo1kxt5t61r3p5syo1_400_large.jpg

281897257895251538_bnEs4Bsy_c_large.jpg

tumblr_lvt4evNaQY1qfgefzo1_400_large.png

tumblr_lwun25RUNu1qm5hzso1_500_large.jpg

313371_252281654808077_206979286004981_640524_1634222152_n_large.jpg

For å summere; en fit og slank kropp! Er det noen som kan hjelpe meg, eller gi meg en liten pekepinn på hvor jeg skal begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er min drømmekropp også :p

Nei, du veier absolutt ikke for mye. Vil anbefale deg å løfte tungt med baseøvelser som markløft, knebøy/frontbøy, chins/nedtrekk, stående roing, benkpress osv. Ikke kast bort tiden med for mye isolasjonsøvelser. Og spis sunt osv. :)

Haha, du nærmer deg :thumbsup:

Sommeren er farlig nærme og jeg er absolutt ikke klar for det! (ikke utseendemessig i allefall...)

Jeg har ikke trent noe særlig styrke, og i alle fall ikke skikkelig! ...men jeg har innsett at det er det jeg bør begynne med (i tilegg til cardio). Nå gjelder det ned i fettprosent, og så absolutt opp i muskelmasse. Spørsmålet mitt er da om noen av dere kan hjelpe meg litt, hvordan skal jeg begynne? Hvilke øvelser og hvordan bør kostholdet være?

Foreløpig har jeg ikke noen bilder, men det kan skaffes i løpet av uka, hvis noen vil? (ballongmagen må gå ned... Har siste spise-masse-usunt-og-hvete-helg vet dere, før jeg setter inn giret ;) Jeg er i alle fall en jente, blir 16 år, 177cm høy og veier 63 kg.

Hva anbefaler dere, slanking i tilegg til trening? Eller er ikke det før høy vekt til å få en fit kropp?

Forresten, "kosttilskudd" eller "sunnere bakevarer" er ikke noe problem.

For å gi dere en liten pekepinn er drømmekroppen noe som dette:

For å summere; en fit og slank kropp! Er det noen som kan hjelpe meg, eller gi meg en liten pekepinn på hvor jeg skal begynne?

Vekta er ikke noe problem, da du har en flott vekt i forhold til høyden! Du må fokusere på styrketrening, gjerne 3-4 økter i uka, og ikke for mye kardio. 1-2 intervalløkter i uka er det beste, også kan du heller gå noen rolige turer ellers :)

Veien til en "fit" kropp ligger naturlig nok først og fremst i kostholdet. Kunne du lagt ut en oversikt over en typisk matdag? ALT skal med. Hver minste kalori teller, selv det som kan virke ubetydelig :)

Det er masse hjelp å få her, men det viktigste ligger hos deg selv, for du må være motivert for en endring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i forestående poster igrunnen:) Er ikke noe poeng å skulle slanke seg med ditt vekt/høyde forhold.

Sett igang med regelmessig styrketrening og følg da et fast program. Du kan for eksempel ta en titt på RYP som er et glimrende nybegynner program:

https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf (er dog ikke så fan av situps som står nevnt i programmet, så bytt de gjerne ut med en variant av planke ;) )

https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

Spis nok dog sunt. Uten et godt kosthold vil du ikke få den fremgangen du ønsker. (Få hjelp Kristin Charm her da jeg spiser som en gris:p)

Husk; hvis styrken går opp og vekta forblir, vil dette over tid bety mer muskler og mindre fett. Eller former som det populært kalles:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta er ikke noe problem, da du har en flott vekt i forhold til høyden! Du må fokusere på styrketrening, gjerne 3-4 økter i uka, og ikke for mye kardio. 1-2 intervalløkter i uka er det beste, også kan du heller gå noen rolige turer ellers :)

Veien til en "fit" kropp ligger naturlig nok først og fremst i kostholdet. Kunne du lagt ut en oversikt over en typisk matdag? ALT skal med. Hver minste kalori teller, selv det som kan virke ubetydelig :)

Det er masse hjelp å få her, men det viktigste ligger hos deg selv, for du må være motivert for en endring! :)

Takk for svar og hjelp!

