Gå til innhold

lei av kroppen min!


TiaO2

Anbefalte innlegg

No e da nok! NO skal eg få gjort noke med denne kroppen her!

Eg va komt so godt i gong med treninga og slikt før jul. Men så blei eg gravid med komplikasjoner og har lugget på sofaen i 2 veker med fare for spontan abort. Vel eg kunne lika godt berre bevegd meg, for mista gjorde eg uansett.. Dette er 2 gang på 5 måneder.

So no blir babyen satt på vent, og kroppen skal jobbast vidare med!

eg er 154 cm, og 83 kg. Ja, eg e veldig tung. Då eg gjekk gravid med sønnen min var eg heilt oppe i 99 kg rett før han kom ut. So har alt gjort ein innsats.

Men no står da i ro. Eller går litt opp og litt ned, sånn at eg generelt sett står i ro..

Eg veit at muskelmassen gjekk opp då eg trente ein del. Eg seie eg trente ein del, for eg gjekk frå å kun sykla til jobb 2 daga i veko og ein tur inni mellom til å trena 3 eller 4 dager i veka på treningssenteret, ca 1 time kvar gong.

No har eg skifta jobb og, slik at eg har meir bevegelse i arbeidskvardagen enn eg hadde før.

Veka mi ser slik ut (trening)

Mandag: zumba eller krønsj high O2

tirsdag: Zumba/jam

Onsdag: Krønsj step

Torsdag Gyria/kettlebells

Går på treningssenteret og trener styrke på apparatene enten lørdag eller søndag dersom eg ikkje har fått med meg alle dei 4 treningene.

Føler sjøl eg burde hatt meir styrketrening, men syns da e so kjedelig! Gyria er jo styrke, som eg kjenner i fleire dager etterpå..

I mat har det gått mykje i fisk i det siste, men er veldig glad i kyllingfilet og. Da har eg grønnsaker til, eter stort sett ikkje potet og ris, eter pasta av og til, men har kjøpt den grove sånn at samvittigheten e litt bedre.

Har gått på herbalife før, og tenkte å ta opp igjen den "tråden". Då blir da shake til frokost, no får eg lunsj på jobb, så då blir da knekkebrød og pålegg der. Kvelds eter eg stort sett ikkje, om eg gjer da ete eg kanskje 2 egg med litt smør til. Liker ikkje å ete etter kl 20, føle meg so full i magen når eg legger meg då.

Noken so har noken tips, enten til trening eller mat? eller korleis å kombinere dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg vil anbefale deg at du får deg et skikkelig treningsprogram, saltimer og trene litt på apparater uten mål og mening vil ikke gi noen særlig progresjon i lengden. All aktivitet er bra, så det er ikke "feil" i det, man skal gjøre den aktiviteten en trives med, men noen ganger må man gjøre det som ikke er like gøy.

Her er en artikkel om styrketrening for nybegynnere http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

I tillegg har hverdagsaktivitet og kostholdet en veldig stor betydning ved vektnedgang. Du sier noe om kostholdet men jeg ville gjerne sett litt mer av det - kan det hende det blir et kakestykke i helgen, kaffelatte, juice eller andre ting som "sniker" seg inn? Det er totalen som teller.

Potet og ris er bedre alternativer enn pasta (som består av mel, egg, olje og vann), potet og ris er ikke et produkt av den typen men en råvare.

Kunne du skrevet opp en typisk dag kostholdsmessig? Gjerne med mengder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein typisk dag kosthold

frokost: 2 knekkebrød med lettmajones, skinke, tomat og agurk

mellommåltid: eple

lunsj: 3 knekkebrød med samme pålegg som frokost

Middag: 1 sprøpanert torskefilet + grønnsaker (eventuelt kyllingfilet)

kvelds: yoghurt med havregryn f.eks

eg like kaffien svart uten noke ekstra, og foretrekke egentlig te uten søtning. Snop kjøpe eg ikkje lengre, fordi eg veit at eg ikkje kan ha da i hus.. Då ete eg da og! Da e jo bursdager inni mellom, prøver då å holde meg til 1 kakestykke om eg eter noko..

Ein vesentlig informasjon kan jo vera at jobben eg slutta i stod eg bak disken på ein bensinstasjon. Og eg hadde store problemer emd å holda fingrane av fatet, enten da heite smågodt eller pølse.. Har tru på at ting kan løsna litt meir opp no. er ca 1 måned sida eg slutta der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatt knekkebrødmåltidene med kylling, fisk, egg og grønnsaker/salat

Ha en proteinkilde til hvert måltid - f eks legg til en skyr/proteinshake eller cottage cheese til mellommåltidet, gjerne en liten neve nøtter også

Doble mengden protein til middag, men bruk en bedre proteinkilde -> rent kjøtt/fisk.

