Gå til innhold

Romaskin


sg8

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å kjøre litt intervaller på romaskin (den vanlige c2 concept). Der kan man stille opp til 10 er det vel på motstand. Jeg kjørte på, men fikk rett og slett ikke pulsen opp... egner den seg kun for langkjøring? Ellers så har jeg misforstått hvordan man skal gjøre. Eller så er det meg selv som må ta mer i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil hvertfall si jeg fort blir varm og anpusten på en romaskin. Kan det kanskje ligge noe i teknikken din? Jeg tenker på om du eksposivt sparker fra med benene, og avslutter siste del av bevegelsen med armer og rygg/lene seg bakover? Kanskje elendig forklart, men kanskje youtube har noen videoer på teknikken..?

Edit: her kommer en film:

Det er hvertfall sånn jeg har lært det, bare mer eksplosivt, syntes damen på videoen kjører relativt stille og rolig (som jo er greit når det er en teknikkvideo :p)

Jeg pleier, de gangene jeg bruker romaskinen, å sette den på fiskespillet (mener det er concept-maskiner de stedene jeg ferdes), hvor man avhengig av hvor hardt man jobber får en fisk oppover for å spise andre fisk/gjemme seg for haien. Det høres kanskje ganske barnslig ut, men for meg fungere det for motivasjonen. Hvertfall, om du finner dette spillet (du må inn på menyen vel og merke for å finne det) så kan du kanskje se hvor "hardt" du jobber, ift. om du klarer å flytte fisken oppover. Du skal gjerne klare å få den helt opp, og bruke det som en liten pekepinn på om du gjør det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å kjøre litt intervaller på romaskin (den vanlige c2 concept). Der kan man stille opp til 10 er det vel på motstand. Jeg kjørte på, men fikk rett og slett ikke pulsen opp... egner den seg kun for langkjøring? Ellers så har jeg misforstått hvordan man skal gjøre. Eller så er det meg selv som må ta mer i....

Du må være ekstremt godt trent da, hvis du ikke fikk opp pulsen på økta. Eller ble du sliten i musklene, og dermed ga deg? Hvis du trener noen ganger til med roing vil nok pulsen stige etterhvert. Du bruker vel omtrent like mange muskler ved roing som når du går på ski, og du vil nå makspuls ved å bruke romaskin.

Romaskin er en undervurdert utholdenhetsøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får opp pulsen med intervaller på concept'en kjører du rett og slett ikke hardt nok. Prøv å kjør 500metere så fort du klarer med 20 sek pause i mellom, 10 ganger, 1 minutt pause, i 10 runder, så skal du se at pulsen kommer snikende.

Post gjerne en tilbakemelding etter endt økt :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke stille romaskinen på mer enn 5 med mindre du skal ta en watttest på under 2 minutter.

Den motstanden på romaskinene er overvurdert, og har egentlig ikke så mye å si på hvor tungt det kommer til å bli, men det jeg kan garantere, er at jo mer motstand du har, jo mer syre vil du få hvis du kjører hardt.

Hvis du ikke blir sliten på romaskinintervaller er det noe som ikke stemmer, for det er vel egentlig ikke mulig. Det er også viktig å tenke på at at man gjør det teknisk riktig, hvis ikke kan mye gå feil med ryggskade og feiltrening.

Noe som er en tung metode å trene intervaller på, er å kjøre f.eks 6min x 4. Da ligger du gjerne oppe i 28-30 i takt, og du må virkelig presse deg gjennom den siste intervallen. Kjør på - det er meningen du skal være helt utslitt i slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...