Gå til innhold

Hjelp til slanking!


mismis

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på ett par småting ang slanking og mat.

Jeg er 164 høy, ca 68kg, trivselsvekten er ca 57-58kg. Jeg trener 3-4-5 dager i uken, og spiser sunt i ukedagene. Treningen består av 5km jogging på mølla som jeg bruker 32min på samt litt styrke på apparater på de største muskelgruppene.

Men vekten står stille. Jeg er ikke så opptatt av vekten i utgangspungtet, men jeg ser lik ut i speilet også.

Jeg tror derfor at vekten står still pga helger, søtsaker og småspising.

Jeg er veldig glad i baketing; vaffler, pannekaker, is, sjokoloade. Så jeg lurer på om jeg kan bruke ubegrenset med sukrin?? Er det sunt? Finnes det sunt mel? Slik at jeg kan bake meg muffins/steke noen pannekaker til kvelds uten og ha dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som betyr noe om du går opp eller ned i vekt er kaloribalansen. Det kan derfor være smart å skrive ned det du spiser en uke og dersom du ikke får ønsket resultat kutter du bare ned litt mer uken etter. Fordel å få i seg nok proteiner både for metthetsfølelse og for å opprettholde/øke muskelmassen.

http://fitnessbloggen.no/kunnskap-slanking/

Pannekaker kan du lage med mager kesam, cottage cheese eller proteinpulver for å få opp proteinmengden. Hvetemelet kan du bytte ut med havre. Søk opp bloggen til Kristine Weber for masse gode tips om sunne bakverk.

Du bør prøve å bytte ut endel av apparat treningen med frivekter. Dette er mye mer effektivt enn apparater. Du finner forslag til programmer og øvelser under seksjonen for styrketrening i artiklene til fitnessbloggen: http://fitnessbloggen.no/styrke/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg lurer på ett par småting ang slanking og mat.

Jeg er 164 høy, ca 68kg, trivselsvekten er ca 57-58kg. Jeg trener 3-4-5 dager i uken, og spiser sunt i ukedagene. Treningen består av 5km jogging på mølla som jeg bruker 32min på samt litt styrke på apparater på de største muskelgruppene.

Men vekten står stille. Jeg er ikke så opptatt av vekten i utgangspungtet, men jeg ser lik ut i speilet også.

Jeg tror derfor at vekten står still pga helger, søtsaker og småspising.

Jeg er veldig glad i baketing; vaffler, pannekaker, is, sjokoloade. Så jeg lurer på om jeg kan bruke ubegrenset med sukrin?? Er det sunt? Finnes det sunt mel? Slik at jeg kan bake meg muffins/steke noen pannekaker til kvelds uten og ha dårlig samvittighet?

Kva apperater er det du kjører for dei store muskelgruppene?

Kjør meir bøy, benk og mark med frivekter, Det er kjekkere og fungerer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Typisk hverdag kan være;

frokost; 2 wasa knekkebrød (sport) med pålegg (leverpostei, ost, skinke osv). eller cruslie solfrokost/fitness fullkort med ekstra lett melk.

lusj; 2 knekkebrød

Middag;

- Kylling, ris, berne, grønnsaker

- taco

-fiskegrateng

- toro tomatsuppe

- omelett

- sei, laksefilet, kokt torsk

Spiser som regel to måltider til før jeg legger meg som gjerne består av det samme som frokosten.

Jeg drikker en del vann, ekstra lett melk med oboy, og ellers brus kun på lørdager og søndager.

---

Jeg trener bein 2-3 ganger per uke med tre forskjellige apparater.

Mage liggende på matte.

Bryst med skråbenk og 2 andre apparater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke Kristine Weber et lavkarbo kosthold?

Kan man spise lavkarbomat uten å få dårlig samvittighet uten og følge det kostholdet fast?? Jeg skjønner meg lite på det lavkarbogreine og syns det er vanskelig å forstå hvordan man skal kunne spise mengder egg, bacon og maiones uten og bli feit...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger ikke Kristine Weber et lavkarbo kosthold?