På jobb kan du ta med deg en matboks, så havner du ikke i den problemstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg starter med herbalife igjen så har dei eit proteinpulver eg kan blande i lag med. Så da kan f.eks dagen sjå slik ut:

Frokost: herbalifeshake med proteinpulver

Mellommåltid: eple + skyr

lunsj: salat med kylling f.eks?

Middag: kylling/fisk/kjøtt med grønnsaker

Kvelds: herbalifeshake med proteinpulver (etter trening)

Treningsveka kan da f.eks sjå slik ut:

Mandag: styrke

Tirsdag: zumba/jam

Onsdag: Styrke

Torsdag: Gyria/kettlebells

Lørdag eller søndag: styrke

Ser da litt bedre ut no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna alt sånn herballife og slikt "tull":) Her gjelder deg å ete mat og ikke erstatte med slikt tull.

Skriv dagbok på alt du eter på feks www.diett.no (gratis å registrere seg)

Syns det nye treningsuka di så bra ut!:)

Ville bytta ut herbalifeshaken med havregryn om morgneen eller kveld feks. Og cottege cheese eller kesam mager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikkeno i veien med Herbalife som produkt, det er bare forferdelig overpriset! kgpris på 1200kr med et argument at det er "et komplett måltid pga vitaminer, mineraler og antioksidanter". Nei da kan du like gjerne kjøpe deg ei proteinbøtte på 4kg til drøye 4-500kr om du trenger proteintilskudd :)

I tillegg er det som l0ft sier, VIKTIG å spise mat først og fremst. For det første gir det bedre metthetsfølelse, men kroppen bruker faktisk energi på å fordøye maten og ikke bare lar pulvershakes gli igjennom systemet uten noen form for oppmerksomhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men eg er distributør for herbalife. Så eg får da til redusert pris.. Og har god erfaring frå tidligere da eg var flink.. Gjekk ned 5 kg på berre 3-4 veker.. Men så begynte da å skli litt ut og eg la på meg litt igjen.

Men ser den med å heller ta mat i staden for.. Grunnen til at eg tenker herbalife til frokost f.eks er fordi eg e generelt lite flink til å hiva i meg frokost på morgenen. Og da e ganske snedde å blanda litt pulver med melk og hiva i seg..

Før pleide eg å ta da til både frokost og lunsj og etter trening dei dagane eg gjorde da.. Men eg har ikkje lyst å ta da til lunsj lengre.

men vil dåke i utgangspunktet anbefale meg å heller ete mat enn shake? Noken forslag til kva eg kan ta til frokost? sida eg bør ete mindre knekkebrød enn eg har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men eg er distributør for herbalife. Så eg får da til redusert pris.. Og har god erfaring frå tidligere da eg var flink.. Gjekk ned 5 kg på berre 3-4 veker.. Men så begynte da å skli litt ut og eg la på meg litt igjen.

Men ser den med å heller ta mat i staden for.. Grunnen til at eg tenker herbalife til frokost f.eks er fordi eg e generelt lite flink til å hiva i meg frokost på morgenen. Og da e ganske snedde å blanda litt pulver med melk og hiva i seg..

Før pleide eg å ta da til både frokost og lunsj og etter trening dei dagane eg gjorde da.. Men eg har ikkje lyst å ta da til lunsj lengre.

men vil dåke i utgangspunktet anbefale meg å heller ete mat enn shake? Noken forslag til kva eg kan ta til frokost? sida eg bør ete mindre knekkebrød enn eg har gjort?

Nå er vel mest sannsynlig årsaken til at du skeia ut etter 3-4 uker fordi man stort sett ikke klarer å leve på shaker noe særlig lengre.. Og ikke er det vel anbefalt heller? :) Man bør vel helst fokusere på livsstilsendring, og en shake bør vel kanskje ikke være en del av en livsstil. Da anbefaler jeg deg mye heller å innta vanlig sunn mat i stedenfor :) Og det gir deg en mye bedre metthetsfølelse!

Forslag til frokost kan være havregryn med skummet melk eller ekstra lett melk, eller med en skyr/ mager kesam osv. Da har du gode kilder til viktige næringsstoffer både fra kornet og meieriproduktene :) Og gjerne med frukt eller bær til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gah!!!!