Kostholdet variere veldig, men kan gi det det jeg spiste på fredag, det er noe ala det jeg hadde tenkt framover også, spiser egentlig ikke så altfor galt, tror jeg? Derimot lørdag og søndag tar kaka og "ødelegger" alt som jeg har gjort tidligere i uka... jeg er den typen som lett kan gomle i meg 10 000 kcal på en dag, men det skal det bli slutt på nå. Helg = utstående mage, vannkropp og mange kg opp ;)

FROKOST: Lapper av tre middels egg + 30 gram kokosmel og litt splenda

LUNSJ: Salat med 120 gr stekt kyllingfilet uten fett

ETTER SKOLEN / FØR TRENING: 1 banan + et glass skummet melk

MIDDAG, EN TIME ETTER TRENING: Tre speltlomper + 120 gram tacokrydret og "sauset" kyllingfilet og salat

KVELDS: En proteinshake, 30 gr av denne typen blandet med vann) + 100gr mager kesam med stevia (fått pakke fra Iherb :D)

Hva syns dere? Noen innspill? For mye eller lite?

Et spørsmål til, det er det første proteinpulveret jeg har smakt eller i det hele tatt eid. Syns dere jeg at det burde bli et fast tilskudd? Sliter med å få i meg nok proteiner uten egentlig, når mamma og pappa lager middag er det mye rart man kan få ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min drømmekropp også :p

Nei, du veier absolutt ikke for mye. Vil anbefale deg å løfte tungt med baseøvelser som markløft, knebøy/frontbøy, chins/nedtrekk, stående roing, benkpress osv. Ikke kast bort tiden med for mye isolasjonsøvelser. Og spis sunt osv. :)

Takk for svar! Føler egentlig selv at det er det jeg trenger. Planen nå de første ukene var et program som dette (med noen endringer), siden jeg er veldig svak blir det ikke mye ekstra vekt, men mest teknikktrening (men blir dødssliten alikevel... Chins :mad: En dag skal jeg klare de uten strikk!)

Treningsøkt A

Treningsøkt B

Uansett, har dere noen endringer dere ville gjort? er som sagt helt nybegynner, og dette har jeg funnet her på fitnessbloggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier meg enig i forestående poster igrunnen:) Er ikke noe poeng å skulle slanke seg med ditt vekt/høyde forhold.

Sett igang med regelmessig styrketrening og følg da et fast program. Du kan for eksempel ta en titt på RYP som er et glimrende nybegynner program:

https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf (er dog ikke så fan av situps som står nevnt i programmet, så bytt de gjerne ut med en variant av planke ;) )

https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

Spis nok dog sunt. Uten et godt kosthold vil du ikke få den fremgangen du ønsker. (Få hjelp Kristin Charm her da jeg spiser som en gris:p)

Husk; hvis styrken går opp og vekta forblir, vil dette over tid bety mer muskler og mindre fett. Eller former som det populært kalles:p

Takk for linker, veldig god informasjon på sidene! Må ærligtalt si at jeg ble litt skremt når de gjelder det programmet, virket veldig avansert :eek: Tror kanskje jeg skal lese gjennom en gang skikkelig, ikke bare skumlese, så er det nok ikke så ille... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Føler egentlig selv at det er det jeg trenger. Planen nå de første ukene var et program som dette (med noen endringer), siden jeg er veldig svak blir det ikke mye ekstra vekt, men mest teknikktrening (men blir dødssliten alikevel... Chins :mad: En dag skal jeg klare de uten strikk!)

Treningsøkt A

Treningsøkt B

Uansett, har dere noen endringer dere ville gjort? er som sagt helt nybegynner, og dette har jeg funnet her på fitnessbloggen :)

Har igrunnen ingen endringer å komme med her nei! Om du kjører igang med dette eller RYP spiller ingen stor rolle så lenge du får en fast rutine og øker motstanden kontinuerlig.

