Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en liten ting... Før jeg begynte å lese ordentlig om kosthold, hadde jeg et inntrykk av at man helst ikke skulle bli ordentlig sulten. Noe med at da tror kroppen at det er lite mat å få, og at den begynner å holde på fettet (ergo: man går ikke ned i vekt). Men så leser jeg her at så lenge kroppens energibehov dekkes er det greit. Jeg vet at jeg får dekket energibehovet mitt, men går ofte med rumlende mage likevel (får f.eks. ikke "fylt opp" med en proteinshake, selv om det er masse energi i den). Er dette greit? Vil gjerne gå ned i vekt, så det er ikke et alternativ å spise hver gang jeg er sulten. Lurer bare på om kroppen, f.eks. musklene og forbrenningen, har vondt av å oppleve sult?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3878-greit-%C3%A5-v%C3%A6re-sulten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen kommer ikke i hungersmodus om du går sulten et par timer. Men det er jo ikke noe behagelig å gå sulten heller, så jeg ville sett på hva du spiser og justert litt så slipper du kanskje å gå sulten.

I stedet for en proteinshake kan du kanskje heller få i deg et måltid med kjøtt og grønnsaker. Det er mer mettende og gir deg også mikronæringsstoffer som kroppen har behov for. Spiser du balanserte måltider med nok grønnsaker vil du også se at sultfølelsen etterhvert vil stemme bedre overens med hva kroppen faktisk har behov for og da kan man spille på lag med sultfølelsen istedetfor å motarbeide den. Health & Fitness concept er et spisemønster som er veldig bra for å lære seg å spise balansert og lytte til sultfølelsen.

http://fitnessbloggen.no/myrevolution-health-fitness-concept/

Fettforbrenning/overskudd vs underskudd styres vel av matens kaloriinnhold -> energiinnhold. I motsetning til sultfølelsen som har veldig lite med kaloriinnhold å gjøre, og går mer på mengden mat/hvor full magen blir. Det er fullt mulig å spise mat med lavt kaloriinnhold, og som gir stor metthetsfølelse:) Og motsatt (les: Godteri o.l).

Metthet og sult styres også hormonelt utifra hva du spiser. Typisk gir måltider basert på karbohydrater en ganske kortvarig metthetsfølelse, mens måltider med mer protein og fett gir en mer langvarig metthetsfølelse.

I tillegg vil kroppen tilpasse seg det måltidsmønsteret du velger, så om du f.eks. velger å spise etter periodisk faste så vil du etterhvert merke at sultfølelsen blir betraktelig mindre.

Jeg får sitere Truls Svendsen:

"Æ blir glad når æ blir sulten, for da vet æ at det snart e tid for mat."

Men nei, det går helt greit å være sulten, det er i all hovedsak kalorier inn minus kalorier ut i løpet av dagen som er av betydning.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...