Har registrert meg inne på diett.no og der meiner dei at eg må ha 1800 kalorier i løpet av dagen for å gå ned 10 kg til mai! Men eg klare ikkje å eta so mykje! Ska på trening kl 18 og, og då vil eg bruke ca 500-600 kalorier. Tenkte eg kunne koke meg noen egg etterpå, for å spe på med proteiner og kalorier.. Men kommer berre til å havne på ca 1500 kalorier. Då har eg ikkje trekt frå treningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan eg spørre kva i tråden du baserer svaret ditt på? For eg må innrømme eg blei ikkje klokere på det. Eg har lest mange av artiklene her inne. Når da kjem til å gå ned i vekt så sluker eg alt som fitnessbloggen legger ut.. Er det kanskje ein artikkel eller fleire eg ikkje har fått med meg som du kan anbefale meg å lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gah!!!!

Har registrert meg inne på diett.no og der meiner dei at eg må ha 1800 kalorier i løpet av dagen for å gå ned 10 kg til mai! Men eg klare ikkje å eta so mykje! Ska på trening kl 18 og, og då vil eg bruke ca 500-600 kalorier. Tenkte eg kunne koke meg noen egg etterpå, for å spe på med proteiner og kalorier.. Men kommer berre til å havne på ca 1500 kalorier. Då har eg ikkje trekt frå treningen..

Det er ikke så veldig vanskelig å komme opp i 1800 kalorier ved sunn mat. Nå kopierte jeg bare et opplegg som jeg skrev til en annen jente her inne, rett og slett fordi jeg akkurat har våkna og er litt for lat til å skrive ny. Den var opprinnelig på 1900 kalorier, så har kuttet ut 100 kalorier ca, men du kan eventuelt ta utgangspunkt i denne, altså bruke den som mal..

Frokost: 50 gr havregryn med 1 skyr, 1 glass skummet melk og 5 ml tran + 1 appelsin

Lunsj: 150 gr magert kjøtt (kylling, svin eller fisk), 100 g grønnsaker og 30 g fullkornsris, vann

Mellommåltid: 2 knekkebrød m/ magert kjøttpålegg, en frukt og et glass skummet melk eller CC med eple. CC kan også brukes på knekkebrød med kalkunpålegg, kjempegodt :)

Middag: 150 g magert kjøtt, 100 g grønnsaker og 30 g fullkornsris, vann

Kveldsmat: 125 g laks, 2 poteter og 100 g grønnsaker

= ca 1800 kcal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men eg er distributør for herbalife. Så eg får da til redusert pris.. Og har god erfaring frå tidligere da eg var flink.. Gjekk ned 5 kg på berre 3-4 veker.. Men så begynte da å skli litt ut og eg la på meg litt igjen.

Men ser den med å heller ta mat i staden for.. Grunnen til at eg tenker herbalife til frokost f.eks er fordi eg e generelt lite flink til å hiva i meg frokost på morgenen. Og da e ganske snedde å blanda litt pulver med melk og hiva i seg..

Før pleide eg å ta da til både frokost og lunsj og etter trening dei dagane eg gjorde da.. Men eg har ikkje lyst å ta da til lunsj lengre.

men vil dåke i utgangspunktet anbefale meg å heller ete mat enn shake? Noken forslag til kva eg kan ta til frokost? sida eg bør ete mindre knekkebrød enn eg har gjort?

Pass på å skaff deg kunnskap om sunn mat i tillegg til herbalife. For viss du slutter med herbalife, så kan kiloene komme snikende raskt igjen! Og så må en jo ha kontroll over hva man får i seg til middag, regner med du ikke har shake til den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å skaff deg kunnskap om sunn mat i tillegg til herbalife. For viss du slutter med herbalife, så kan kiloene komme snikende raskt igjen! Og så må en jo ha kontroll over hva man får i seg til middag, regner med du ikke har shake til den også :)

Nei, blir ikkje shake til middag og. Då eg var nøyen på shaken, så tok eg shake til frokost og lunsj, åt litt frukt som mellommåltider, og kanskje yoghurt.. Middag blei da ofte kylling og grønnsaker/salat.. Til kvelds blei da shake spesielt dei dagene eg hadde trent. Då tok eg shaken rett etterpå..

men trur ikkje eg ska ha lika stort fokus på herbalife no. Men den shaken etter trening klare eg ikkje å legge fra meg trur eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men det trenger du ikke heller. Har smakt på shakene og synes at de er veldig gode faktisk :) Men jeg klarer ikke å bare drikke noe som et måltid. Og siden jeg vet akkurat hva jeg får i meg i det jeg spiser, så tenker jeg at det er like greit å gjøre det slik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...