Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt som mål å lære meg pull ups, mange pull ups (eller, mer enn den ene jeg får til nå). Så når det kom et program rettet mot pull ups her på fitnessbloggen, så må jeg jo prøve dette!

Men jeg har et problem med sidehev øvelsen. Problemet er at jeg har nedadroterte scapula (skulderblad) og skal trene på aktiveteten av trapezius I, for å rette dette. Nå er det sånn at cavitas glenoidale står nedadrotert, og om jeg ikke får aktivert trap I godt nok, ender det med at det kommer et smeld fra skulderen fordi noe glir feil i ledet. Det er ikke direkte vondt, men ubehagelig. Når jeg trener dette selv bruker jeg 1 kgs vekter, for det er der mitt nivå ligger nå. Vel, dette ble muligens litt for "teknisk", men ville bar forklare at det er en grun til at jeg ikke kan trene denne øvelsen som man skal, jeg får ikke samme "styrke"perspektivet av øvelsen.

Så, er det kanksje her inne, som har tips til andre øvelsesvariasjoner jeg kan erstatte denne med?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3823-alternativ-%C3%B8velse-til-sidehev/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sidehev er en fin øvelser for øvre mittre del av m.Deltoid (skuldermuskel), men den er ikke livsviktig. Skuldrene trenes i stor grad av press og dra øvelser for rygg og bryst, men da forside og bakside av muskelen - altså ikke toppen. Derfor er øvelser som sidehev fine å ha, men ikke et nødvendige mener jeg.

Jeg kan ikke nok i dybden om funksjonalitet i skulderleddet til at jeg kan irkelig sette meg inn i problemet ditt, men for meg virker det som at alle laterale bevegelser for skulderen din er utelukket.

Har du testet pressøvelser for skulder, og eventuelt fungerer disse?

Skal innrømme at jeg ikke helt hang med på den "tekniske" delen av forklaringen :p

Men jeg har i alle fall hatt problemer med skuldersmerter om jeg har prøvd sidehev eller militærpress. For meg er arnoldpress et fint alternativ som ikke er så hardt for skuldrene, og har prøvd litt skapular sidehev uten at det har skapt problemer.

Takk for svar begge to, selv om det ble litt mye anatomi i det hele ;) Pleier å trene skulderpress (det er vel det samme som militærpress bare med manualer), og det er ikke noe problem.. Så kan jeg vel bare fortsette med den! Takk for svar! :)

Og Tor, selv om du ikke helt kunne sette deg inn i problemet mitt, så tror jeg du har gang i noe, med at det er de laterale øvelsene som er problem for meg.. Eller, generelt øvelser hvor hele armen brukes som en vektstang når jeg tenker meg om, men altså, godt gjettet ;)

Skal innrømme at jeg ikke helt hang med på den "tekniske" delen av forklaringen :p

Men jeg har i alle fall hatt problemer med skuldersmerter om jeg har prøvd sidehev eller militærpress. For meg er arnoldpress et fint alternativ som ikke er så hardt for skuldrene, og har prøvd litt skapular sidehev uten at det har skapt problemer.

ahh! Beklager, ikke meningen å lire av seg fagbegrep.

Fra det du beskriver i det andre innlegget ditt virker det som om at typiske press-øvelser for skuldre ikke fungerer for deg. Øvelser som Arnold press og skapulær sidehev utfordrer rotator cuff (muskler som ivaretar plasseringen til skulderleddet for å si det kort) som igjen virker positivt for din side. Altså er min anbefalning at du får fagpersonel til å vise deg øvelser der rotator cuff blir aktivert.

Personlig syns jeg arnold press er en fantastisk press øvelse for skuldre og i min trening bruker jeg primært den og varianter av stang over hodet for skuldre mtp på vekttrening.

Annonse

ahh! Beklager, ikke meningen å lire av seg fagbegrep.

Fra det du beskriver i det andre innlegget ditt virker det som om at typiske press-øvelser for skuldre ikke fungerer for deg. Øvelser som Arnold press og skapulær sidehev utfordrer rotator cuff (muskler som ivaretar plasseringen til skulderleddet for å si det kort) som igjen virker positivt for din side. Altså er min anbefalning at du får fagpersonel til å vise deg øvelser der rotator cuff blir aktivert.

Personlig syns jeg arnold press er en fantastisk press øvelse for skuldre og i min trening bruker jeg primært den og varianter av stang over hodet for skuldre mtp på vekttrening.

Takk for at du svarte meg, men jeg er altså ikke samme bruker som startet tråden ;) Burde kanskje få meg profilbilde, hehe!

Takk for at du svarte meg, men jeg er altså ikke samme bruker som startet tråden ;) Burde kanskje få meg profilbilde, hehe!

haha beklager. Litt susete her jeg sitter!

Uansett, forklaringen står eventuelt til dere begge (med og uten fagbegrep)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...