Veldig bra du har fokus på teknikken. Dette sikrer fremgang og motvirker unødig belastningsskade.

Når det kommer til kosten er det gode matkilder du har iallefall. Personlig jobber jeg meg å få i meg mest mulig, så er ikke så lett å sammenlikne sånn sett, men har du en peiling på hvor man Kcal du ligger på pr dag? Det ser langt ifra ut som du spiser for mye, så det viktigste er nok at du får i deg nok mht aktivitetsnivå.

Et tips for å begrense kaloriinntaket i helgene samt øke fremgangen din er å forberede litt skikkelig mat slik at du kan spise det om sukkersuget blir for høyt. Tyr man til en hurtig stopper for sukkersuget så kan du banne på at du er like sjesken om en halvtime. Med dine 63kilo kan jeg aldri i verden tro at det kan være noe stort problem da, men skjønner jo det kan være kjedelig om du føler du setter kjepper i dine egne hjul.

Proteinpulver er ingen dum idé så lenge du forstår at det bare er toppen av isfjellet som er den totale kosten din. Det utgjør ingen forskjell om du ikke har et godt kosthold ellers.

Har selv samme problemet når jeg er hjemme på ferie hos foreldrene, og har som regel med meg proteinpulver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker, veldig god informasjon på sidene! Må ærligtalt si at jeg ble litt skremt når de gjelder det programmet, virket veldig avansert :eek: Tror kanskje jeg skal lese gjennom en gang skikkelig, ikke bare skumlese, så er det nok ikke så ille... :p

Bare juster litt på maten din. Fortsett med proteinpulveret, men det er ikke rart at du går bananas i helgen, du spiser en slags lavkarbo uten fett - noe som vil tære veeeeldig på kroppen din - det er fare for at du vil tære like mye på musklene som på eventuelt fett - i og med at du ikke har så mye å tære på.

Så kutt ut skummet melk, og drikk ordentlig vare - helmelk. Kutt også ut eventuelt bruk av margarin, og bruk ordentlig vare der også, smør. Du bør ikke spise salat og kylling uten fett, for eksempel - det er ikke noe kroppen din er så veldig glad for. For eksempel: Kokoslapper er en godsak. Hiv gjerne på noen klikker smør - behøver ikke være mange gram pr lapp, og kanskje et par skiver med gulost på toppen? Jeg mener ikke at du skal spise enormt mye mer fett, men om du ikke får i deg mer enn du gjør nå, kommer ikke dette til å gå frem til sommeren. Dessuten er du så ung (så dette nytter ikke å si kanskje) men det kommer mange somre, husk at du skal være fin de somrene også - pluss på eventuelle sydenferier om vinteren? Drømmekroppen din er absolutt innen rekkevidde, bare være fokusert på målet, og ikke begynn å juster på mat eller trening før du nærmer deg målet ganske mye. Dessuten, om det er ditt bilde vi ser på avataren, så tror jeg du har all mulig grunn til å nå målet ditt i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare juster litt på maten din. Fortsett med proteinpulveret, men det er ikke rart at du går bananas i helgen, du spiser en slags lavkarbo uten fett - noe som vil tære veeeeldig på kroppen din - det er fare for at du vil tære like mye på musklene som på eventuelt fett - i og med at du ikke har så mye å tære på.