Kan man spise lavkarbomat uten å få dårlig samvittighet uten og følge det kostholdet fast?? Jeg skjønner meg lite på det lavkarbogreine og syns det er vanskelig å forstå hvordan man skal kunne spise mengder egg, bacon og maiones uten og bli feit...!

Lavkarbo er ikke ensbetydende med å hive inn på fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke Kristine Weber et lavkarbo kosthold?

Kan man spise lavkarbomat uten å få dårlig samvittighet uten og følge det kostholdet fast?? Jeg skjønner meg lite på det lavkarbogreine og syns det er vanskelig å forstå hvordan man skal kunne spise mengder egg, bacon og maiones uten og bli feit...!

De fleste av oppskriftene hun har er bare redusert kalorier og lite karbohydrater. Det er ikke høyfett mat.

Uansett om man går på lavkarbo eller lavkalori bør man redusere bruken av sukker og hvetemel når man vil ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke Kristine Weber et lavkarbo kosthold?

Kan man spise lavkarbomat uten å få dårlig samvittighet uten og følge det kostholdet fast?? Jeg skjønner meg lite på det lavkarbogreine og syns det er vanskelig å forstå hvordan man skal kunne spise mengder egg, bacon og maiones uten og bli feit...!

Man kan følge lavkarbokost fast uten dårlig samvittihet og uten å bli feit. Det er ikke fettet i seg selv som gjør en feit, det er når man spiser for mye at man blir feit (ELLER at man ikke tåler karbohydrater så godt, f.eks ved metabolsk syndrom)

  • Man shotter ikke fett, spiser 5 kg bacon i uka og drikker majones.

Det er ofte denne misoppfatningen som får folk til å styre unna lavkarbo. Eksempelvis er anbefalt dagsinntak fett på atkinsdietten (e en av de mer ekstreme lavkarbodiettene, som tillater 10-20 gram karbo om dagen) 2 ss olje, 1 ss smør, 30 gram fløte, 60 gram ost, 2-3 egg, 2-3 porsjoner kjøtt, fjørfe, fisk el skalldyr, 10 oliven og/eller 1/2 liten avocado, og 60 gram nøtter/frø. På en mer iberal diett, hvor man spiser mer karbo vil anbefalt dagsinntak av fett være betraktelig mindre.

Som du ser er det ikke mengder det er snakk om, og når det er snakk om fett så er det snakk om energitetthet. Dvs, fett har 9 kcal pr 1 gram mens karbo har 4 kcal pr 1 gram. Om man skal spise 50 kcal i karbo må man spise 12,1 gram karbo, men skal man spise 50 kcal i fett må man spise 5,5 gram fett.

  • Fett er ikke farlig, foruten enkelte transfettsyrer

  • Alle har godt av å kutte på karboene og spise litt mer fett og litt mer proteiner. Det er ikke dermed sagt at man skal leve på 20 gram karbo om dagen. Lavkarbo er en paraplybetegnelse som dekker ett spekter på 0-150 karbo om dagen. 150 gram karbo om dagen er ganske mye når man slutter å spise brød til 4 måltider og spise mest ris til middag, og ikke lengre spiser fiskekaker fra butikken hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Jeg har trent en stund, men spiste likt. Gikk ikke ned i vekt av den grunn. Men nå den siste uken ville jeg gå ned i fettprosent og vekt. Har gått ned 2,7 kilo på 7 dager. Enkelt og greit ; jeg har kuttet ned på maten, spiser ikke til jeg er stappmett (noe jeg gjorde alt for ofte). Jeg er ekstremt glad i mat, men det har funket på meg å kutte ned. Når søtsuget har komt har jeg drukket pepsi max eller spist frukt med vanilje kesam. Funker fjell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søtsug, ta å spis en kesam med funn saft (bringeber), ta deg et eple, ta en Nutrilett sjokolade, drikk litt pepsi max, eller hiv i deg kjøtt, tunfisk eller noe som metter:P (proteiner ( kylling,fisk,svin,biff med mye brokkoli, stekt sopp, paprika, ) namnam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...