Gå til innhold

Trening, kosthold og motivasjon... JA TAKK:)


Anbefalte innlegg

Egentlig kunne jeg skrevet en HEL del her om feil kosthold, om hva det gjør med en... Og hvor vi ikke vet hva motivasjon er...

Etter å ha født 4 unger og sliter med en sjelden bindevevssykdom, er det vanskelig å finne motivasjon til å endre kosthold og komme seg på trening.

Uheldigvis fikk jeg MASSE strekkmerker allerede etter første graviditet, hvor jeg da bare måtte innfinne meg med "hengemage"

Jeg startet å trene på et treningsstudio for 9 år siden, men følte at jeg ikke fikk den hjelpen jeg var ute etter, og jeg var vel heller ikke så intressert i å virkelig få den hjelpen jeg trengte. Jeg var jo ikke akkurat tykk med mine 53 kg på en høyde 1.72...

Interessen min var vel heller å sove de få timene jeg kunne...

Dagens situasjon holdt på å ta all selvtillit i fra meg..

Jeg fant meg en mann, som vartet meg litt for mye opp. Og på ett år gikk jeg opp 10 kg. Mye fett og lite muskler, trøtt og uopplagt til alle døgnets tider... Lite sosial ble jeg også.. (Facebook var en god venn)

Ja, bryllup i August... Bestilte den PERFEKTE brudekjolen... DEN VAR FOR LITEN:mad: (men det var jo den str. jeg bruker jo)

Det var da jeg virkelig gikk inn og bestemte meg for at nå måtte noe gjøres...

I den lille bygda jeg bor i, har en reddende engel startet opp med styrketrening. Og det meldte jeg meg på.

Jeg har jo gått mye for å holde meg litt i form, men fikk streng beskjed om å ta det rolig på første trening... Jeg trodde jo jeg gjorde det også, men jeg trodde seriøst jeg skulle dø etter treninga..

Den første uka hadde jeg ikke sjangs til å gå i trapper eller på noe som helst måte som gjorde at jeg måtte bruke lårmusklene mine. Gangsperra forsvant ikke før etter 2 1/2 uke....

Men det stoppet meg faktisk ikke. Ikke denne gangen, ikke fanden at det skulle stoppe meg. Jeg ble heller bare mer målbevist på at dette skulle jeg klare. Jeg skal ned i vekt, og jeg skal bygge muskler, og kostholdet skal endres.

Så nå har jeg laget meg en ukeplan, en detaljert sådan. Med hva jeg skal spise, når jeg skal spise det, og hvor viktig det er at jeg spiser med magen og ikke øynene. Når jeg trener og hva jeg skal trene når jeg ikke er på styrketreninga, som tilsvarer at jeg trener 5 ganger i uka, inkl hjemme-trening og harde tur-økter.

Jeg har også tatt bilde av meg, noe jeg bli å gjøre en gang i mnd. For slik jeg så ut på første bilde, slik skal jeg ikke se ut flere ganger...

(er det ett poeng her eller??? Det kommer, det kommer)

Det er nå jeg lurer på om noen kan gi meg en pekepinne på om jeg går i riktig retning, eller er jeg helt ute å kjøre?

Og så er det mange som snakker om proteinpulver osv.. Om dette er noe jeg kan teste ut, i så fall- hva vil jeg trenge- hva vil passe til meg i den situasjon jeg befinner meg i nå?

Synes alt dette er så vanskelig nå i begynnerfasen, så all hjelp mottas med STOR takk:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det virker som du er på riktig vei, men om du deler kostholdplanen og treningsplan+program med oss blir det lettere å svare. "jeg trener bra og spiser sunt" er liksom like diffust å svare på om er riktig eller ei, om du ser den :)

Proteinpulver er en billig proteinkilde pr 100gram, men ikke nødvendig dersom en får i seg nok proteiner gjennom kostholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja jeg ser den;) (selvfølgelig)

Dette er ukeplanen min:huh: Det er så enkelt å lage seg unnskyldninger, men med denne hengende oppe blir jeg stadig minnet på hverdagen og hvorfor jeg gjør dette. Jeg har jo ikke fått noe hjelp til dette, så det er mulig jeg har gjort noe feil eller ting jeg ikke har tenkt på.

post-4447-14440830151395_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest mulig rent kjøtt/fisk/fugl - altså ikke blandingskjøtt som kjøttdeig, farser eller "jo lettere og fortere ferdig jo bedre"-pakker. Heller ikke det som har et tilleggnavn i tillegg til hovedingredisensen, som fiskepinner, fiskegrateng, kyllingnuggets eller lignende..