Så kutt ut skummet melk, og drikk ordentlig vare - helmelk. Kutt også ut eventuelt bruk av margarin, og bruk ordentlig vare der også, smør. Du bør ikke spise salat og kylling uten fett, for eksempel - det er ikke noe kroppen din er så veldig glad for. For eksempel: Kokoslapper er en godsak. Hiv gjerne på noen klikker smør - behøver ikke være mange gram pr lapp, og kanskje et par skiver med gulost på toppen? Jeg mener ikke at du skal spise enormt mye mer fett, men om du ikke får i deg mer enn du gjør nå, kommer ikke dette til å gå frem til sommeren. Dessuten er du så ung (så dette nytter ikke å si kanskje) men det kommer mange somre, husk at du skal være fin de somrene også - pluss på eventuelle sydenferier om vinteren? Drømmekroppen din er absolutt innen rekkevidde, bare være fokusert på målet, og ikke begynn å juster på mat eller trening før du nærmer deg målet ganske mye. Dessuten, om det er ditt bilde vi ser på avataren, så tror jeg du har all mulig grunn til å nå målet ditt i sommer :)

Syntes nå du tok det litt vel langt her egentlig. Kokkoslapper med smør og ost er rimelig høyfett spør du meg;) Poenget du har er dog fortsatt godt, er ikke vits å sky fett om pesten, men vil bare påpeke at fettkilder som nøtter, oljer og fet fisk er mye viktigere og bør prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes nå du tok det litt vel langt her egentlig. Kokkoslapper med smør og ost er rimelig høyfett spør du meg;) Poenget du har er dog fortsatt godt, er ikke vits å sky fett om pesten, men vil bare påpeke at fettkilder som nøtter, oljer og fet fisk er mye viktigere og bør prioriteres.

Bare et lite obs her. Oljer er neppe evolusjonært riktig for mennesket - muligens hele oliven. Kun kokosolje er brukbart, ellers er det way to much omega 6 all the way. Nøtter "lider" av samme feil. Mettet fett er veldig viktig, den som finnes i smør, kokosolje og oster er av en fin type, mye korte fettsyrer der. Fisk er bra, men det bør være villfisk, ikke oppdrettslaks/ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to! Det jeg skrev opp her som en dag var bare et eksempel, jeg pleier å spise mer fett (nå begynner pappaen min, som jeg bor hos annenhver uke på lavkarbo også, så da vil det automatisk bli mer fett) ;) Denne uka har jeg spist mer i uka (alt for mye egentlig, og har nok gått litt overskudd, men av sunn mat), men da har jeg heller ikke hatt de carvingsene nå i helga. Jeg veier rundt 65 kg nå, men jeg trives ikke helt der, så kommer nok til å komme ned til rundt 62-63 kg igjen.

Problemet er at jeg har en indre diskusjon med meg selv. Ene siden av meg trives som en tynn strek, jeg var aller mest fornøyd med kroppen min når jeg veide 57 kg eller litt mindre, er tidligere spiseforstyrret, og veide 49 kg i sommer. Det har vært en stor påkjenning å legge på meg så mye, og nå være "dvask." Men så har jeg den andre siden av meg som vil har former men være slank, markerte muskler og stram rumpe, ala bildene over. En som ikke bare løper og tenker på kalorier, men er sterk og kan leve livet. Derfor har de siste ukene vært litt slitsomme og psykisk tunge, hva vil jeg? Dagene, mtp. kostholdet har derfor vært varierende, spise lite, spise nok, overspise, hvis dere skjønner? Men nå har jeg funnet ut hva jeg vil, og det er sistenevnte, naturligvis ;)

Dette her er første uka jeg har trent skikkelig, og det var også målet, trene bra og fullføre alle øktene, noe som jeg har gjort, nå Uke to, til mandag, er målet det samme som uke en, men at jeg også skal ha et bra kosthold, og slik skal jeg leve i ukene etter det også, det var bare litt lettere å dele det litt opp i to puljer for å holde motivasjonen på topp :)

Uansett, takk for tilbakemeldinger! Jeg skal prøve i å få satt opp en "kostholdsplan," eller en "guide" på hvordan jeg skal spise, kall det hva du vil Og for å si noe kort om langtidsplanene mine, lyder de som følgende; nå noen måneder (ut mars?) skal jeg fokusere på å øke styrke og muskelmasse, ikke tenke så mye på å gå ned i vekt/fettprosent, jeg har jo ikke mye muskler under. :p Jeg lar det heller være en vurderingssak nærmere sommerern og ser hva føler jeg før. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...