Hva er variert pålegg? nugatti? cottage cheese? ost? skinke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du på knekkebrødene? Helst ville jeg byttet ut knekkebrødene med grønnsaker og kjøtt, fugl eller fisk

Spiser du bare ris/potet og grønnsaker til middag?

På knekkebrødene har jeg Soft Flora og forskjellige pålegger, som baconost, ost, trønderfår osv.

Nei, jeg spiser kjøtt, fisk, kylling osv. Men de dagene jeg er på styrketrening, spiser jeg potet eller ris, Og de dagene jeg ikke er på trening, bytter jeg ut potet og ris med salat og grønnsaker.

Men hvilke kjøtt kan jeg evt spise til frokost?

Jeg ønsker jo å gå mye ned i vekt, samtidig bygge muskler. Og slik kroppen min ser ut nå, så er selvtilliten min helt på bånn. For "mage" har jeg hatt siden jeg var 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - jeg ville byttet u knekkebrødmåltidene med skikkelige måltider. omelett, kesam med nøtter, kjøtt/fugl/fisk med grønnsaker/salat (her er mulighetene MANGE - evt se her for inspirasjon http://www.facebook.com/media/set/?set=a.225644477454998.63171.211740918845354&type=3)

Til frokost kan du spise samme type protein som til andre måltider?

Har du lest denne? http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På knekkebrødene har jeg Soft Flora og forskjellige pålegger, som baconost, ost, trønderfår osv.

Nei, jeg spiser kjøtt, fisk, kylling osv. Men de dagene jeg er på styrketrening, spiser jeg potet eller ris, Og de dagene jeg ikke er på trening, bytter jeg ut potet og ris med salat og grønnsaker.

Men hvilke kjøtt kan jeg evt spise til frokost?

Jeg ønsker jo å gå mye ned i vekt, samtidig bygge muskler. Og slik kroppen min ser ut nå, så er selvtilliten min helt på bånn. For "mage" har jeg hatt siden jeg var 18.

Potet og ris gir deg egentlig ikke så sinnsykt mye, du vil faktisk få mer ut av å spise mer grønnsaker (sånn ifh til næring).

Du må få i deg nok proteiner - altså spise rent kjøtt og andre proteinrike matvarer (som f.eks cottage cheese som du alt har på planen).

Det jeg synes er enklest er å spise litt mindre antall måltider og heller større. Da er det lettere å få til hele den "middag til frokost" (altså grønnsaker, kjøtt o.l) enn hvis jeg deler opp i mange små måltider.

Nå fokuserer jeg mer på antall kh, så for meg er soft flora o.l "smør" ikke brukbart i mitt kosthold :p. Og rene "pålegg" er også bedre enn f.eks salami og trønderfår. Vet du ca hva du får i deg hvis du veier maten? Antall kcal, proteiner, fett, karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet og ris gir deg egentlig ikke så sinnsykt mye, du vil faktisk få mer ut av å spise mer grønnsaker (sånn ifh til næring).

Du må få i deg nok proteiner - altså spise rent kjøtt og andre proteinrike matvarer (som f.eks cottage cheese som du alt har på planen).

Det jeg synes er enklest er å spise litt mindre antall måltider og heller større. Da er det lettere å få til hele den "middag til frokost" (altså grønnsaker, kjøtt o.l) enn hvis jeg deler opp i mange små måltider.

Nå fokuserer jeg mer på antall kh, så for meg er soft flora o.l "smør" ikke brukbart i mitt kosthold :p. Og rene "pålegg" er også bedre enn f.eks salami og trønderfår. Vet du ca hva du får i deg hvis du veier maten? Antall kcal, proteiner, fett, karbohydrater?

Hmm, og jeg som syntes dette var en bra plan:D

Nei, jeg aner ikke hva det veier, eller hvordan jeg veier det. Og egentlig ikke hvor mye jag skal ha i meg. Jeg er som sagt helt fersk i dette:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - jeg ville byttet u knekkebrødmåltidene med skikkelige måltider. omelett, kesam med nøtter, kjøtt/fugl/fisk med grønnsaker/salat (her er mulighetene MANGE - evt se her for inspirasjon http://www.facebook.com/media/set/?set=a.225644477454998.63171.211740918845354&type=3)

Til frokost kan du spise samme type protein som til andre måltider?

Har du lest denne? http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/

Jeg skal sjekke ut disse linkene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er masse gode artikler her på fitnessbloggen om kosthold, ;.) Du burde lese deg litt opp på temaet... :-)

Få i deg mer protein ( det gir deg ikke masse bulkemuskler og digre lår, (mange tror det) ), og mindre karbohydrat :-) Og ikke vær redd for fett... Avocado, karbonadedeig, kylling,... det er så mye godt der ute, som er godt for både kropp og sjel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 72 kg, og skal ned ihverfall 10 kg.

Nå er ikke jeg sånn superduperfan av BMI, men siden jeg ikke har sett bilder av deg eller noe så går jeg bare ut ifra tallene du gir meg. Med den høyden og vekta di er du normalvektig, går du ned 10 kg er du fortsatt normalvektig. Men 62 kg høres i mine øyne ut som ei litt lav kroppsvekt til ei med den høyden du har.

Jeg synes du Therese skal røpe hva du veier og høyden din (og slenge med bilde):p:rolleyes:

For kanskje svaret ligger mer i fokusere på bygge muskler for å få strammet opp det du ikke liker, istedenfor å gå så masse ned i vekt? Du kan umulig være veldig stor med 72 kg og 172 cm. (Jeg er lavere enn deg og veier mer enn deg..nå skal det sies at jeg faktisk skal ned litt til, men ikke stopper på 69-70kg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er masse gode artikler her på fitnessbloggen om kosthold, ;.) Du burde lese deg litt opp på temaet... :)

Få i deg mer protein ( det gir deg ikke masse bulkemuskler og digre lår, (mange tror det) ), og mindre karbohydrat :) Og ikke vær redd for fett... Avocado, karbonadedeig, kylling,... det er så mye godt der ute, som er godt for både kropp og sjel :)

Det skal jeg gjøre:)

Men der er det et lite problem, for jeg vet ikke hva proteiner er og i hvilke mat man finner det, eller hva karbohydrat er og hvor man finner dem. Det er også noe jeg må lære meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg sånn superduperfan av BMI, men siden jeg ikke har sett bilder av deg eller noe så går jeg bare ut ifra tallene du gir meg. Med den høyden og vekta di er du normalvektig, går du ned 10 kg er du fortsatt normalvektig. Men 62 kg høres i mine øyne ut som ei litt lav kroppsvekt til ei med den høyden du har.

Jeg synes du Therese skal røpe hva du veier og høyden din (og slenge med bilde):p:rolleyes:

For kanskje svaret ligger mer i fokusere på bygge muskler for å få strammet opp det du ikke liker, istedenfor å gå så masse ned i vekt? Du kan umulig være veldig stor med 72 kg og 172 cm. (Jeg er lavere enn deg og veier mer enn deg..nå skal det sies at jeg faktisk skal ned litt til, men ikke stopper på 69-70kg!).

Jeg kan jo legge ut et bilde av meg som ble tatt 1 februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg sånn superduperfan av BMI, men siden jeg ikke har sett bilder av deg eller noe så går jeg bare ut ifra tallene du gir meg. Med den høyden og vekta di er du normalvektig, går du ned 10 kg er du fortsatt normalvektig. Men 62 kg høres i mine øyne ut som ei litt lav kroppsvekt til ei med den høyden du har.

Jeg synes du Therese skal røpe hva du veier og høyden din (og slenge med bilde):p:rolleyes:

For kanskje svaret ligger mer i fokusere på bygge muskler for å få strammet opp det du ikke liker, istedenfor å gå så masse ned i vekt? Du kan umulig være veldig stor med 72 kg og 172 cm. (Jeg er lavere enn deg og veier mer enn deg..nå skal det sies at jeg faktisk skal ned litt til, men ikke stopper på 69-70kg!).

Bilder kan sees i loggboka, men jeg er 183cm høy og veier pr dags dato 80kg ;)

Det skal jeg gjøre:)

Men der er det et lite problem, for jeg vet ikke hva proteiner er og i hvilke mat man finner det, eller hva karbohydrat er og hvor man finner dem. Det er også noe jeg må lære meg:)

Proteiner er alt (som engang har vært) levende og produkter av dette(meieriprodukter)

Karbohydrater er alt som vokser (frukt, grønnsaker, plantevekster, korn = alt som inneholder mel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...